Linjanumeroinnin periaatteita on työstetty HSL:ssä vuosina
2012-2013. Tavoitteena on ollut selkeyttää numerointia siten, että samaa
linjanumeroa ei käytetä useassa eri kunnassa. Muutoksen myötä kaksinumeroisia
linjanumeroita on enää Helsingin sisäisessä liikenteessä. Seutuliikenteessä ja
muiden HSL-kuntien sisäisessä liikenteessä käytetään kolmenumeroista
linjanumeroa. Myös poikittaisten linjojen numerointia yhtenäistetään.
Tarkoituksena on siirtyä uuteen numerointiin alue kerrallaan. Muutos on
luontevaa tehdä linjastomuutosten yhteydessä.
Linjanumerointi perustuu pääväyliin. Kolminumeroisen
linjanumeron ensimmäinen numero kertoo suunnan:
100-sarja: Länsiväylän suunta
200-sarja: Turunväylän ja Turuntien suunta
300-sarja: Vihdintien suunta
400-sarja: Hämeenlinnanväylän suunta
500-sarja: poikittaislinjat
600-sarja: Tuusulanväylän suunta
700-sarja: Lahdenväylän suunta
800-sarja: Itäväylän suunta
900-sarja: pääasiassa lähiseutu 3 –vyöhykkeelle liikennöivät
vähäliikenteiset linjat
Viimeiset kaksi numeroa kertovat mitä aluetta linja
pääasiallisesti palvelee.
Helsingin 39 ja 74 muuttuivat viime elokuussa seutulinjoiksi mutta säilyttivät vanhat numeronsa.Kun Kehärata aloittaa on tarkoitus, että myös 45 muuttuu seutulinjaksi ja sen uudeksi numeroksi tulee 37. Miksi tällaisia numeroita jos ne heti vuotta myöhemmin muuttuvat kolminumeroisiksi. jatkuva numeromuutos saa matkustajat aivan ymmälle.
VastaaPoista39 ja 74 eivät muutu. Ne nimenomaan jäävät kaksinumeroisiksi, vaikka jatketaankin kuntarajan yli. Jatkossa numeroiden määrä ei merkitse mitenkään, onko kyseessä sisäinen tai seutulinja, mutta kaksinumeroiset nyt vain sattuvat koostumaan lähinnä vanhoista Helsingin sisäisistä linjoista. Lippu-uudistuksen myötä koko käsite "sisäinen linja" lakkaa olemasta, kun hinnoittelu perustuu vyöhykkeisiin eikä kuntarajoihin.
PoistaOlen melkoisen varma, että tämä sama muutos tehdään Vantaalla juuri Kehäradan liikenteen alkaessa. Jos jossain suunnitelmassa on numerointimuutos 45->37, se varmasti tulee vielä muuttumaan.
Mutta minusta on erittäin outoa, ettei sinulle ole blogin pitäjä mitään edes vastannut, vaikka kommentistasi on yli kolme viikkoa. Outo blogi, jollei ylläpitäjä vastaa kommentteihin. Blogin idea on juuri interaktiivisuus. Epäinteraktiivisia kirjoituksia julkaistaan lehtien sivuilla, blogi taas on sosiaalinen media.
PoistaTajusin tossa muuten jos 109 lopettaa. Millä ihmeellä Espoon Sepänkylästä pääsee yhtään mihinkään? Se on ainut bussi joka ees käväsee Sepänkylässä. Asuin nimittäin siellä ja varmuudeksi muutettiin pois, jos sieltä bussilinjat lakkautettaisiin ettei tulis ihan hätää jos jonnekkin on pakko päästä. 109 oli myös ainoa bussi jolla sieltä jumalanselän takaa pääsi päivystykseen mihin kellon aikaan vaan tarvi Jorviin.. Sepänkylästä on ihan järjetön matka kävellä Kauniaisiin 1km ainenkin talvella, kun siellä on huono talvikunnossapito ei ikinä aurausta ja sitten pysäkille kävely matkapitenee reilusti ja sitten viedään vielä viimeinenkin ainoa bussilinja. Ymmärrän, jos ei oo kannattava, mutta eihän nyt ihmisiä lähialueelta voi jättää ilman bussiakaan, että lähimmät pysäkit siellä Kauniainen, Mankkaa, Nihtisilta ja Kuriirinniitty. Kiva opettelu tosiaan taas joo jos kaikki bussit numeroidaan uudestaan, kun vasta nuo nykyiset alkanu muistamaan..
