Yhtenä Länsimetron liityntälinjaston suunnittelun
lähtökohtana on, että kun metro liikennöi, eivät seutubussit aja Länsiväylää
pitkin Kamppiin.
Länsimetro muodostaa uuden joukkoliikenteen runkoyhteyden
Etelä-Espoosta Helsinkiin. Metron ruuhka-ajan vuoroväli on Tapiolasta 2,5
minuuttia ja Matinkylästä 5 minuuttia. Päivä- ja iltaliikenteessä sekä
viikonloppuisin vuoroväli on ajankohdasta riippuen Tapiolasta 3,75 -5 minuuttia
ja Matinkylästä 7,5-10 minuuttia.
Länsiväylää pitkin Kamppiin ajava bussiliikenne olisi metron
kanssa päällekkäistä joukkoliikennepalvelua, eikä kahden päällekkäisen
järjestelmän operointi ole resurssien kannalta järkevää.
Bussiliikenteen liikennöintikustannukset muodostuvat
tyypillisesti automäärän, ajokilometrien ja ajotuntien perusteella. Kun
bussilinjan reitti on lyhyempi, kuluu yhden vuoron ajamiseen myös vähemmän
aikaa. Yhdellä bussilla ehditään siis samassa ajassa ajaa useampia vuoroja.
Vuorovälin, kierrosajan ja tarvittavan automäärän välisen suhteen laskukaava on
”kierrosaika/vuoromäärä = autojen lukumäärä”. Eli esimerkiksi reitille, jonka
edestakaiseen ajamiseen kuluu päätepysäkkiaikoineen 60 min (=kierrosaika) ja
jota ajetaan 10 minuutin vuorovälillä, tarvitaan liikennöimään 6 autoa. Jos
vuoron ajoaika olisi esimerkiksi 10 minuuttia pidempi, olisi kierrosaika
60+10+10=80 min. Tällöin 10 minuutin vuorovälillä liikennöinti vaatisi 8 autoa
tai vastaavasti vuoroväli harvenisi 6 autolla ajettaessa 13,3 minuuttiin.
Päällekkäisen palvelun tarjoaminen siis joko maksaisi enemmän tai heikentäisi
bussiliikenteen tarjontaa.
Etelä-Espoosta Helsingin alueelle tarvitaan jatkossakin
yhteys Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta. 9.8. postauksen mukaisesti
Tiedelinjaa pidetään hyvänä lähtökohtana kehittää ja keskittää
joukkoliikennepalvelua tällä yhteysvälillä. Näin Etelä-Espoosta muodostuisi
yhteyksiä metron vaikutusalueen ulkopuolelle mm. Meilahteen ja Pasilaan.
Onko mahdollista ylläpitää jotain vuoroja jotka ajavat bussien 154 tai 156 reittejä Länsiväylällä esim. ruuhkaaikana? Koululaisia jää pois Matinkylän ja Haukilahden pysäkeillä ja heille kuten minullekin metron vaihto tekee pitkän matka-ajan lisäyksen tultaessa Finnoontieltä Haukilahteen. Metron pysäkki on kaukana Ison Omenan luona tai Niittykummussa nykyisen Länsiväylän pysäkin asemasta.
VastaaPoistaErittäin hyvä pointti!!!
PoistaLiityntä linjoja olisi järkevää päättään kaikille metroasemille, kuin vain kahteen metroaseman terminaaliin, jotka ovat aikas kaukana länsiväylästä ja tuo matkustajalle näin matka aikaa lisää.
VastaaPoistaTotta! Suunnitelijat: huomioikaa MATKUSTAJIEN kokonaismatka-aika!!! Eli ei pelkkä bussimatka eikä pelkkä metro-aika, vaan kävelymatkat eri osoitteista tietyllä harpin vedolla kullakin alueella, jotta mikä on kohtuullinen kävelymatka ja sen vaatima aika. Ja jos noita vaihtoja joutuu tekemään monta ja pysäkit nykyistä kauempana, kuten nyt Länsiväylällä Haukilahden kohdalla käy, niin tämä vaatii yhden suunnitteludimension lisää eli meidän matkustajien kokonaismatka-ajan huomioinnin!!!
