10.1.2014

Zoomattava kartta Etelä-Espoon, Lehtisaaren ja Kuusisaaren sekä Lauttasaaren linjoista

Karttaa kannattaa käyttää Firefox-selaimella. Klikkaamalla linjaviivaa kartalla, saat näkyviin linjatunnuksen ja vuorovälit. Mikäli klikatussa kohdassa kulkee useita suunnitelmassa käsiteltyjä linjoja, on avautuvan pikkuikkunan yläpalkissa nuolipainike. Kun nuolta klikkaa, linjojen tiedot tulevat näkyviin yksi kerrallaan. Karttaa voi liikuttaa hiirellä raahaamalla ja zoomata kartan vasemmassa reunassa olevilla + ja –painikkeilla tai esimerkiksi rullahiirellä. Kannattaa kilikata kartan alapuolelta "Näytä suurempi kartta".


Näytä suurempi kartta







141 kommenttia:

  1. Onhan tämä suorien bussilinjojen lopettaminen vitsi, onhan? Ainakaan ympäristönäkökulmalla metron rakentamista verovaroin ei voida tämän jälkeen mitenkään puolustella. Onhan se nyt jo kirkasotsaisimmallekin idealistille selvää etteivät espoolaiset valitse noita tässä esitettyjä hitaita yhteyksiä vaan loppuihinkin yhden auton talouksiin ostetaan nyt toinenkin auto. Todella ikävää ruuhkien ja ympäristön näkökulmasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kustannusmielessä ei ole mahdollista pitää kahta päällekkäistä järjestelmää

      Poista
    2. Pidetään sitten mieluummin bussit.

      Poista
    3. Bussit mielummin, kyllä. Auto on monelle ainoa vaihtoehto metron jälkeen. Ei kenelläkään ole aikaa 2-3 vaihtoon/odotuksiin. Ajaa Helsinkiin samaassa ajassa esimerkiksi Inkoosta kuin bussi/metro/bussi etelä Espoosta

      Poista
  2. Täysin samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Harkitkaa nyt todellakin vielä suorien Kamppi-yhteyksien säilyttämistä, edes osan niistä. Moni kulkee tällä haavaa Espoosta työmatkansa jonnekin päin Helsinkiä kahdella välineellä, te pakotatte heidät kolmeen. Se on psykologisesti ainakin minulle ylitsepääsemättömän iso muutos.
    Epäonnistuneen julkisen liikenteen hankkeen suunnitelman tunnistaa siitä, että asukkaalle tulee saman tien pakko ostaa auto.

    VastaaPoista
  3. Samaa mieltä edellisten kanssa. Säilyttäkää mieluummin suorat bussiyhteydet. Tämä suunnitelma on kuin huonosta scifi-romaanista. Ei kukaan jolla on mahdollisuus valita, valitse pitempiä matka-aikoja ja vaihdollisia yhteyksiä. Kyllä ihmiset ottavat mieluummin henkilöauton.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri näin! Suuri vitsi!! Minä olisin vielä kulkenut julkisilla, vaikka mies köröttelee monsteriautolla, mutta jos suunnitelmat toteutuu niin en varmasti kulje enää julkisilla vaan ostan auton.

      Poista
    2. Minäkin hankin auton viimeistään kun tämä paskametro alkaa liikkua ja katson auringon nousua ja laskua Länsiväylältä. HSL:n päättäjät ovat pellejä, jotka asuvat Helsingin keskustassa, eivätkä ymmärrä mitään Espoolaisten liikkumistarveista.

      Poista
  4. Saisinko perusteet tuolle hsl:n väittämälle kahdesta päällekkäisestä järjestelmästä? Millä tavalla ne ovat päällekkäisiä? Bussit Länsiväylää pitkin Espoon eri alueilta Kamppiin sekä Espoon sisäiset bussilinjat palvelevat espoolaisia jotka ovat valinneet julkisen liikenteen auton sijaan. Ketä metro palvelee?

    Järjestelmät tuskin ovat päällekkäisiä. Millaiset taloudelliset ja ympäristönäkökulmat tukevat väitettänne?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metro ei poista mahdollisuutta kulkea Kamppiin tai muualle Helsinkiin. Jatkossa matkaan tulee vaihto mikäli ei asu metroaseman läheisyydessä. Espoon sisällä voi edelleenkin matkustaa bussilla. Lisäksi on metro käytettävissä. Bussien liikennöinti Länsiväylää pitkin Kamppiin maksaa ja, koska metro liikennöi sitä väliä tiheästi, ei ole kustannusmielessä järkevää säilyttää molempia.

      Poista
    2. Metro poistaa mahdollisuuden kulkea kätevästi ja nopeasti Olarista Kamppiin (ja Pasilaan). Olen varma, että yksityisautoilu tulee radikaalisti lisääntymään.

      Espoossa on ollut perinteisesti muutama kaupunkikeskus, joissa asuessa ei ole tarvinnut kahta autoa (Olari, Tapiola, Leppävaara). Moni on muuttanut johonkin näistä keskuksista juuri sen vuoksi. Tapiolaan tuli metro,Leppävaara säilyy entisellään, mutta miksi Olarista lopetetaan bussit, vaikka sinne ei tule metroa? Tuo puhe päällekkäisistä järjestelmistä pätee vain Tapiolaan ja Niittykumpuun. Olarissa ei ole tämän jälkeen mitään toimivaa yhteyttä Kamppiin (tai Pasilaan).

      Espoossa on paljon pientaloalueita, jonne muuttaessa jo lähtökohtaisesti hankitaan kaksi autoa. Olari on tähän asti ollut loistavien bussiyhteyksiensä vuoksi poikkeus.

      Kertokaahan perustelut, miksei linjoja 121 ja 122 voisi säilyttää suorina yhteyksinä Olarista Kamppiin? Yhä korostan että vaihdollisiin yhteyksiin hyvin harva on tyytyväinen. Ja tuo on itseasiassa ajallisesti mahdotonta, päiväkodit menevät kiinni viideltä, bussilla 20 min on nyt metro plus bussi n 40 min. Eipä ehdi ajoissa lapsia hakemaan ellei mene autolla.

      Lisäksi Olari/Kuitinmäki -alueella ei ole edes tarpeeksi autopaikkoja vastatakseen nyt alkavaan autokannan lisääntymiseen alueella. Miten aiotte hoitaa tämän ongelman?

      Poista
    3. Voisiko HSL ystävällisesti vastata tähän kysymykseen? Olarista suorat bussit Kamppiin eivät olisi millään lailla päällekkäistä metron kanssa.

      Poista
    4. Yllä mainittu Olari-Pasila on todella hyvä esimerkki reististä, joka toimii nykyisellään hyvin niin suoralla bussiyhteydellä (50x) kuin myös keskustan kautta 122/121:lla ja yhdellä vaihdolla. Tuleva bussi-metro-juna/spåra-kombo on todellinen jännitysnäytelmä ja aikataulutuspainajainen.

      Poista
    5. Luonnoksessa Olarista pääsee Tapiolaan linjoilla 125/125 ja 124 ja Tapiolassa voi vaihtaa linjalle 551, joka kulkee tiheästi Tapiolan ja Pasilan välillä.

      Poista
  5. Ehdotan linjan 550 (jokeri), jatkamista Tapiolasta Olariin/Kuitinmäkeen Westendin aseman sijaan.

    Tämä saattaisi rauhoittaa olarilaisia, joiden yhteyksiä Tapiolaan ja Helsinkiin on nyt hidastettu. Jokeri on nopea linja ja tuskin tuo reitin pidennys toisi suuria kustannuksia HSL:lle mutta toisi hyviä yhteyksiä espoolaisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuitinmäestä on linjoilla 125 ja 125B ruuhkassa 7,5 minuutin vuoroväli Tapiolaan, päivällä ja iltaisin 15 minuuttia.

      Poista
    2. 15 minuutin vuoroväli (iltaisin) on paljon harvempi kuin nykyisin. Miten pääsen Olarista bussilla Otaniemeen? Nykyisin tätä väliä kulkevat 195,505, 2, 4 ja 10. Miten uudistuksen jälkeen? Ehdotan jokerin reitin jatkoa Olariin, muuten uudistus syrjii erittäin pahasti juuri olarilaisia.

      Poista
    3. Mikäli erittäin hyvin toimiva länsiväylä busseja lopetetaan niin ei vuorväli voi olla mikään 7,5 tai 10 min. Pitää olla max 3 minuuttia. Menee kuitenkin 10 minuuttia hukkaan Espoon bussi/metro vaihdossa. Samassa ajassa ehtii helposti Olarista/Haukilahden alueelta Lauttasaaren sillalle tai jopa Ruoholahteen. HSL pitäisi ymmärtää että se muutaman tonnin, paljon saastuttava vanha auto, tulee hankittua kakkosautoksi aika moneen kotiin. Tämä vain ja ainoastaan sen takia ettei ole aikaa kulkea julkisilla.

      Poista
  6. Siis miten porukalle vieläkin voi tulla yllätyksenä toi suorien bussilinjojen lopetus? Kuvitteliko joku että kun kallis metro on kaivettu, helsinkiläiset vielä katsoisivat Ruoholahden ja Kampin bussirallia? Tämähän on ollut tiedossa jo metron suunniittelusta lähtien, ja suurin syy miksi itse metroa vastustin. Nyt on turha itkeä, ja keskittyä kehittämään edes jotenkin toimiva liityntälinjasto. Tämä ei sitä vielä ole. Liikaa kierteleviä maisemareittejä ja liian vähän suoria, nopeita yhteyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No kyse on aiemmin ollut kai Kamppiin menevistä seutuliikenteen busseista. Nyt kerrotaan että lakkautetaan myös suuri osa Etelä-Espoossa kulkevista Espoon sisäisistä sekä Elielinaukiolle Manskua pitkin menevät linjat (jotka ovat kulkeneet Etelä-Espoon kautta). Ja just for the record, olen minäkin vastustanut metroa, muttei sen julkituominen tässä vaiheessa enää auta. Nyt puhutaan bussilinjoista, ja mielipiteitähän tässä on kaiketi kyselty. Itkut ei ainakaan sitten enää auta, kun kaikki on päätetty.

