2.1.2014

Tervetuloa asukastilaisuuksiin

Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman luonnos julkaistaan lähiaikoina. Asukkailla on mahdollisuus kommentoida luonnosta. Lisäksi järjestämme muutaman tilaisuuden, joihin voi tulla kuuntelemaan ja keskustelemaan suunnitelmasta.

Asukastilaisuudet järjestetään
14.1.2014 Kino Tapiolassa klo 18 Länsimetron asukasinfon yhteydessä
21.1.2014 Kino Omenassa klo 17 Matinkylän kehittämishankkeen asukastilaisuuden yhteydessä
23.1.2014 Lauttasaaren kirjastossa klo 15-19
28.1.2014 Kivenlahden kirjastossa klo 15-19

Ensimmäiset kaksi tilaisuutta ovat luonteeltaan esittelyjä, kun taas kirjastoissa järjestettävät tilaisuudet ovat avoimia keskustelutilaisuuksia.

Tervetuloa

19 kommenttia:

  1. Toivottavasti kuulen asukastilaisuudessa, että Matinkylän metroasema ei ole CityCon Oy:n hallitsemaa tilaa. Nyt tilanne on esim. Kampissa se, että bussiin ei pääse ilman markkinamelu-/ tyrkkymainos-/ huonolaatuinen musiikki altistusta...

    VastaaPoista
  2. Miksi Kino Omenan tilaisuus on noin aikaisin? Eivät Helsingissä työssäkäyvät ennätä tilaisuuteen lainkaan. Kun töistä lähtee klo 17 ja käy syömässä, niin tilaisuus voisi alkaa ehkä klo 18 - 18.30.
    Milloin Soukassa järjestetään vastaava tilaisuus?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tilaisuus on Matinkylän kehittämishankkeen yhteydessä, jossa HSL on yksi esiintyjä. Soukassa ei ole vastaavaa tilaisuutta, mutta Kivenlahden kirjastossa voi tavata suunnittelijoita tiistaina 28.1 klo 15-19 välisenä aikana.

      Poista
  3. Toivon, että kokonaisuudessaan työmatkaan kuluva aika Soukasta Helsingin keskustaan lyhenee, eikä pitene. On järjetöntä laittaa Metroon ja muuhun rakentamiseen järkyttävä määrä rahaa, jos matka-ajat viime kädessä kasvavat. Tämän päivän Länsiväylässä ollut uutinen siitä, että matka-aika voi jopa pidentyä n. 10 minuutilla huolestuttaa. Jos näin käy, oletan yksityisautoilun lisääntyvän metron tultua. Suunnitelkaa sellainen linjasto, että näin ei käy. Esim. Soukan linja 143 voisi kulkea suoraan länsiväylää Matinkylään. Miksi tarvitsee kiertää Kaitaanväylän kautta kaikilla busseilla? Se on muutenkin niin ruuhkainen tie.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaitaantie ja Suomenlahdentie on suora ja nopea reitti Matinkylään. Matka-ajassa tulee huomioida matka molempiin suuntiin. Jos mentäessä Matinkylään hävitään muutama minuutti Kaitaan läpi ajettaessa, voitetaan se takaisin, kun ei tarvitse kiertää Piispansiltaa terminaalista Soukkaan päin lähdettäessä.

      Poista
  4. Miksi HSL vastaa vain muutamiin kommentteihin, ja jättää suuren osan huomioimatta? Miksi kertaakaan ei tule mitään kommenttia tuohon matka-aikojen Huomattavaan pidentymiseen ja suorien yhteyksien muuttumiseen vaihdollisiksi? Tämä on aito huolen aihe tänne kirjoittaneilla

    VastaaPoista
  5. Tänään Isossa Omenassa järjestetystä asukastilaisuudesta jäi suuri joukko ihmisiä ulkopuolelle tilan pienuuden vuoksi. Toivon, että kirjastoissa järjestettävissä keskustelutilaisuuksisissa ei näin käy ja kaikki halukkaat pääsevät tilaisuuteen sisälle, myös me työssäkäyvät, joiden on vaikea ehtiä paikalle klo 15, saati etukäteen jonottamaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjastoissa tilaisuudet kestävät 4 tuntia, jolloin paikalle ehtii myös töiden jälkeen. Pahoittelemme, että kaikki eivät mahtuneet eilen sisään Ison Omenan tilaisuuteen.