VastaaPoistaLAuttasaareen tai koivusaareen voisi päättä joitakin Espoon liityntälinjoja, koska nämä ovat Länsiväylän ihan tuntumassa , ja olisi nopeimpia vaihto metroasemia.
VastaaPoistalinjat 195 ja 194 pitää myös jättää!!!!
VastaaPoistatai sitten LÉhtisaaresta Keskustaa pitää perustaa Helsingin sisäinen linja, mutta mieluummin jättää noi kaki linjaa , jos tulee ongelmia metroliikenteessä, niin HElsinkiin pääsisi viel edes kahdella bussilinjalla.
Tiederatikkalinja olisi syytä alkaa suunnitelemaan ja se kans myös toteutuisi.
VastaaPoistaNiittykummun asema pitää saada joka ekassa vaiheessa käyttöön , koska länsiväylän pohjois puolen asunalueet voisivat päätyä siihen , koska siitä olisi nopeinta vaihtaa metroon.
VastaaPoistaJa entäs kun metro ei kulje eli häiriöitä linjoilla tms. joita on nykyiselläkin metrolinjalla ollut aika ajoin aika paljonkin... sitten metrot seisoo ja pysäkit ruuhkautuu kun ei ole mitään muuta vaihtoehtoa päästä eteenpäin.. Ymmärrän kyllä että täysimääräistä nykyistä bussiarsenaalia ei kannata päällekkäin ylläpitää mutta pitäisi olla jokin vaihtoehto jos metroon tulee isompikin vika/häiriö...
VastaaPoistaruoholahteewn voisi päättä yhden espoon liityntälinja josta olisi vaihtoyhteys raitiolinja 9 ja metroon , et jos sattuu et metroliikkeeteesee tulee häiriö.
VastaaPoistaEi tietenkään ole järkevää ylläpitää nykyisiä bussilinjoja kokonaisuudessaan länsiväylällä, kun länsimetro alkaa toimimaan, mutta siis lopetaan bussien liikennöinti kokonaan? Eli jos lähden espoonlahdesta/soukasta kamppiin niin aina bussilla matinkylään ja sitten metrolla? Olin niin innoissani metrosta, mutta nythän tämä tarkoittaa sitä, että kaikkine vaihtoineen matka-aika vaan pitenee. Ärsyttävää, jos näin käy. Eikö voisi olla edes muutamia "pikalinjoja" täältä kauempaa ja sitten vaikka matinkylä-kamppi välillä ei pysähdyttäisi bussilla ollenkaan?
VastaaPoistaJa kuten aikaisemmin kommentoitiin niin tässähän on katastrofin ainekset, siis matkustajien hermojen kannalta. Nykypäivänä ei ole mikään ongelma, jos bussi jää välistä tai vaikka olisi kokonainen bussilinja poissa käytöstä niin aina pääsee jollakin bussilla edes lähelle minne olikaan matkalla eli ns. pelivaraa on todella paljon. Joskus käy niin, että bussi on hajonnut länsiväylälle, mutta ei huolta, sillä hetkessä tulee joku bussi joka menossa Helsinkiin ja pääsee jatkaa matkaa tienposkestakin. Jatkossa olemme siis vain yhden (vai kahden?) metrolinjan varassa? Kun metroon tulee vika niin ei siis ole mitään toista vaihtoehtoa jatkaa matkaa nopeasti, no köyhät kävellen ja rikkaat taksilla. Sanokaa joku, että ymmärsin väärin jotain tai tulee joitakin bussilinjoja toimimaan metroliikenteen aikana!? Jos ymmärsin oikein, niin näen jo mielessäni iltapäivälehtien jatkuvat lööpit ja kuvat ärsyyntyneistä matkustajista, kun matkustajat seisoo metrolaitureilla metrokatkojen aikana. Kai nyt joku suunnitelma b on valmiina kun tällaisia tilanteita tulee?