      Poista
    2. Kyllä tuossa ylhäällä nimenomaan eniten itketään niiden poistuvien suorien Kampin bussien perään, joka mielestäni ihan käsitämätöntä kun niiden katoaminen oli selvää jo kymmenen vuotta sitten.

      Ihan eri asia on noiden bussien 195 ja 505 kohtalo, siitä saakin valittaa ihan aiheellisesti.

      Poista
    3. No just näin! Siitä lähtien kun metrosta päätettiin, olisi jokaiselle pitänyt olla päivänselvää, että Kamppiin ei mene metron tultua enää yksikään bussi. Se pitää nyt vaan ymmärtää.

      Poista
    4. Noh, itäsuunnassa hämeentietä ainakin on varaa hsl:n ajattaa kolmea päällekkäistä järjestelmää välillä kurvi-Rautatientori. (Metro+bussit&spåra)

      Poista
  7. Siis ymmärsinkö nyt oikein, että nykyiset linjat 18 ja 19, muuttuvat 168 ja 251? Eikä näistä kumpikaan mene Tapiolaan? Joten Suvelasta Tapiolan palloiluhalliin pääseminen olisi nykyisen 18 tai 19 bussin sijasta 134/136+Metro+JokulinjaTapiolasta? Ei kuulosta hyvältä. Ei todellakaan. Entä mikä on 213/213N kohtalo? Tuoko sitten lopetaan? Miten se oli millään tavalla metrokytköksenä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahaa löytyikin tuolta toisesta vastauksia. 213 ei ollut tuossa linjasto pdf:ssä, missä kuvittelin sen olevan, mutta linjalista kertoi:

      Linja 18 luonnoksessa tunnuksella 168 (Kuurinniitty–Lasilaakso)
      Linja 19 lakkautetaan
      Linja 154 luonnoksessa tunnuksella 134 (Matinkylä–Tuomarila)
      Linja 156 luonnoksessa tunnuksella 136 (Matinkylä–Tuomarila)
      Linja 213 ehdotetaan päätettäväksi Espoon keskukseen (Elielinaukio–Espoon keskus)

      Eli 213N katoaa? 213 vuoroväleistä en myöskään löytänyt mitään infoa.

      Joten ongelmaksi sitten jäänee tosiaan tuo yhteys Suvela<->Tapiola. Mitenköhän se on ajateltu?

      Ja nyt kun tuota on yrittänyt pähkäillä niin nähtävästi
      251 ja 548/549 kombo toimii jotenkin, mutta vuoroväli huononee huomattavasti, koska nyt 19/18 liikennöi useammin kuin tuleva 251.

      Poista
    2. Linjaan 213N ei ole esitetty poistettavaksi vaan se liittyy linjaan 213. Suvelasta Tapiolaan poistuu suora yhteys, jatkossa vaihtoehdot ovat Matinkylän tai Kauniaisten kautta. Kun joukkoliikenneyhteys Kuurinniityn ja Suurpellon välillä valmistuu, voidaan linja 118 jatkaa Espoon keskukseen. Tällöin Tapiolan ja Espoon keskuksen välillä on suora yhteys. Linjan 118 linjakortissa on tästä lisätietoa.

      Poista
    3. Entä yhteys Kuurinnitty-Tapiola? Metro valmistuu mutta liityntäyhteys poistuu?
      Tai edes Kuurintorppa-Kauniainen? Kauniaisissa on lähes kaikki Kuurinniityn asukkaiden lähipalvelut sekä mahdolliset julkisen liikenteen jatkoyhteydet, mutta suunnitelman mukaan suora yhteys häviää ja Kuurinmäentiellä vuoromäärä puolittuu.
      Yhteys Suurpeltoon on vielä kaukaista haaveilua, eikä auta yhtään Kauniaisiin/junalle pyrkivää.
      Asunnon vaihto vai toinen auto?

      Poista
  8. Miksi linjat 195 ja 505 lopetetaan? Entä 12, 14, 13 ja 19? Eiväthän ne liity mitenkään metroon.

    Aiemmin asiasta on tiedotettu, että Länsiväylää pitkin Kamppiin menevät bussilinjat lakkautetaan. Näistä yksikään ei liiku Kampissa tai Länärillä päinkään. Onko tavoitteena torpedoida _kaikki_ julkinen liikenne Etelä-Espoossa? Jotta kukaan ei vahingossakaan voisi käyttää bussia, vaan kaikkien olisi ostettava oma auto tai kuljettava kahdella bussilla ja metrolla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmassa oon pyritty yhdistämään nykyistä seutulinjastoa ja Espoon sisäistä linjastoa yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi, joka palvelee niin liityntää kuin Espoon sisäistä liikkumista. Linjojen 195 ja 505 poistaminen liittyy myös tähän, lisäksi tavoitteena on ollut keskittää Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta kulkevat linjat yhdeksi vahvaksi linjaksi.

      Poista
  9. Mitenkäs tuo Pasilan suuntaan pääseminen. Eli etelä-Espoosta pitää ensin matkata bussilla tai kävellen metrikselle josta Tapiolaan, josta bussilla pasilaan. Tai metrikselle bussilla ja rautatientorilta junalla pasilaan josta toinen bussi työpaikalle. Tällä reittisuunnittelulla taitaa tosiaan ilmestyä jokunen uusi henkilöauto Länsiväylälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihtamista on kompensoitu tiheillä vuoroväleillä. Liityntäliikenne on useilta alueilta ruuhkassa 10 minuuttia tai tiheämpi, metro liikennöi tiheästi sekä linja 551 ja junat liikennöivät tiheästi.

      Poista
    2. 10 minuuttia ei ole tiheä vuoroväli. Länsväylän pysäkillä 2 minnuttia on tällä hetkellä pitkä odotusaika. Joka vaihdossa menee se 10 minuuttia niin olette todellakin huonontaneet palvelua. Bussit pitäisi kulke 2 minuutin välein ja metrot myös, muuten ihimset siirtyy autoihin. Kokonaismatkaaika ratkaisee, ei se että HSL mukamas yrittä tuottaa hyvää palvelua. Ymmärtäkään nyt jo että joku 10 minuutin vuorväli on todella huono se ei todellakaan ole tiheä. Pitää miettiä kuinka pitkälle samassaa ajassa pääsee autolla.

      Poista
  10. Linjan 133 pitäisi kulkea 20 min väliajoin eikä 30 min.

    VastaaPoista
  11. Lauttasaaren bussiliikenne on ollut erittäin tärkeä vanhuksille ja liikuntarajoitteisille. Nyt metron tulo pelottaa vanuksia. Heidän täytyy monta kertaa nousta bussiin ja alas ja vielä uskaltautua metron rullaportaisiin tai hissiin päästäkeen keskustaan asioimaan. Hyvää kuitenkin, jos linja 21 Vattuniemestä Erottajalle tulee. Vielä yksi huomio. Miten HSL kerää komentteja niiltä julkisen liikenteen palveluja käyttäviltä, jotka eivät käytä tietokoneita. Heitä on valtavasti.

    VastaaPoista
  12. Kyllä tämä suunnitelma on niin huono kuin olla ja saattaa. Toteutuessaan autopuolue saa tästä huushollista ainakin yhden kannattajan lisää.

    - Pikaisesti silmäiltynä Espoon sisäiset yhteydet etenkin poikittain huonontuvat merkittävästi. Kaikki espoolaiset eivät halua Helsinkiin.
    - Lehtisaaren kautta kulkevien yhteyksien tippuminen pois on naurettavaa, vaihtoehtona yksi linja tai metrolla Kampin kautta?
    - 213 lopettaminen Espoon Keskukseen on huono idea, kun juniin ei voi luottaa. Samoin 270.
    - Linjat 15, 18, 51... muutamia mainitakseni. Sisäiset yhteydet, sisäiset yhteydet, sisäiset yhteydet, jos ei halua viettää aikaansa uusilla metroasemilla.

    Espoossa on vallan kattava ja perusteellisesti pohdittu linjaverkosto, joka tosin ei vedä vuoroväleissä vertoja useinkaan Helsingille. Siihen, että Espoon sisällä pääsee melkolailla kivuttomasti paikasta A paikkaan B, on käsittääkseni kuitenkin oltu melkolailla tyytyväisiä. Nyt vaikuttaisi, että vuosikymmenten aikana saavutettu työ linjaston kanssa on innostuksissa vedetty viemäriin, kun kaikki tiet vievät jatkossa metroasemalle. Ilmeisesti kuitenkin tiheämmällä vuorovälillä.

    Ylipäätänsä HSL:n suunnittelubyroossa ilmeisesti uskotaan vahvasti vaihdollisiin yhteyksiin ja niiden tuomaan autuuteen. Omasta puolesta voin sanoa, että vaihdottomuus on yksi tärkeimmistä kriteereistä valita joukkoliikenne. Vaihtojen kanssa valinta on oma auto, kun siinä ei pakkanen, sade tai ajamaton vuoro niin kovasti haittaa.

    Jos olisin Steve Jobs, toteaisin: Tämä on paskaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. LInjaa 15 korvaa linja 548, joka ajaa linjan 15 kanssa samalla reitillä, mutta päätepisteet ovat Lähderannassa ja Tapiolassa. Vuoroväli on tiheämpi kuin linjalla 15. Linjaa 51 korvaa linja 251, jolla myös vuorovälit tiheämmät kuin linjalla 51.

      Poista
    2. Ei tarpeeksi tiheä

      Poista
  13. Miten Otaniemen ja Olarin värinen matka jatkossa hoidetaan? Olarissa asuu huomattavan paljon Otaniemessä työskenteleviä. Nykyisin linjat 195,505,2,4 ja 10 ovat suoria linjoja, ja uuden suunnitelman myötä ei yhtäkään? Tarkoitatteko todella että ensin matkustaisimme bussilla Matinkylään, siirtyisimme maan alle, odottaisimmme metroa (vuoroväli jopa 20 min??) ja sitten metrolla Otaniemen kirjastolle, josta taas bussilla työpaikalle (Otaniemi on laaja alue, bussipysäkkejä on alueella hyvin useita). Työmatka pitenee lähes kolminkertaiseksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olarista pääsee linjoilla 125/125B sekä 124 Tapiolaan/Niittykumpuun, josta metrolla Otaniemeen. Linja 125/125B liikennöi ruuhkassa 7,5 minuutin vuorovälillä ja linja 124 15 minuutin vuorovälillä. Metron vuoroväli on Tapiolasta Helsingin suuntaan 2,5 minuuttia ruuhkassa. Niittykummusta Helsingin suuntaan metron vuoroväli on ruuhkassa 5 minuuttia.

