Ensimmäisessä työpajassa käsitellään HSL:ssä aiemmin tehtyjä
poikittaisliikenteen kehittämissuunnitelmaa 2012-2022 ja runkobussilinjastoa
2012-2022. Suunnitelmissa on esitetty miten runko- ja poikittaislinjastoa
pyritään kehittämään lähitulevaisuudessa koko HSL-alueella. Suunnitelmien ratkaisuja
tarkistetaan ja tarkennetaan alueellisten suunnitelmien yhteydessä, kuten tässä
suunnitelmassa. Tavoitteena onkin nyt täsmentää, millainen runko- ja
poikittaislinjasto on käytössä Etelä-Espoossa sekä Lehtisaaressa ja Kuusisaaressa
kun Länsimetron liikennöinti alkaa. Runko- ja poikittaislinjasto toimii
pohjana, kun tarkempi alueellinen suunnittelu syksyllä käynnistyy.
Tämän työn suunnittelualueelle on kaavailtu runkobussilinjastosuunnitelmassa seuraavanlaisia runkolinjoja:
Lue lisää runkolinjoista aiemmasta suunnitelmasta osoitteessa: http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/Runkolinjaston_kehittamissuunnitelma_2011_27.pdf
Poikittaislinjojen osalta suunnittelualuetta koskevat linjat:
Lue lisää poikittaislinjoista aiemmasta suunnitelmasta osoitteessa: http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2011/23_2011_hsl_poikittaisliikenteen_kehittamisraportti.pdf
Miks linja 57 tossa suunnitelmassa menisi keski-Pasilaan? parempi sen mennä suoraan hakamäen tietä koska ilmalan asemalle olisi hyvä saada poikittainen linja , mutta sen on ihan pakko mennä keski-pasilaan , sen kannatiasi mennä veturitien ja ratapihantien kautta takaisin hakamäentielle/Koskelantielle.
VastaaPoistaTuosta linjastosuunnitelmasta puuttuu nähdäkseni diagonaaliyhteys Tapiola (tai oikeastaan TTT-alue)-Suurpelto-Tuomarinkylä-Espoon keskus. Se yhdistäisi kohtuullisen hyvin monta Espoon tiiviimmin rakennettua aluetta. (Aluetiheyskarttoja tutkimalla huomaa, että erityisesti Niittykumpu, Suurpelto ja Tuomarinkylä ovat varsin tiiviisti rakennettuja).
VastaaPoistaTuollainen diagonaali vahvistaisi myös Espoon keskuksen ja Suurpellon roolia Espoon kaupunkirakenteessa.
Uskoisin, että tuollaisella runkolinjalla olisi potentiaalia vetää varsin runsaastikin matkustajia.
Henttaan ja Kuurinniityn yhdistävä katuosuus ei ole tietojemme mukaan valmistumassa ainakaan ennen vuotta 2020.
VastaaPoistaHenttaalta Kuurinniityyn ei kai ole tarkoituskaan rakentaa tietä?
PoistaKuurinniitystä Suurpeltoon on tarkoitus rakentaa joukkoliikennekatu. Se on jo Kuurinniityn kaavoissa, Suurpellon kaavoihin se on tulossa. Tämän pienen kadunpätkän rakentamista tulisi kiirehtiä. Se parantaisi ratkaisevasti Kuurinniityn ja Suurpellon yhteyksiä. Samalla se loisi nopean yhteyden Espoon keskuksesta Tapiolaan.
Yhteys pitäisi valmistua ennen länsimetron käyttöönottoa, koska matka-aika esimerkiksi Suvelasta Kamppiin on toivottoman hidas Espoon keskuksen ja Matinkylän kautta kiertäen. Espoon keskuksesta tarvitaan siis nopea liityntälinja Tapiolan metroasemalle.