Metron valmistuttua matkalla Soukasta Kamppiin tulee olemaan vaihto bussista metroon Matinkylässä. Ei ole taloudellisessa mielessä järkevää jättää "pikalinjoja" tai muita vastaavia kulkemaan päällekkäin metron kanssa.
PoistaEi täältä Itä-Helsingistäkään ole mitään suoria bussiyhteyksiä keskustaan Itäväylää pitkin ja hyvin pärjätään kun on pakko... No, onhan nuo puolen tunnin - tunnin välein kulkevat 800 -sarjan U-linjat mutta nekin koukkaavat keskustassa Sturenkadun, Helsinginkadun ja Mannerheimintien kautta.
PoistaTämä kysymys tulee ehkä väärään paikkaan, mutta mitä kuuluu Lauttasaaren Koivusaaren aseman tulevaisuudelle? Onko mitään ratkaistu? Rakennetaanko Koivusaareen asema loppuun asti valmiiksi käyttöön?! Vai oliko turhaa melua tyhjästä? Ja turhaa rahankulua. Kovasti olemme asemaa odottelemassa!
VastaaPoistaMitä tämä tarkoittaa metroalueiden lähistöllä asuville? Kuten tiedetään, Espoon bussiliikenne on paikoin varsin harvaa ja vähäistä. Näin ollen matkustaja odottaa ensin harvoin kulkevaa bussiaan, matkustaa sillä tietyn ajan jollekin metroasemista, nousee pois, kävelee metropysäkille, odottaa junaa, matkustaa jälleen keskustaan? Käytännössä siis kaikki ne henkilöt, jotka eivät asu kävelyetäisyydellä metropysäkistä, joutuvat aina vaihtamaan liikennevälinettään, jotta pääsisivät Helsingin keskustaan? Eikö tämä tunnu hieman monimutkaiselta? Entä mitä tapahtuu, kun periespoolainen ensimmäisen kerran kokeilee tätä yhdistelmää ja toteaa, että on helpompaa sittenkin mennä keskustaan autolla, niitä autoja kun espoolaisilla on?
VastaaPoistaTämä bussiyhteyksien katkaisu metron takia asettaa kaikkien niiden ihmisten, jotka eivät asu metroalueella, talojen arvon aikamoiseen alennukseen, sillä kukapa haluaisi olla aina vaihtamassa liikennevälineestä toiseen ihan vain päästäkseen keskustaan?
Sama periaate on ollut käytössä Itä-Helsingissä pitkään. Eli ensin bussilla metroasemalle ja vaihto metroon.
PoistaBlogiin tullaan tuomaan myöhemmin luonnoksia linjastosta ja myös vuorovälejä on tarkoitus esittää. Joten seuratkaa blogia.
Itse kyllä käyttäisin paljon mieluummin busseja, kuin kulkisin metrolla maan alla...
VastaaPoistahttp://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288601177166.html?ref=rss&cmp=isnl-200913
VastaaPoistaTätä juuri tarkoitin.. onpas sitten kiva kun meillä etelä-espoolaisilla ei ole muuta julkista vaihtoehtoa Helsinkiin kuin metro!!!!!
Miten oikeasti HSL varautuu näihin häiriöihin?? Kuka korvaa niistä aiheutuneet ongelmat (myöhästymiset töistä, tärkeistä tapaamisista yms.) jos katko kestää pitkään?!?