      Poista
    2. Tuo matka-aikahan moninkertaistuu! Eli ensin Olarissa pitää kävellä kauemmalle bussipysäkille (tuo 125 kulkee aika kaukana monien koteja verrattuna nykyisiin busseihin), tähän esim. 15 min. Sitten bussilla Tapiolaan, n. 12 min (arvio, toki voi olla hitaampaa, kun käytössä vain tämä yksi linja), siellä vaihto metroon (maan alle siirtyminen ja odotus) n. 15 min. Sitten metrolla Otaniemeen n. 5 min. Sitten taas maan päälle siirtyminen ja vaihto toiseen bussiin tai kävelyä otaniemessä n. 15 min. Yhteensä yli tunti matkaan, joka ennen meni ovelta-ovelle tai yhdellä vaihdolla Tapiolan keskustassa maan päällä n. 20 minuutissa.

      Poista
  14. Kyllä meille etenkin Westend, Haukilahti, Iirislahti-alueella suorien bussien poisjäänti on todella huono asia. Nyt matka-aika Kampista on ollut vartin tai jopa vähemmän. Jatkossa pelkkään metromatkaan menee kauemmin ja siitä vielä bussinodotus ja vaihto bussiin. Matka-aika esim. iirislahteen pahimmillaan tuplaantuu. Montakohan autoa tässä jatkossa tarvitaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iirislahtelaiset voivat käyttää linjaa 112 Niittykumpuun. Linja liikennöi ruuhkassa 10 minuutin vuorovälillä. Lisäksi Iirislahtea, Haukilahtea ja Westendiä palvelee linja 111, joka sekin liikennöi ruuhkassa 10 minuutin vuorovälillä

      Poista
    2. Ollaanpas nyt realistisia. Ne ihmiset jotka asuvat näillä alueilla eivät rupea vaihtamaan eri busseihin päästäkseen esim. Kamppiin. He ostavat sen sijaan toiset autot. Yksityisautoilu tulee lisääntymään Iirislahden, Haukilahden ja Westendin alueilla. Todella harmillista.

      Poista
    3. Metrosta hyötyvät vain metroaseman vieressä asuvat, joiden matkakohteet ovat metron varrella. Poikittaislinjat huononevat maisemareiteiksi (linja 551). Osa metroon syöttävistä linjoista on myös liian pitkiä ja hitaita.
      Haukilahtelaisille tämä tarkoittaa, että yhteys Niittykummun metroon ja Isoon Omenaan (linja 112) toimii jotenkin, mutta Kamppiin matkatessa matkanteko vaikeutuu ja hidastuu. Linjaa 111 voi käyttää, kun haluaa tutustua Westendin arkkitehtuuriin ja taloihin. Yhteydet muualle kuin Helsingin keskustaan ovat vähintään 2 vaihtoa sisältäviä, esimerkiksi Munkkiniemeen, kun linjat 503 ja 504 lakkautetaan. Vaihto näitä tiheämmin kulkevaan 551:een ei houkuta vaihtojen ja hitaan Lehtisaari-Westend välin vuoksi. Eikö linja 551 voisi jättää Otaniemen ja Tapiolan kiertelyn väliin (siellä jo Jokeri ja metro) ja jatkavan Keilaniemen kautta Länsiväylälle, ja mieluiten hieman pidemmällekin kuin Westendin asemalle?
      Leppävaaraan matkaamista Haukilahdesta sujuvasti julkisilla ei kannattane edes kuvitellakaan näillä linjoilla.

      Poista
    4. HSL, herätkää nyt jo.

      Ei kukaan viitsi matkustaa ympäri Espoota jotta pääsisi metroasemalle. Siihen menee aivan liikaa aikaa. 10 minuutin odotus, 10 minuutin bussimatka metroasemalle ja vielä sen päälle 10 minuuttia metroasemalla (siirtymä ja mteron odottaminen) ei ole realistinen. Kuka laittaisi 30 minuuttia siihen että pääsisi lähtemään metroasemalta kun samassa ajassa on jo ollut jonkun aikaa Helsingin keskustassa omalla autolla.

      Poista
    5. Linja 551 tarjoaa vaihtomahdollisuuden busseihin Tapiolassa, jolloin linjan siirtäminen Keilaniemen kautta Westendiin heikentäisi yhteyksiä. Westendin aseman merkitys vähenee, kun Länsiväylää pitkin liikennöivät seutulinjat lakkaavat.

      Poista
    6. En ymmärrä miksi kaikkien seutulinjojen kulkemisen Länsiväylää pitkin täytyisi loppua. Eikö niiden linjojen, jotka eivät ole päällekkäisiä metron kanssa, kannattaisi ajaa Länsiväylää pitkin, koska se on nopea reitti Espoon sisällä? Samoin kehäteitä kannattaisi hyödyntää paremmin poikittaislinjojen reiteillä.

      Oletteko laskeneet kuinka monta espoolaista asuu Länsiväylän läheisyydessä? Ja eikö valmista infraa (bussikaistat, pysäkit) kannattaisi hyödyntää jatkossakin?
      Ei Länsiväylän nykyiset pysäkit palvele pelkästää bussista toiseen vaihtavia, vaan ne ovat useille nopeasti saavutettavissa myös kotiovelta.

      Mieluummin kävelisin 5-10 min lisää Länsiväylälle päästäkseni nopean ja suoran bussilinjan kyytiin esim. Länsi-Helsinkiin (tälläinen nopea&suora esim. linjan 551 pitäisi olla), kuin että ottaisin lähipysäkiltä tiheästi kulkevan, mutta hitaan maisemalinjan ja tekisin 1-2 vaihtoa toisiin hitaisiin bussilinjoihin tai matkaisin jossain kohtaa pari metropysäkin väliä. 5-10 minuuttia vaihdollisella reitillä menee jo vaihtolinjaa odottaessa tai metroon kävellessä.

      Palvelulinjat yms. "helposti linjasta toiseen vaihdettavat" -reitit on sitten asia erikseen. Suuri osa töissä tai koulussa kävijöistä haluaa nopeasti perille ja voi hieman kävelläkin pysäkille, jos tietää, että kyytiin päästyään on nopeasti perillä, eikä vaihtoihin tuhraudu aikaa.

      "Ei se vaihtamalla parane" sanoo sananlaskukin!

      Poista
    7. Ehdottaisin ainakin siirtymäajaksi että syöttö linjat kulkisivat 5min välein. Näin ylijäämä kalustolle ja kuskeille on töitä. Tämä pahin purina saadaan pois ja vältytään siltä että kakkos autoja osteaan lisää. Lienee autokauppiaan (joita espoossa on paljon) unelmapäivä kun bussilinjat loppuu.

      Poista
  15. Linjan 133 lähtöpaikka Koulun edestä Friisilässä on aivan väärä. Friisilän ainut joukkoliikennekatu on Friisiläntie, jota nykyinen 122A käyttää ja jolle on juuri rakennettu autojen kääntöpaikka. Linjan 133 lähtöpaikka on siirrettävä Friisiläntien pohjoispäähän linja-autojen kääntöpaikalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aineistossa on virhe linjan 133 Friisilän reitin osalta. Reitin tulisi kulkea nykyisen linjan 122A reitin mukaisesti Friisiläntietä pitkin. Pahoittelemme virhettä ja kiitos tarkkaavaisuudesta

      Poista
    2. Uskomatonta, ettei virhe ole vielä korjattu 2 vuoden jälkeen!!! Jotkut katsovat bussilinjoja ennen kuin ostavat taloa. Virhe on siis melko vakava. Onko muita virheitä tässä epäluotettavassa kartassa? https://hslhrt.maps.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=7b9364c088944497a43e490f1b12a67d&extent=24.6009,60.1118,25.0359,60.2477

      Poista
  16. Olen Lehtisaaren asukas, ja olen todella huolissani seuraavista seikoista liikennöintilinjojen muutoksien suunnittelussa. Lehtisaari-Helsingin keskusta -välillä suora liikennöinti aiotaan lakkauttaa. Lehtisaaressa asuu paljon nuoria, lapsiperheitä ja vanhuksia, joista erityisesti lapsiperheille ja vanhuksille yhdellä liikennevälineellä kulkeminen on erittäin tärkeää. Lehtisaaressa ei ole yläkoulua eikä toisen asteen oppilaitoksia, joten nuorille lehtisaarelaisille yhteydet muualle Helsinkiin ovat erittäin tärkeitä. 195 linja on todella paljon liikennöity sekä arkisin että viikonloppuisin välillä Lehtisaari-Helsingin keskusta.

    Toiseksi, blogissa väitetään, että vaihtoyhteys muutosehdotuksessa olisi erinomainen. Tämä ei pidä paikkaansa. Seutu-alueelle meneminen ei ole vaihtoehto, kun ajatellaan Helsingin asukkaiden asuinalueiden yhdenvertaisuutta (olen köyhä opiskelija, enkä aio maksaa seutulippua, koska asun Helsingissä!). Raitiovaunuun vaihtaminen ei tule kysymykseen hitautensa vuoksi. Kolmas vaihtoehto, Munkkiniemessä toiseen bussiin vaihtaminen ei ole järkevää, koska se ruuhkauttaisi ahdasta jo tällä hetkellä paljon liikennöityä Munkkiniemen aukion risteystä entisestään.