      Poista
  6. Ison Omenan asukastilaisuus oli täynnä. Pyydämme uutta tilaisuutta. Pohjois-Tapiolan asukkaat ovat myös epätietoisia tilanteesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on vielä kaksi tilaisuutta, joihin voi tulla keskustelemaan suunnittelijoiden kanssa. Torstaina 23.1 on tilaisuus Lauttasaaren kirjastossa klo 15-19 ja tiistaina 28.1 Kivenlahden kirjastossa klo 15-19. Tervetuloa

      Poista
  7. Asiakastilaisuus tänään oli täynnä ja missään ei ollut edes HSL logo tai brändi esillä. Espoosta löytyy kyllä isompiakin tiloja, jos käyttäjiä haluaa kuunnella. Neljä asiakastilaisuutta pienissä tiloissa on heikko esitys, kun kyseessä on todella suuri investointi, joka vaikuttaa tavallisten ihmisten arkeen. Miksi liityntälinjat on optimoitu työssäkävijöille? Miten vanhukset ja lapset kulkevat jatkossa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on vielä kaksi tilaisuutta, joihin voi tulla keskustelemaan suunnittelijoiden kanssa. Torstaina 23.1 on tilaisuus Lauttasaaren kirjastossa klo 15-19 ja tiistaina 28.1 Kivenlahden kirjastossa klo 15-19. Tervetuloa

      Poista
  8. Kiitokset Ison Omenan asukastilaisuudessa 21.1.14 esiintyneelle HSL:n Jonne Virtaselle. Hänen esityksensä reittikarttoineen ja havainnollisine liikenteen syöttöaluenuolikaavioineen oli minulle hyvin selventävä – en ollut linjastosuunnitelmasta kovin hyvin perillä, vaikka olen tutustunut siihen hsl.fi-sivuilla. Esitykset olivat ohi 50 minuutissa ja salissa oli rauhallinen tunnelma.
    Tilaisuus oli fasilitoitu hyvin. Alussa sovittiin, että keskustelu käydään lopussa, jotta ”ei menisi huutoäänestykseksi”. Puheenvuorot annettiin riveittäin, jotta mikrofoni saadaan oikealle henkilölle kädestä käteen –menetelmällä. Jankkaavaa kaksinpuhelua ei juuri esiintynyt. HSL:n Jonne Virtanen vastasi täydellisesti reittisuunnitelmia koskeviin kysymyksiin jopa yksittäisen bussipysäkin tarkkuudella – hänen siis täytyy tuntea Espoon bussireitit paremmin kuin omat taskunsa. Matinkylän keskuksen liityntäpysäköintiin varatut 350 paikkaa myönnettiin liian vähiksi. Perusteena Espoon kaupunki esitti Kivenlahteen ulottuvan metron suunnitelman, joka tekee Matinkylän liityntäliikenneratkaisusta jossain mielessä tilapäisen.

    VastaaPoista
  9. Kokinkyläntien heikot yhteydet ihmetyttää. Miksi tietä pitkin kulkeva ainoa linja 543 ei mene metrolle? Sehän palvelee pääosin läpimenevää muuta liikennettä eikä kylän asukkaita. 105 ei koskaan saavuttanut suurta suosiota, koska se oli hidas ja kiersi pitkän reitin matkalla Helsinkiin. Nyt heikot yhteydet sitten lopetertaan kokonaan. Miksi 543 sijaan yksi lukuisista Suurpellon tai Mankkaan tien linjoista ei voisi ajaa Kokinkyläntien kautta?

    VastaaPoista
  10. Espoon alueella on voinut tehdä kuntalaisaloitteita mm. likennejärjestelyistä ja olemme sellaisia tehneetkin omalta alueeltamme, vuosien varrella toistuvasti, useiden henkilöiden toimesta. Onko tämänkaltaista, jo olemassaolevaa kansalaispalautetta huomioitu millään tavalla nyt esitetyssä liityntäsuunnitelmassa? Palautteen anto tuntuu tietysti turhalta, jos se jätetään huomiotta.

    VastaaPoista
  11. Kiitos eilisestä asukastilaisuudesta Kivenlahdessa. Paikalla olleet asiantuntijat olivat osaavia ja ystävällisiä, vaikka kaikki tehdyt linjaukset eivät olleetkaan mieleeni. Toivottavasti annettu palaute vielä vaikuttaa.

    VastaaPoista
  12. Keskustelin eilen Kokinkyläntien yhteyksistä. Linja 543 on pitkä ja bussit eivät voi pysyä aikataulussa. Jo nyt bussi 533 myöhästee ruuhka-aikoina. Linjan reitti ei myöskään palvele Mankkaan asukkaita vaan pääosin läpikulkuliikennettä. Miksi yksi Mankkaantietä kulkeva linja ei kulkisi Kokinkyläntien kautta? Se lisäisi metron käyttäjiä ja toisi vaikka päiväkotilapsia Teateri Hevosenkenkään.

    VastaaPoista
  13. Kartat olivat kehittyneet mukavasti. Niinpä oletettavasti asukkaat innostuvat vasta nyt kunnolla klikkailemaan heitä kiinnostavia reittejä. Ehdotan, että koska metron käyttöönottokin on hiukan siirtynyt, järjestettäisiin lisää asukastilaisuuksia, joissa kerrottaisiin, miten asukkailta saadut kommentit on otettu tai aiotaan ottaa suunnittelussa huomioon. Varsinaisen liityntäliikenteen lisäksi kiinnostaa myös HSL:n liikennelinjasto kokonaisuudessaan.

    VastaaPoista