Mikä on tuo suunnitelma B jos oikeasti metroon tulee vakavampi häiriö??
oma auto, tietty
PoistaItä-Helsingistä ei tule keskustaan lainkaan suoria bussilinjoja (paitsi metron liikennöintiajan ulkopuolella) ja hyvin ihmiset pääsevät sieltä liikkumaan liikkumaan ympäri pääkaupunkiseutua. Alueella monen pitää vaihtaa bussissta metroon, aivan kuten Espoossa tulee tapahtumaan. Tämä on todettu toimivaksi ja helpoksi systeemiksi, vaikka se ajatuksena voi tuntua vaikealta. Metro kulkee tihein vuorovälien ja tiheästi asutuilla alueilla myön liityntäbussit kulkevat usein, useimmin kuin suorat bussilinjat keskustaan, koska kuljettava matka on lyhyempi, jolloin palvelutasoa voidaan parantaa huomattavasti pienin kustannuksin. Näin ollen aikatauluista ei tarvitse välittää, voi luottaa, että pysäkiltä lähtee tasaisin väliajoin bussi, ja vaihto metroon ilman pitkiä odotuksia.
VastaaPoistaToivotaan, että yhteydet pelaavat, kuten anonyymi kuvailee. Sen sijaan sitä kritisoisin, että täysi luottaminen metroverkostoon on Helsinki-Espoo-akselilla on hieman huvittavaa, sillä metroverkosto on todella suppea ja kapea. Kyllä, suurkaupungeissa metro on tärkein ja tehokkain liikenneväline, mutta ne metroverkostot ovatkin laajoja ja poikittaisia ja metrolla pääsee minne tahansa. Katsokaa vaikkapa Lontoon, New Yorkin tai Pietarin metroverkostoja.
VastaaPoistaOlen samaa mieltä kunnon kattava Metroverkko Helsingin seudulle!!!!!!!!!!!!!!!!!
PoistaEi metroverkostoa, tämän blogin kommenteissahan se jo huomataan, että miksi ei! Ols vaan pitänyt totettaa "TramWest", niin ei olis juuri kenenkään tarvinnut vaihtaa liikenevälin että Helsnkiin mennessään.
PoistaYmmärrän, että Helsinkiin matkaamista halutaan helpottaa, mutta kun tämä ainenkin nykyisellään muutetuilla linjoilla jo nyt vaikeuttaa sisäistä liikennettä.. Vaikeuttaa lisää, kun vuorot jotka nyt menee Länsiväylää ja lopun matkaa pitkälti Espoon sisällä loppuu tyystin jossain vaiheessa ja ei olis kiva jos kaikki nämä korvataan sellaisilla busseilla jossa joutuu köröttelemään tyyliin tunnin ennen kun pääsee edes yhteen paikkaan vai pitääkö ihmisten joilla on helppo päästä Helsinkiin, kun bussi ei mene Länsiväylää koukata sieltä Helsingistä metroon tulla takaisin Espooseen ja jäädä Espoossa pois ja metron lähiasukkaille tarkoitetuilla linjoilla lopulta mennä töihin näihin metrojen lähialueille johon varmasti tulee kaikenlaista puljua ja palvelua..
VastaaPoistaItä-Helsingissä erona Espooseen on lähinne se, että asemat ovat suurimmaksi osaksi maan pinnalla jolloin vaihto on huomattavasti nopeampi kun tasovaihtoja ei tarvitse tehdä. Voiko bussi ajaa esim Tapioilasssa lähemmäs laituri tasoa esim esim parkkihallia käyttäen?
VastaaPoistaMielestäni busseja, jotka kulkevat Kampista esim. Tapiolaan ja siitä pohjoiseen (vähän päällekkäisyyttä metron kanssa), ei pitäisi kohdella tasavertaisesti niiden bussien kanssa, jotka kulkisivat pitkin Länsiväyää Espoonlahteen asti (paljon päällekkäisyyttä). Lyhyen päällekkäisyyden busseissa on vielä hirveästi hyötyä jäljellä, vaikka hetki ajetaankin vierekkäin metron kanssa. Tämä hyöty jää käyttämättä jos nuo linjat poistetaan.
VastaaPoistaMutta miten liikenneyhteydet toimivat silloin kuin metro ei liikennöi?
VastaaPoistaYöaikaan kello 23-02 (viikonloppuisin kello 23-05) liikennöi yöbussit Kampin terminaalista.
Poista