    Jos Lehtisaarelaiset halutaan säilyttää HSL:n asiakkaina, täytyy julkisen liikenteen vastata riittävän hyvin asukkaiden tarpeita. Nykyisellä muutosehdotuksella yksityisautoilu tulee lisääntymään tulee lisääntymään huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL:hän on siirtymässä kaarisysteemiin lippujen hinnoissa, ja Lehtisaari ja Otaniemi ovat silloin samalla kaarella, eli ei tule kalliimmaksi kulkea niiden väliä.
      https://www.hsl.fi/sites/default/files/uploads/kaarimalli_vyohykkeet.pdf

      Poista
    2. Kaarimalli toteutuu 2017, parhaassa tapauksessa. Se tulisi ehdottomasti ottaa käyttöön samaan aikaan metrouudistuksen kanssa. Vaikka kunnanjohtajat pitävät mustasukkaisesti kiinni muureistaan, meille asukkaille pääkaupunkiseutu on yhtä yhtenäistä työ-, asumis-, harrastus- ja ajanvietealuetta. Länsi-Helsingistä jo nyt ja metron myötä vielä useammin jotkut yhteydet Helsingin sisällä sujuisivat tosiaan nopeiten Espoon kautta. Harva kuitenkaan on valmis maksamaan täyttä seutulipun hintaa kun on jo maksanut valtaosan matkasta Helsingin kausilipussaan.

      Poista
  17. Voisiko linja 114 ajaa Kokinkyläntien kautta. Suunnitelmassa linjat 548, 549 ja 114 ajavat kaikki samaa reittiä Vanhan-mankkaantien kohdalla. Mikään bussilinja ei vie Kokinkyläntieltä tulevia ihmisiä metroasemille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen myös huolissani Kokinkyläntien varren yhteyksistä. Linjan 109 loppuessa, yhteydet Tapiolaan katoavat täysin. Palvelut, mm. alueen posti on Tapiolassa. Metroasemille ei pääse millään linjalla. Etäisyydet Vanhan-Mankkaan tielle ja Mankkaanlaanksontielle ovat liian pitkät. Vaihto ei toimi ainoalla linjalla, jolla on 20 min linjaväli. Linja 114 voisi todella auttaa, jos se ajaisi Kokinkyläntien ja Mankkaanlaaksontien kautta.

      Poista
    2. Tarkoitat varmaan linjan 105 loppumista. Yhteydet Tapiolaan todella katoavat ihan kokonaan.

      Poista
    3. Linja 105 on jo nyt erittäin harvoin liikennöivä. Metron myötä sen kysyntä vähenee entisestään. Tämän vuoksi linja on ehdotettu lakkautettavaksi ja korvaava palvelu linjoilla 118 Ylismäentiellä tai linjoilla 114, 548, 549 Vanhan-Mankkaan tiellä

      Poista
    4. Linjan 105 lopettaminen kokonaan tarkoittaa sitä, että matka-aika Kokinkyläntien keskivaiheiden asunto-alueilta pysäkille kasvaa 5 minuutista 20 minuuttiin. Se pidentää esimerkiksi työmatkaa Helsingin keskustaan samassa suhteessa. Tällä hetkellä harvaan liikennöidyllä linjalla 105 pääsee Helsinkiin noin 35 minuutissa, jos ottaa kävelymatkan huomioon. Jatkossa aikaa kuluu arviolta 20+15+15=50 minuuttia, jos vaihdot osuvat nappiin ja kunto riittää kävelyyn. Autolla pääsee yhteensä noin 20 minuutissa, ruuhka-aikaan ehkä 30 minuutissa, mutta se ei käy työmatkaliikensteessä Helsingin pysäköintipaikkojen vähyyden vuoksi. Ilmeisesti kaikilla alueella asuvilla pitää olla auto, jolla mennään metron liityntäpysäköintiin?

      Poista
    5. Ääni tälle. Linjojen suunnittelussa Kokinkyläntien varrelle mennään selkeästi satunnaisesti lähtevien ehdoilla. Jos osaa lukea aikatauluja, niin nykyisen linjan 105 mukainen palvelumalli ei ole hirmuisen ongelmallinen. Esim. aamuisin todella hyvä ja luotettava tapa päästä Helsinkiin. 105:n nykyinen linja menee n. 200 m:n päästä Niittykummun asemasta sekä Urheilupuiston ja Tapiolan asemien vierestä. Eikö Kokinkyläntien, Olarinluoman tai Tontunmäen liityntäpalveluilla ole mitään arvoa?

      Poista
    6. Komppaan edellisiä. Kokinkyläntien keskivaiheilta kulku Helsingin keskustaan käy niin aikaa vieväksi, että oma auto jää ainoaksi vaihtoehdoksi. Samoin "lähipalveluihin" Tapiolaan kulku käy varsin hankalaksi, näin erityisesti ikääntyneille ja liikuntarajoitteisille ihmisille, jotka joutuvat rollaattorin kanssa kulkemaan. Mankkaalla kun eivät liikennöi kutsulinja tai palvelulinjatkaan, jotka sen sijaan tiheästi sahaavat esim. Tapiolan aluetta... Voisiko jonkin linjan (esim. edellä esitetty 114) saada liikennöimään Kokinkyläntien kautta?

      Poista
  18. Espoon sisäinen linja 46 lakkautetaan kokonaan. Miten jatkossa lapsi pääsee Hyljelahdesta kouluun Nöykkiöön? Jollain liityntälinjalla Soukkaan ja siellä bussinvaihtoa? Sisäiset linjat nytkin huonoja (useilla linjoilla liian monta kylää kierrettävänä), ei näytä tilanne kohentuvan tämän suunnitelman mukaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyljelahdesta pääsee linjalla 111 Matinkylän suuntaan, jossa voi vaihtaa linjalle 160 ja 161. Kaikki nämä linjat liikennöivät ruuhkassa 10 minuutin vuorovälillä ja päivä-/iltaliikenteessä 15 minuutin vuorovälillä.

      Poista
    2. Eli todella pitkät odotusajat

      Poista
    3. Lyhyemmät kuin linjalla 46, joka kulkee tiheämmillään noin 22-25 minuutin vuorovälillä ja ruuhkan ulkopuolella 30-60 minuutin vuorovälillä.

      Poista
  19. Mitenkä on ajateltu nuorison kulkevan Mankkaan ja Tapiolan alueelta ammattiopisto Omniaan Espoon keskukseen, kun 18 lopetetaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Reitti muuttuu vaihdolliseksi. Yhtenä vaihtoehtona on mennä Kauniaisiin, jonne on Tapiolasta ja Mankkaalta ruuhkassa 5 min vuoroväli linjoilla 548 ja 549. Kauniaisissa voi vaihtaa junaan, jolla Espoon keskukseen. Toisena vaihtoehtona on vaihtaa Kauniaisissa linjalle 251, jolla pääsee myös Espoon keskukseen. Lisäksi on vaihtoehtona mennä linjalla 549 Jorviin, josta vaihto linjoille 531/542/270, jotka liikennöivät erittäin tiheästi Espoon keskuksen suuntaan.

      Poista
    2. Juna kulkee neljä kertaa tunnissa ja 251 20 minuutin välein, jolloin vaihtoajasta tulee pitkä ja lisäksi lopussa on vielä 1,5 km kävely tai uusi vaihto. Vaihto Jorvissa taas tietää yli tunnin matka-aikaa. Eli ei oikein hyviä vaihtoehtoja.

      Poista
  20. Miten Turvesuontieltä/Sinimäntieltä sijaitsevilta työpaikoilta pääsee jatkossa mihinkään? Nihtisiltaan tulee liian pitkä kävelymatka, samoin Kehä 1:lle. Ehdotan poikittaista (työmatka)linjaa Keilaniemen/Otaniemen ja esim. Keran tai vaikka Jorvin välille, joka ajaa Turvesuontien kautta. Tämä palvelee työmatkalaisten lisäksi laajalahtelaisia ja mankkaalaisia Kehä 1:stä itään liikkuvien bussien suuntaan. Lisäksi tällainen linja luo myös yhteydet uudelle Turveradantielle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suunnitelmassa ei ole otettu kantaa linjoihin 23, 212, jotka palvelevat Sinimäentietä/Turvesuontiet. Linja 213N ehdotetaan katkaistavaksi Espoon keskukseen, muuten reitti pysyisi samana.

      Poista
  21. Mankkaalta Haukilahteen ei ole vieläkään yhteyttä tulossa kuin usean vaihdon kautta. Miten Turveradantien ja Kehä kakkosen kautta Matinkylän ruotsinkielisten koulujen kautta ja Hauenkalliontielle saisi linjan kulkemaan! Palvelisi useiden koulujen koululaisia ja hammashoidossa Haukilahdessa kävijöitä.

    VastaaPoista
  22. Matinkylä-Olari alueen kaikki keskeiset palvelut on keskitetty Matinkylään ja Isoon Omenaan. Olari - Kuitinmäestä on aiemmin ollut suora linja-autoyhteys näiden palvelujen äärelle. Uuden suunnitelman mukaan Olari-Kuinmäestä ei enää ole lainkaan linja-autoyhteyttä Matinkylään. Kuitinmäki on tähän asti ollut poikittaisliikenteen solmukohta, josta on ollut suorat yhteydet eri puolille Espoota. Jatkossa Kuitinmäki on jäämässä katvelaueeksi, jonka kautta kulkee vain yksi linja 125(B) , jolla pääsee joko Espoonlahteen tai Tapiolaan. Jos linjan 133 reitti muutettaisiin kulkemaan Kuitinmäen keskustan kautta kuten Henttaalle menevät linja-autot ovat kulkeneet tähänkin asti, se mahdollistaisi Olarin, Kuitinmäen ja Friisilän itälaidan asukkaille yhteyden alueen asiointikeskukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuitinmäestä, Kuunkadulta, on ruuhkassa 5 min vuoroväli Matinkylään linjoilla 531 ja 531B. Ruomelantieltä on linjat 532 (ruuhkassa 10min vuoroväli) ja 533 (ruuhkassa 15 min vuoroväli) Matinkylään. Linjat 531, 531B, 532 ja 533 liikennöivät Olarinkatua pitkin Matinkylään.

      Poista
    2. Myös Friisinkalliontieltaätarvitaan yhteys Matinkylään. Nyt sen varren asukkaat ovat jäämässä kokonaan katveeseen.