VastaaPoistasamaa mieltä asun kanssa 109 reitin varrella mankkaalla ja sillä kuljen myös kouluun välillä
PoistaSepänkyläläisenä erityisesti mietin vanhuksia ja liikuntarajoitteisia, kilometri on oikeasti pitkä matka. Entäs perheet, joissa pieniä lapsia eikä autoa käytettävissä.
PoistaUrheilupuiston metroaseman ja Jorvin sairaalan välille tulisi saada liityntälinja joka ajaa 109:n nykyistä reittiä, mikäli 109 lopetetaan. Muuten pääsy Pohjois-Tapiolasta Jorviin muuttuu vaikeaksi.
VastaaPoistaSamaa mieltä, jos haluan jotenkin järkevästi edes ilman montaa vaihtoa päästä Metron läheisyyteen ihan siltä varalta jos sinne joskus joku työmahdollisuus aukeaa tai joku muu kauppa jota tarvii. Kaikki ei halua sinne metrolle päästä helpolla vaan siihen ympäröivään osaa kaupunkia myöskin.. Joudun menemään 50min bussilla Matinkylään vain siksi, että en jaksa 2pysäkin väliä mennä yhdellä bussilla ja vaihtaa sitten toiseen, että pääsisi esim. Tapiolaan metron varteen jos tarviis. 109 poistuttua poistuu myös tuo hyödyllinen yölinja joka menee Järvenperääkin sinne ei koskaan mene liikaa busseja. Täytyisi miettiä vähän kaikkialle edes yksi linja jolla pääsisi mahdollisimman vähillä vaihdoilla lähelle metroa, koska on aivan varmaan että kaupat ja palvelut siirtyvät sinne missä suurin osa metroa käyttävistäkin on silloin bisnes kannattavaa.. Suurinosa kavereistanikin asuu Metron läheisyydessä ja nyt jo tuskaa päästä sinne kavereita moikkailemaan joten tulevaisuudessa kaikki duunin jälkeinen aika varmaan menee vaihtobusseja ootellessa.. >.< Säälin ex naapureita, jos 109 poistuu heidän ainoa bussilinja ja matkustus Helsinkiin tulee koukkaamaan Sepänkylä -> Kauniainen -> Leppävaara ja sieltä junaan, kun nyt pääsee vielä 109 Jorviin ja Kamppiin.
Poista109 On ainut täällä Jorvin/Lippajärven suunnalla jolla ylipäätänsä pääsee siedettävästi Niittykumpuun, Pohjoista Tapiolaan ja Tapiolaan.. Ihan vaan tässä itse pähkäilen valmiiksi minne ylipäätänsä kannattaa mennä töihin, kun ei ole varmuutta mihin lopulta enää pääsee erinäisten linjojen lopettamisen jälkeen ja kaikki 109 reitin varrella toistaseksi ei sitten sovi mulle. Eikä olisi järkeä koukata 50min Matinkylään ja sieltä metrolla Etelä-Espooseen.. Harmi kun osa joutuu tulevaisuudessa luottamaan vain muutamiin linjoihin ja varmaan näkyy osittain poikittaislinjojen käytössä, kun Espoonkeskukseen ja Leppävaaraan on suht kaikkialla hyvät yhteydet, mutta ei sitten sinne metrolle päin ollenkaan ole ku tyyliin yksi hidas bussi jota ei oo järkee käyttää, kun melkeen koko vaihtoaika menee siellä kyydissä istumiseen.