      Poista
  23. Näyttää 10K poistuneen. Miten Haukilahdesta ja Iirislahdesta pääsee jatkossa Jorviin (ja Otaniemeen) ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haukilahdesta ja Iirislahdesta pääsee Jorviin Matinkylän tai Tapiolan kautta, kuten nykyäänkin. Otaniemeen pääsee Tapiolan kautta. Tapiolasta Otaniemeen voi matkustaa metrolla, runkolinjalla 550 tai linjalla 551, joka myös liikennöi tiheästi

      Poista
  24. Aikuisilla on helpompi vaihdella busseista metroihin, mutta monet lapsista eivät osaa vaihtaa ja metrolla kulkeminen Helsinkiin tuntuu pelottavalta ainakin minun mielestäni. Aika monet lapset menevät itse harrastuksiinsa bussilla, joka on helppoa, kun on päässyt kotoa yhdellä bussilla suoraan perille.

    VastaaPoista
  25. Mankkaantielle on edelleen suunniteltu 4 bussilinjaa; 114, 548, 549 ja 543! Käytännössä, kuten nykyisinkin, nuo bussit tulisivat ruuhka-aikoina kulkemaan jonossa Mankkaantien läpi tuoden melua ja kuormitusta asuinalueelle. Sähköbusseja tuskin vähään aikaan saadaan. Ehdotankin, että linja 114 tai 548 suunnitellaan kiertämään Sinimäentien ja rakenteilla olevan Turveradantien kautta Urheilupuistoon. Koukkaus uuden Sinimäentien ja uuden Turveradantien kautta olisi nopea ja palvelisi Sinimäen työpaikkaliikennettä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mankkaalaisena olen tyytyväinen siihen, että bussilinjoja on useita ja että Mankkaalta pääsee tulevaisuudessakin sentään johonkin ilman vaihtoa, kun HSL katso ettei Espoon keskukseen ja Matikylään tarvitse mennä. Edelliselle kirjoittajalle sanoisin, että ruuhka-aikana niissä kaikissa on runsaasti matkustajia ja niin on varmaan tulevaisuudessakin. Jonossa kulkeminen on ongelma nykyisin hiljaisina aikoina, jolloin kaikki saattavat tosiaan mennä viiden minuutin kuluessa ja sitten on 25 minuuttia ennenkuin seuraavia tulee. Tämä tosin korjaantuu ainakin jonkin verran tässä suunnitelmassa, jos 548 ja 549 on tahdistettu.

      Poista
    2. Markku Salo, Mankkaa20. tammikuuta 2014 klo 22.13

      Käytän itsekin päivittäin bussia työmatkoihin Mankkaalta Kamppiin. Kokemuksesta tiedän, ettei tahdistukset onnistu kun bussien lähtö on kaukana kehä 3:lla. Nyt lähes koko Etelä- ja Pohjois-Espoon liikenne tungetaan Mankkaan läpi. 42 bussia tunnissa Mankkaantiellä! On siinä melua ja pakokaasua mankkaalaisille. Tuo määrä busseja ei täyty Mankkaalaisista, vaan jo aikaisemmin! Kehä 3:lta tulevat bussit voivat kulkea pikabusseina kehä 2:ta koukaten Kauniaisten liittymästä,
      jossa olisi vaihtopysäkki. Vaihdosta huolimatta jouduttaisi monen matkaa Tapiolasta tai Mankkaalta Jorviin tai Lähderantaan. Miksi liityntälinjoja ei voida suunnitella liikenteen solmupisteiden; tässä tapauksessa Kauniaisten ja Tapiolan/Urheilupuiston välisillä sukkulabusseilla, joista vaihdolla pääsisi minne tahansa. Nyt linjoissa kummittelevat vanhat sisäiset ja seutulinjat vähän typistettyinä, mikä tekee systeemistä sekavan ja kuormittaa Mankkaata läpikulkuliikenteellä, vaikka uusiakin reittejä tulevan Turveradantien ja kehä 2 kautta olisi käytettävissä.

      Poista
    3. Mankkaantien tarjonta ei juurikaan muutu nykytilanteeseen verrattuna. Luonnoksessa on pyritty yhtenäistämään tarjontaa vuorovälien ja reittipituuksien osalta, jolloin linjojen tahdistaminen onnistuisi mahdollisimman hyvin.

      Poista
    4. Mankkaan tarjonnasta on unohdettu Kokinkyläntien varrella asuvat henkilöt täysin. Mankkaantien bussirumbaa helpottaisi, mikäli yksi Mankkaantietä kulkevista linjoista (esim. 114) kääntyisi Kokinkyläntielle ja sieltä edelleen Mankkaanlaaksontien kautta metrolle.

      Poista
  26. Monessa tämän blogin kommentissa kysellään aikalailla samaa eli "Miten jatkossa pääsen uuden linjaston mukaan paikasta/alueelta X paikkaan/alueelle Y".

    Avuksi uuden linjastoehdotuksen yhteyksiä havainnollistamaan olisi tosi hyödyllistä HSL:n puolelta jos laittaisitte pystyyn rinnakkais- tai virtuaali-reittioppaan jossa olisi tämän uuden ehdotetun uusitun linjaston mukaiset linjat (+ paikalleen jäävät Helsingin ja Vantaan puolen linjat), jonka avulla kansalaiset voisivat etsiä itse tarvitsemiaan yhteyksiä, aivan kuten oikealla reittioppaalla nytkin. Ymmärrän että tarkkoja minuuttiaikatauluja ei ehkä olla vielä suunniteltu mutta voihan sinne virtuaalireittioppaaseen varmaan generoida automaattisesti tällä hetkellä arvioidun tulevan vuorovälin mukaisia suuntaa-antavia esimerkkilähtöaikoja eri linjoille.

    Näin kansalaiset voisivat kätevästi koetella kepillä jäätä että miten uusi linjasto palvelisi heidän omia tarpeitaan erityisesti linjavaihtojen suhteen eri vuorokaudenaikoina, arkena ja pyhänä. Reittiopas on kuitenkin se tutuin väline ihmisille linjastotarjonnan henkilökohtaisesti parhaiden vaihtoehtojen selaamiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Idea on hyvä. Valitettavasti tässä suunnitelmassa emme pysty tätä toteuttamaan. Pelkästään lähtöaikojen osalta tämä onnistuisi, mutta toimiakseen tämä vaatii kuitenkin tarkkojen pysäkkien ohitusaikojen laatimista. Asiaa kannattaa kuitenkin tutkia tulevia suunnitelmia varten.

      Poista
  27. Kartta on tosiaan epäselvä. Toivottavasti ei tarkoituksella. Kartan Reittinumeroa tai väriä klikkaamalla tms. tulisi kyseinen reitti ja muut halutut reitit saada pelkästään näkyviin. Siis jos Sebastianin reittiopassimulaatiota ei voida toteuttaa.
    Päivittäin käyttämämme yhteydet 12,14, 46 ja 504 valitettavasti ehdotuksen mukaan loppuvat. Perheenjäsenemme käyttämät lähimmät pysäkit siirtyvät yli kilometrin päähän. Minkähän lisäauton ostaisi ? Uusia mallejakin on tulossa. Tässähän voi olla jotain innostavaakin.

    VastaaPoista
  28. Minusta tuntuu etten enää ehdi lauantai- ja sunnuntaiaamuisin Kivenlahdesta Meilahden ssairaalaan töihin klo 7:ksi, koska nytkin matkaan menee noin tunti ja lähden noin klo 6 lähtevällä bussilla.

    VastaaPoista
  29. Meiltä Lippajärveläisiltä tuntuu katoavan kaikki suorat bussiyhteydet Helsinkiin, nyt sitten 109 päätetään Tapiolaan. Olisivat saaneet jättää edes tämän linjan rauhaan. Itse kun olen työikäinen ja vaikeasti liikuntarajoitteinen, niin kyllä on hirmu kivaa alkaa vaihtaa bussista metroon Tapiolassa kyynärsauvat kolisten, eipä ole meitä ajateltu taas yhtään.

    VastaaPoista
  30. Mikäli ihmiset olisivat nähneet tämän kun metrosta puhuttiin olisi vastustus ollut suurempaa. Ajateltiin, että yhteydet paranevat. En usko, että "testi" reittiopasta uusilla linjoilla saadaan aikaan. Muuten lähes jokainen näkisi kuinka matka-aika kasvaa ja sittenhän meillä olisi todisteet huononevasta palvelusta. Vaihto siellä toinen täällä ja metroon. Tästä tulee vielä paljon puhetta. Itse autoilevana en tulevaisuudessakaan luovu autostani. Ehkä taksit tästä eniten hyötyvät. Osa asuinalueista voi jopa halventua huonojen yhteyksien tähden. Muutoksia on siis luvassa.

    VastaaPoista
  31. Länsimetron 6 pysäkkiä / asemaa vie suoran yhteyden Helsinkiin sadoilta pysäkeiltä ja tuhansilta ihmisiltä. Lähes kaikki joutuvat matkustamaan ajallisesti pidempään tulevaisuudessa. Saamme siis samalla rahalla pidempiä matkoja. Nyt kai kuuluisi kiittää.

    VastaaPoista
  32. Pidän moukkamaisena sitä, että joukkoliikennettä kritisoidessa sanotaan: "Minä ostan auton! Mitäs siihen sanotte?", mutta täytyy myöntää, että luonnos vaikuttaa kyllä ikävältä.
    Toisaalta myös pyöräily on vaihtoehto (hyvä sellainen), mutta uskoisin, että näin suuri muutos linjastoihin kannattaa totetuttaa osissa, niin että saadaan kunnolliset pyörätiet, pyöräparkit ja tarpeeksi pysäköintipaikkoja rakennettua.

    Ehdotan lisäksi, että yksi linja kulkisi suoraan Länsiväylää pitkin keskustaan asti. Se ei varmasti kilpaile olemassa olollaan metron kanssa.

    Nykyisellään pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on mielestäni toiminut erittäin hyvin ja vain muutamia katveita on ollut. Metroon näin vahvasti nojautuva systeemi on ehkä järjstelmän ylläpitäjälle edullinen, mutta onko huomioitu yhteiskunnan hyötyjä? Se, että ihmiset käyttävät matkustamiseen 2-3 kertaa pidemmän ajan on suoraan pois kaikesta muusta tuottavasta tekemisestä ja lisäksi heikentää ihmisten kuntoa ja lisää sairausmenoja.
    Näillä perusteilla on saatu valtio rakentamaan satoja kilometrejä moottoritietä. Saisiko samoilla perusteilla myös muutaman tehokkaan bussilinjan lisää?

    Olisihan se mahtavaa, jos maan pääkaupunki ei lamaantuisi, jos metro sattuisi hajoamaan tai jonkin poikkeustilan seurauksena linjaa sabotoidaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokonaisuudessaan metro ja linjastoluonnos tulee aiheuttamaan yhteiskuntataloudellisia hyötyjä matka-ajan puolesta. Tietyt yhteysvälit voivat heikentyä, mutta toiset taas paranevat.

      Poista
    2. Niin väitätte.
      Pitää ehkä paikkaansa jos asuu esim Tapiolassa mutta suurimalle osalle metro tarkoittaa suuria hankaluuksia. Koululiaiset ovat pulassa. Jo nyt vanhemilla on vaikeuksia päiväkotiaikojen kanssa, mitä kun matkoihin menee 1-1,5 tuntia enemmän päivässä? paljonko se maksaa yhteuskunnalle joko niin että päiväkodit pitää olla auki 05.30-19.00 tai että toinen vanhemmista joutuu jäämään kotiin? Miten lapset reagoi kun tarhapäivät ovat 10-11 tuntisia? Missä yhteyskuntataloudellinen hyöty?

      Poista
    3. Asiasta voi jättää palautetta kommentointilomakkeen kautta. Palautteessa kannattaa kertoa tarkasti millä yhteysväleillä matkaan kuluu tämä 1-1,5h enemmän päivässä.

      Poista
    4. Olen täsmälleen samaa mieltä yllä kirjoittaneen kanssa. Nykyinen matkani sujuu n 20 minuutissa, ja muutosten jälkeen siitä tulisi yli tunnin mittainen. Tämä siis päivittäinen työmatkani, aamuin illoin. Vuorokaudessa lapsille hoitopäivä pitenee yli tunnilla, pahimmassa tapauksessa jopa puolellatoista tunnilla.

      Palautelomake on toimimaton, siellä ei ole kenttiä poistuville bussilinjoille, ainoastaan niille uusille. Minne siis kritisoin tärkeiden ja toimivien bussilinjojen lopetuksesta?

      Poista
    5. Palautelomakkeessa voi antaa palautetta myös pienalueen osalta. Palautteessa kannattaa perustella tarkasti se yhteysväli, jolla palvelu tulisi heikkenemään oleellisesti.

      Poista
  33. Olisi hyvä, jos suunnittelussa huomioitaisiin myös alueen nähtävyydet ja muut vapaa-ajanviettopaikat (niitä on myös Espoossa) ja että näihin olisi jokaisella julkisen liikenteen yhteys myös viikonloppuisin ilman, että matka-aika venyy useiden vaihtojen takia moniksi tunneiksi.

    VastaaPoista
  34. Miksi Tillintietä ei mene jatkossa ainuttakaan bussia? Oletteko edes tarkistaneet kuinka paljon länsi-ja pohjoispuolella on asukkaita? Mikä järki on linjata molemmat uudet linjat menemään Kauklahdenväylän vierestä jättäen valtaosan alueesta ilman lyhyttä matkaa pysäkille - nyt matka pitenee entisestään. Tarvitaan myös suora yhteys Matinkylään, eivät kaikki käy Hesassa töissä ja Matinkyläänkin pitää päästä kiertämättä lähtöruudun kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tillintiellä luonnoksessa linja 124. Linja 161 kulkee nykyisen linjan 158 päätepysäkiltä Matinkylään.

      Poista
    2. 124 ei näytä menevän 150A:n reittiä joten matka pysäkille pitenee varsinkin jos asuu lähellä keskuspuistoa. Koittakaa nyt tajuta että toisen puolen asukkaita ei 161 palvele mitenkään. Jos vaihtoehtona on kilometrin päässä oleva pysäkki tai oma auto, valitaan oma auto. Älkää linjatko uutta linjaa Tillinrinteen kautta vaan pitäkää vanha reitti.

      Poista
    3. Linja 124 kulkee Tillintietä. Aineistossa näyttää olevan virhe tämän osalta. Kiitos tarkkaavaisuudesta

      Poista
  35. Miksi Lauttasaaren linjaston linja 21 menee Erottajalle? Miksi se ei mene Sokoksen kulmalle, kuten 21V nykyään? Eikös ratikkalinja palvele siellä Bulevardilla ihan hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lauttasaaresta pääsee Asema-aukiolle metrolla. Bulevardia kulkeva linja tarjoaa yhteydet eteläiseen kantakaupunkiin yhdistäen Lauttasaaren, Ruoholahden ja Bulevardin seudun.

      Poista
  36. Onko teillä suunnitelma miten hoidatte liikennöinnin paremmin kuin nyt, silloin kun metrovaunuun tulee ovivika, joku muu tekninen vika tai on onnettomuus. Millään ei pääse eteenpäin kun yhtään linjaa ei mene keskustaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen miettinyt samaa asiaa. Idästäpäin kulkee keskustan suuntaan 58, tosin kääntyy Pasilaan päin ennen sörnäistä, mutta sillä pääsee edes lähemmäs keskustaa vikatilanteissa. Millä ilveellä pääsee Matinkylästä Helsinkiin jos yhtään metroa ei mene?

      Poista
    2. Linja 58 ei auta itään matkustavia jos metroon tulee häiriö. Yksi bussilinja ei korvaa metron kapasiteettia.

      Metron liikennöinti on ollut erittäin luotettavaa ja tämän eteen tulee tehdä töitä jatkossakin.

      Poista
  37. Onko tosiaan mahdollista että Friisinkalliontien varrella,Kuitinmäessä asuvat, eivät pääse nauttimaan muusta linjasta kuin 543 joka ei edes mene Matinkylään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olarinkadulta on hyvä tarjonta moneen suuntaan.

      Poista
    2. Friisilän itälaidalta on liian pitkä matka Olarinkadulle. Ei sinne kukaan täältä lähde kävelemään. Täälläkin asuu vanhuksia ja muita liikuntarajoitteisia. Palvelutaso huononee radikaalisti kun nyt pysäkit ovat 100 m päässä. Voisitteko harkita asiaa vielä uudelleen ja siirtää edes jonkun Olarinkadun bussisumasta kulkemaan Friisinkalliontietä.

      Poista
    3. Jos Friisinkallion varresta lähtee kävelemään Olarinkadun varteen, voi samantien kävellä suoraan Matinkylään. Tämäkö suunnittelijoilla on tarkoitus? Jos matkaa metroasemalle on alle 2 km niin ei niin väliä onko yhteyksiä vai ei? Olarinkatu on joka tapauksessa ihan väärä suunta lähteä kävelemään Friisinkalliontieltä. Ei toimi arjessa. Haluamme Matinkylän asemalle vievän bussilinjan myös Friisinkalliontielle!

      Poista
  38. Otaniemen ja Olarin välille on saatava ainakin yksi suora bussiyhteys! Jatkakaa esim 550 Olariin asti.
    Ehdotan myös linjan 121 tai 122 säilyttämistä. Olari on perinteisesti tunnettu loistavista liikenneyhteyksistään, ja jää nyt näissä suunnitelmissa todella katveeseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otaniemeen pääsee Tapiolasta metron lisäksi linjoilla 111, 550 ja 551

      Poista
    2. Tapiolasta pääsee joo, kysymys on nyt OLARISTA. Matka sieltä pitenee huomattamasta. Olari jää uudistuksessa todella jalkoihin.

      Poista
  39. Vastaako täällä HSL:n nimissä yksi vai useampi henkilö? Ehdotan, että hieman muuttaisitte asennettanne näissä vastauksissa.

    Täällä on useaan kertaan kysytty, mitä pitäisi tehdä jos 20 min työmatka kolminkertaistuu, ja päiväkoti menee kiinni viideltä? Kuka hakee lapset hoidosta? Tämä on käsittämätöntä, eihän näiden muutosten toteutuessa etelä-Espoossa enää julkisella liikenteeltä ole mitään virkaa.

    Saisinko myös vastauksen, keiden yhteyksiä metro nopeuttaa? Täällä on annettu ympäripyöreitä vastauksia "joillekin hidastaa, joillekin nopeuttaa".

    En keksi yhtään yhteyttä, jota metro ja bussien poisto nopeuttaisi. Oletus kai olisi, että niille, jotka asuvat metroaseman vieressä? Mm. Nykyisin Kampista Matinkylään iso omenaan 12-13 minuuttia busseilla 132-160, joilla vuoroväli on noin minuutin luokkaa.

    Metron vuoroväli Matinkylään tulee siis olemaan 10 minuuttia ja matka-aika Kamppiin reilu 20 min. Lisäksi maan alle siirtyminen, n 10 min?
    Matka omena-Kamppi n 30 min entisen 12-13 min sijaan?

    Entäs matkat iso omenan vierestä muualle Espooseen?

    Kysyn vielä, kenen liikkumista uudistukset nopeuttavat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metron vuoroväli Matinkylässä on ruuhkassa 5 minuuttia, päivällä 7,5 minuuttia ja hiljaiseen aikaan 10 minuuttia. Ruuhka-ajat ovat laajat ja hiljaisen ajan liikennöinnillä tarkoitetaan myöhäistä iltaa ja sunnuntaita.

      Matka-aikaa ei voi verrata Länsiväylän pysäkeiltä Kampin terminaaliin, koska harvan ihmisen matkan alkupiste tai päätepiste on bussipysäkki/terminaali. Koska matkojen alkupisteet ja päätepisteet vaihtelevat, ei voi antaa yksiselitteistä vastausta matka-aikojen pitenemiseen. Kokonaisuudessaan suunnitelma säästää ihmisten matka-aikaa vuositasolla.

      Matka-aikaan vaikuttaa monet asiat, kuten kävelymatkat pysäkille/pysäkilta, vuorovälit ja vaihtojen määrät. Matka-aikaa ei siis kuvaa vain liikennevälineessä vietetty aika Länsiväylän pysäkkien ja Kampin terminaalin välillä.

      Poista
    2. Tuossa edellä oli kyse esim. Iso Omenan vieressä asuvan ihmisen matka-ajasta Kamppiin. Oletin, että se olisi tullut nopeammaksi nyt metron myötä, kuin mitä se on nyt busseilla. Se ei pitänytkään paikkaansa.

      Etenkin, jos otamme tarkasteluun muualla Espoossa kuin metroaseman vieressä asuvat, saamme matka-aikoihin vielä suuremmat suhteelliset pidennykset.

      Sanotte moneen kertaan, että kokonaisuutena matka-ajat lyhenevät. Mihin perustatte tämän väitteenne? Haluaisin mielelläni nähdä tästä jotakin faktaa. Kuten sanottu, en keksi yhtään yhteyttä, jota uusi suunnitelma nopeuttaisi. Ja jos kymmenestä yhteydestä yksi nopeutuu ja yhdeksän hidastuu, ketä tämä palvelee?

      Pyytäisin myös yhteistyötä Espoon kaupungin päivähoitopalveluiden kanssa, kyselkäähän mitä mieltä siellä ollaan ajatuksesta pidentää päiväkotien aukioloaikaa esim. tunnilla molemmista päistä, jotta ihmiset pääsevät tämänkin uudistuksen jälkeen työpaikoilleen ja hakemaan lapsensa päiväkotien aukioloaikojen puitteissa.

      Poista
    3. Ainakin minua Suurpeltolaisena tämä suunnitelma miellyttää suuresti.

      Yhteydet paranevat huimasti niin Tapiolaan (tai Urheilupuiston asemalle), Matinkylään, Leppävaaraan ja Kauniaisiin. Vuorovälit ovat tiheät läpi päivän.

      Nykyinen suora yhteys Kamppiin (107) on lähinnä vitsi ruuhka-aikojen ulkopuolella sekä viikonloppuisin, kun kulkee niin tolkuttoman harvoin.

      Odotan jo innolla metroa!

      Poista
  40. Olen samaa mieltä edellä olevien kanssa siitä, että suurella osalla ihmisiä, jotka eivät asu aivan metroaseman vieressä matka-ajat Helsinkiin pitenevät metron valmistuttua. Tällä hetkellä Nuottaniemestä on päässyt Meilahden sairaala-alueelle töihin 35-40 minuutissa ruuhka-aikaan suoralla bussilinjalla nro 503. Mikä on arvioitu aika ja nopein/vaivattomin reitti metron valmistuttua ?

    Huoli on myös siitä, miten Mattlidenin koulukeskuksessa koulua käyvät lapset (ala-aste/yläaste ja lukioikäiset) pääsevät jatkossakin bussilla kouluun Nuottaniemestä, jossa asuu suuri määrä Mattlidenia käyviä lapsia sen ollessa heidän ruotsinkielinen lähikoulunsa. Nykyisin Nuottaniemestä on kouluun päässyt suoraan usealla bussilla ( nro:t 11,132,503). Varsinkin 1. ja 2. luokkalaisille suora bussilinja on välttämätön. He eivät saa vielä pyöräillä kouluun ja bussin vaihto Matinkylässä on hankalaa. Pyöräilyä ei voi myöskään edellyttää läpi vuoden isommiltakaan koululaisilta.
    Ehdotan, että suunniteltu linja nro 111 Tapiolasta Haukilahden kautta Mattlidenin koulun vieritse Nelikkotietä pitkin koukkaisi Nuottaniemen kautta Hyljelahteen.

    Toivon, että bussien suorat yölinjat Kampista Espooseen säilytettäisiin, eikä kiirehdittäisi metron yöliikennöintiä, vaikka se olisikin tulevaisuudessa mahdollista. Tämä varsinkin nuorten tyttöjen/naisten turvallisuuden kannalta tärkeätä haja-asutetussa Espoossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metron liikennöintiaikojen ulkopuolella bussit kulkevat nykyiseen tapaan Kampin terminaalista Espooseen.

      Luonnoksessa Nuottaniemestä pääsee Matinkylän metroasemalle linjoilla 531 ja 531B, joiden yhteinen vuoroväli on ruuhkassa 5 min, päivä- ja iltaliikenteessä 7,5min sekä hiljaiseen aikaan 15 min. Meilahteen voi mennä joko Otaniemen tai Kampin kautta. Otaniemestä linja 551 ruuhkassa 5 minuutin välein, Kampista voi käyttää Helsingin sisäisiä linjoja (esim 14, 18 ja 39), jotka myös kulkevat tiheästi.

      Mattlideniin tullaan useasta suunnasta. Matinkylään on järjestetty hyvät yhteydet ympäri Espoota ja Matinkylän metroasemalta pääsee lähemmäksi koulua linjoilla 111 ja 112 tai kävellen noin 800-900 metriä.

      Poista
  41. Asun Etelä-Espoossa. Olen töissä kantakaupungissa. Tarvitsen töihin joskus autoa. Työpysäköinti yrityspysäköintitunnuksella. Työajat yleensä joustavat, eli voin hieman välttää pahinta ruuhka-aikaa.

    Julkisilla matka-aika noin 45 min ja kuukausilippu noin 96e/kk (570 mk!).

    Autolla matka-aika noin 20 min ja bensakulut 60e/kk. :-)

    Julkinen siis noin kaksi kertaa hitaampaa ja puolet kalliimpaa. Julkinen liikenne on hinnoitellut itsensä ulos alimman tulopuolikkaan osalta, jos perheessä on pakko olla auto (VR jo kauan sitten). Haluaisin suosia julkista, mutta ei ole varaa, kun lapsetkin pitäisi elättää. Herätkää päättäjät tuon hinnoittelun suhteen, jos haluatte metroon käyttäjiä! Tallinnasta voi hakea mallia. Julkisen täytyy olla halvempaa kuin autolla ajo, muutoin yhtälö ei toimi. Lasten harrastuksiin ei myöskään ehdi julkisilla töiden jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, julkinen liikenne on nykyään niin kallista, että omaa autoa käyttämällä säästää vuodessa helposti äkkilähdön etelään! Julkisten hinnoissa ei ole enää mitään järkeä. Kun aikaakin kuluu enemmän, ja vaihtoja tulee lisää, niin halpa hinta on ainoa, jolla julkisten houkuttelevuutta voi lisätä. Tässä on menty jo kauan aivan väärään suuntaan! Nyt olisi hyvä sauma korjata tilannetta..

      Poista
  42. Miten kulkeminen Mankkaalta Kokinkyläntien puolivälin tienoilta Tapiolaan ja Helsingin keskustaan on ajateltu tapahtuvan jatkossa? Jo nyt on lakkautettu entinen linja numero 43 ja jatkossa Kokinkyläntien varresta ei pääsisi metroasemalle tai Tapiolaan lainkaan suoralla yhteydellä. On utopiaa ajatella, että kenelläkään olisi aikaa kävellä noin 15 minuuttia bussipysäkille, odottaa siellä bussia metroasemalle ja jatkaa sitten metrolla Helsinkiin. Erityisen mahdotonta tämä on vanhuksille ja muille huonosti liikkuville ihmisille; Mankkaalla kun eivät liikennöi palvelulinjatkaan, joita Tapiolassa puolestaan suhaa useita + lisäksi kutsuliikenne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokinkyläntieltä ei ole liityntälinjaa, koska Kokinkyläntien kysyntä on pientä jo nykyisellään. Vanhan-Mankkaan tien varresta on hyvin tiheä palvelu (linjat 114, 548 ja 549) niin Tapiolaan kuin Urheilupuiston asemalle. Myös Mankkaanlaaksontien varresta on hyvät yhteydet Urheilupuiston asemalle sekä Tapiolaan.

      Palvelulinjoja tullaan kehittämään myös tulevaisuudessa. Palvelulinja voi olla yksi keino tuoda palvelua Kokinkyläntien varteen huonommin liikkuville.

      Poista
    2. Pieni kysyntä voi johtua myös huonosta tarjonnasta, jota ei ole varaa nykyisestään yhtään heikentää. Vanhan-Mankkan tien hyvä tarjonta ei juuri lohduta, kun sinne (samoin kuin Mankkaanlaaksontielle) on kävelymatkaa hyväjalkaisellakin reilu 15 minuuttia. Talviaamut kiukuttelevan pikkulapsen kanssa ovat herkkua, kun ennen töihin menoa pitäisi kävellä ko. aika bussipysäkille, ajaa bussilla päiväkodille ja muutaman vaihdon kanssa metrolla töihin... Miksei joku Vanhan-Mankkaan tietä liikennöivistä linjoista voisi kääntyä Kokinkyläntielle ja sieltä edelleen Mankkaanlaaksontielle?

      Poista
    3. On totta, että pieni kysyntä voi johtua huonosta tarjonnasta. Koska nykyisen linjan 105 kysyntä tulee kuitenkin vielä pienemään entisestään on nyt päädytty esittämään kyseistä ratkaisua. Kokinkyläntien varressa ei ole hirveästi asutusta ja jo nyt osa asukkaista käyttää Vanhan-Mankkaan tien tai Mankkaanlaaksontien joukkoliikennepalveluita.

      Poista
    4. Ilmeisesti päätökset on jo tehty ennen kuin ne täällä esitellään, ainakin vastausten pohjalta vaikuttaa siltä. Linjan 105 lopettaminen on katastrofi Kokinkyläntien yhteyksille, ellei niitä saada muuten korvatuksi. Palvelulinjat eivät auta työ- tai opiskelumatkoja,

      Poista
  43. Metroa on siis suunniteltu yli 20 vuotta, ja rakennettu 10 vuotta, eikä vieläkään tiedetä edes matka-aikoja.
    Onkohan tämä suunnittelu nyt aloitettu oikeasta päästä?
    Ei ihme, että HSL:n vastauksetkin on anonyymejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan sama tuli minulla mieleen! Miten voi olla mahdollista että ei tiedetä matka-aikoja ennen kuin tehdään päätöksiä? Ja HSL puhuu itsensä tässä pussiin. Ensin sanotaan että matka-ajat lyhenevät metron tulon ja bussilinjojen poiston (!!) ansiosta "osalla" reiteistä. Kertaakaan ei ole kyllä tullut vastausta, millä reiteillä näin erikoisesti kävisi.
      No, toisaalta sitten myönnetään ettei edes tiedetä matka-aikoja! Vuoden vitsi!

      Poista
  44. Metron rakennuspäätös on suuri fiasko. Jos matka-aika nyt piispansillalta Kamppiin on 12-13 min ja vuoroväli n 1 min, miten metroa voidaan markkinoida nopeampana vaihtoehtona jos sen matka-aika samasta paikasta Kamppiin on 20 min ja vuoroväli 10 min?! Puhumattakaan siitä että bussilla ihmiset pääsivät ovelta ovelle kaikkialta Espoosta. Vaadin oikeasti selityksiä tälle! Vastatkaa nyt vihdoinkin kommentteihin.

    VastaaPoista
  45. Mattlidens skolcentrum, busslinjerna som går framför skolan upphör till endast en linje. Hoppas detta tas i beaktande. Barn och ungdomar är de som använder kollektivtrafik och blir uppfostrade till att använda den i framtiden. Gör en trygg och fungerande skolväg.
    Ändast 350 parkeringsplatser vid iso omena för metroparkering. Hoppas den är räknad rätt. Gällande Metron och skolan så hopaps jag att det finns en ingång till metrotunneln nära skolan och att man inte behöver promenera in till omena eller dylikt. I detta skede är det lätt att planera och bygga en ingång till metron mjöligast nära Skolan dvs. österut från omena.

    VastaaPoista
  46. Nyt tarvitaan pilvenpiirtäjiä metroasemen ympäröiville pelloille. Eihän haja asutus alueella voi olla metroa muuten.

    VastaaPoista
  47. espoon joukkoliikenne muuttuu maaseuduksi?29. tammikuuta 2014 klo 20.15

    Linjan 105 matkustajat jätetään täysin paitsioon. Kokinkyläntieltä loppuu kokonaan yhteys Helsinkiin. (Juu, toki kahdella vaihdolla onnistuu!!!)

    Alue on kuitenkin Espoota ja reilun 10km päässä Helsingin ydinkeskustasta. Nyt oletetaan, että työmatkalaisten pitäisi Laurintien päästä kävellä lähes 1,5km Alepan pysäkille, josta pääsee vasta vaihdollisella yhteydellä metrolle. Menee työmatkat käsittämättömän hitaaksi. Tätäkö todella tavoitellaan toiseksi suurimmassa kaupungissa. Emme myöskään halua mennä bussilla ensin Matinkylään ja sieltä Keskustaan, järki hoi.



    PS. Toivottavasti näistä ehdotuksista OIKEASTI keskustellaan, eikä vain merkitä johonkin pöytäkirjaan jotain epämääräistä.

    VastaaPoista
  48. Miten linjojen numerointi on mietitty? Osa linjoista on numeroitu kuten vanhat Kamppiin ajavat linjat ja toiseille on keksitty ihan uudet numerot esimerkiksi Latokaskeen ajaa jatkossakin 160 mutta Espoon keskukseen ajaa jatkosssa 134 ja 136, jotka menevät kaiketi vanhojen 154 ja 156:n reittejä. Sitten uusi linja 168 ei aja metrolle ollenkaan. Voisiko reitteisin saada selvän systeemin että metron syöttölinjat on numeroitu samalla numerolla esim 100- alkuiset ja sisäiset linjat omilla, ehkä pienemmillä numeroilla ja 500-sarja erikseen jotka menevät Hesaan esim. Viikkiin ja Meilahteen? Linjojen muutos on niin iso että jonkinlaista opastusta numerointisyteemistä ja reiteistä varmasti kaivataan ja helposti omaksuttava numerointi varmasti helpottaa liikkumista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Blogissa on avattu linjanumerointia viime toukokuun postauksessa http://hsllansimetronliityntalinjasto.blogspot.fi/2013/05/lansimetron-myota-etela-espoossa-ja.html

      Poista
    2. Miten linja 168:n numerointi sopii tähän kaavaan, kun se ei mene Länsiväylälle tai metrolle? Kyseessä on ns. Espoon sisäinen linja. Nykyisessä systeemissä on logikka mutta se tuntuu olevan vähän kadoksissa metron syöttölinjojen numerointia suunnitellessa.

      Poista
  49. Maarinniityn pysäkin kautta ei ilmeisesti kulje enää mikään bussi Kalevalantietä pitkin? Kalevalantieltä poistettu aikaisemmin jo suora yhteys Leppävaaraan (Selloon) bussi nro 57. Nyt pitää ajaa 506 tai 103-bussilla ensin Louhenaukiolle ja vaihtaa siellä 106-bussiin. Tai Otaniemen suuntaaan ja vaihtaa Jokeriin.
    Myös bussi nro 10/10K ovat olleet hyvä yhteys Isoon Omenaan (kirjasto) tai vaihtaa siitä busseihin 110 tai 106 Selloon mennessä.
    Jääkö Kalevalantie näillä reiteillä nyt mottiin?
    Alueella paljon kerrostaloja ja ikääntyviä ihmisiä, jotka tulisi huomioida lähipysäkin toimivuudessa. Kerrostaloissa asuu runsaasti autottomia ja heidät jätetään kantamuksineen taksikyytien varaan - niinkö???
    Myös uimahalliin monelle täältä jää menemättä puuttuvien yhteyksien takia.

    VastaaPoista
  50. Kartta vaikeasti luettava! Kaikenlaisia värejä sekaisin?
    Toivon linjalle 133 (pitkät vuorovälit) toimivat vaihdot esim 125:stä.
    Keskuspuistoon ulkoilemaan meno vaikuttaa vaikeutuvan.

    Ja vielä, metro tulee pidentämään minun jo nyt noin 1h20 min/suunta työmatkaani vielä entisestään, että kiitos vaan siitäkin! Metrolle käpyttelyt ja alasylösmeno tekevät ehkä noin 40 min lisää matka-aikaa päivittäin eli yhteensä sitten 3 h 20 min 2 h 40 min sijaan.

    Vaihdan jo nyt 3- 5 välineeseen nopeuttaakseni matkaa Etelä-Espoosta Pohjois-Helsinkiin. 550 ei ole eikä tule toimimaan kuin parin pysäkin kulkijoilla.

    109, 107 ja 105 menevät tällä hetkellä usein jopa jonossa kohti Kamppia, ei mitään järkeä. Kesäviikonloppuisin aikaisin aamulla lähdöt toimimattomat, 8.45 alkaen menevät sitten taas peräkkäin....
    Uskon, että metro helpottaa viikonloppuisin töihin ja muualle kulkevien liikkumista, nyt se ei sitten ole toiminut.

    VastaaPoista
  51. Olen samaa mieltä kuin moni täällä aiemmin: Vaikka metroa on tarkoitus käyttää, on joitakin suoria bussilinjoja Kamppiin myös järkevä edelleen säilyttää! Lisäksi täytyy turvata, että Lauttasaareen menevät työmatkalaiset/koululaiset Espoosta pääsevät sujuvasti kulkemaan myös Lauttasaaren länsiosiin ja sieltä takaisin, niin ettei matka-aika kohtuuttomasti pitene tai muuten hankaloidu.
    Onhan metroliikennekin välillä poikki, eri syistä. Joten vaihtoehtoisia kulkutapoja päästä suoraan Helsinkiin on fiksua olla olemassa eri tilanteiden varalle. (Siis mieluusti muukin tapa kuin yksityisautoilu…)
    Esimerkiksi bussilinjalla 147 on käyttäjiä hyvin paljon. Ihmisiä tulee Kivenlahdesta, Espoonlahdesta ja Soukasta, joten linja palvelee erittäin hyvin monia Espoosta Helsingissä käyviä työmatkalaisia. Kannattaa vahvasti harkita 147:n säilyttämistä nopeana suorana linjana, ainakin ruuhka-aikoina.

    VastaaPoista
  52. Hei, Minua mietityttää erityisesti kasvavan Saunalahden tilanne. Uudessa linjastossa on merkitty, että busseja menee Matinkylään ruuhka-aikana 15 minuutin välein. Tilanne ei siis muutu metron myötä yhtään parempaan... Varsinkin aamuisin tuon välin pitäisi ehdottomasti olla 10 minuuttia. Huomasin myös että yksikään bussi ei tule jatkossa menemään Saunalahdesta suoraan Espoonlahteen (lippulaiva). Tosiasia on kuitenkin se, että mm. posti ja kauppa ovat espoonlahdessa. Lisäksi kaikki Saunalahdessa asuvat lapset eivät tule välttämättä mahtumaan päiväkotiin, esikouluun tai kouluun Saunalahden alueelle, jolloin nämä palvelut ovat Kivenlahdessa tai Espoonlahden kirkon läheisyydessä. Tällöin autottamalle vanhemmalle tulee pitkä kävelymatka esim. pienen tarhalaisen kanssa, jos bussit menevät ainoastaan Kivenlahdentietä. Ei kovin lapsi/perheystävällistä... Tämä pitäisi ehdottomasti ottaa mielestäni huomioon. Nykyisen linjastosuunnitelman valossa näyttää siis siltä, että Saunalahtelaisten, autottomien ihmisten palvelut siirretään Isoon Omenaan, vaikka lähempänä olisi kauppa ja posti Lippulaivassa. Harmi.

    VastaaPoista
  53. Miten 15 minuutin vuoroväli linjalle 21 ruuhka-aikana Vattuniemestä voisi riittää kun nyt jo 5 minuutin välein lähtevät bussit ovat täynnä?

    VastaaPoista
  54. Milloin saamme tietää, ovatko kommenttimme ja muutosehdotuksemme tulleet huomioiduiksi?

    VastaaPoista