PoistaVähän ihmetyttää päätös että bussit ei enää kulje suoraan Helsingin keskustaan. Itse asumme Espoon Nöykkiössä ja ottamalla ensin bussin metroasemalle ja sitten metrolla keskustaan pidentää huomattavasti matka-aikaa. Nyt bussi matka kestää n. 20 min ja muutoksen jälkeen siitä varmaan tulee lähemmäs 45 minuuttia, toisin sanoen auto tulee olemaan meidän kulkuväline jatkossa ellei suunnitelmat kaupungilla muutu. Miksi pitää muuttaa asiat huonompaan suuntaan??
VastaaPoistaTylsää jos 112 ei enää kulje kamppiin asti!!! Ei kauheasti kiinnosta lähteä Helsingin keskustaan yleisillä jos matka hankaloituu. On olluut kätevää kun on päässyt n 15 minuutissa keskustaan. Eikä kiinnosta kulkea metro asemillakaan.
VastaaPoistaLinjaa 51 ei missään nimessä saa muuttaa.
VastaaPoistaNykyiselläänkin se on erittäin hidas ja ajallisesti pitkä reitti, ainakin ns. ruuhka-aikoina.
Ja kukaan ei varmaankaan ymmärrä näiden insinöörien visioita siitä kuinka muka länsimetro vaikuttaa maunulan, pakilan yms...kulmien bussireitteihin??
Olisi kiva kuulla perustelut , selkokielellä
Mutta tuskimpa hsk vaivautuu vastaamaaan taaskaan
Kyllä Länsiväylän 100-sarjan bussit vaan on sata kertaa näppärämpi tapa kulkea Hgin keskustaan kuin vaihtoja edellyttävä metro. En tykkää.
VastaaPoistaHaukilahdesta töihin Helsinkiin on ollut sujuvaa ja nopeaa käyttää 111 tai 112 bussia, metron myötä matka-aika pitenee huomattavasti. Perheessämme 2 käy Helsingissä töissä nyt bussilla, ja voitte vaan kuvitella että siirrymme omiin autoihin (molemmilla työsuhdeautot on jo nyt, mutta olemme suosineet bussia). Miehelläni on jopa työpaikan psta autopaikka eli kynnys siirtyä autonkäyttäjäksi on tosi matala. Jäämme kaipaamaan busseja suoraan Helsinkiin - metronkäyttäjiä meistä ei tule!
VastaaPoistaNykyisin on nopeat ja sujuvat yhteydet länsiväylää pitkin Etelä-ja Länsi-Espoosta Helsinkiin. Bonuksena saa nauttia kauniista ja ainutlaatuisesta merimaisemasta.Metro merkitsee monen kohdalla suurta huononnusta nykyiseen verrattuna.
VastaaPoistaToiseksi, miksi kaikki bussivuorot Helsinkiin pitää lakkauttaa? Näin suuren matkustajamäärän jättäminen pelkän metron varaan ei tunnu kovin järkevältä takavuosien metro-ongelmien valossa.
Olen samaa mieltä edellisen (24.1. klo 14.04) kirjoittajan kanssa. Mistä saadaan korvaava bussikalusto, jos metroon tulee vika tai häiriö, joka sen pysäyttää? Jonkinlainen varakapasiteetti pitäisi olla sellaisten varalle.
VastaaPoistaEhkä joku yksityinen liikennöitsijä voisi aloittaa tuolla välillä hyvän rinnakkaisen linjabisneksen. Vaihtoehto metrolle pitäisi olla jo siitä syystä että kaikki eivät voi tai edes halua matkustaa maanpinnan alla.
Ihanaa, että joku muukin kuin minä ajattelee, mitä menetämme, kun emme saa enää nauttia ainutlaatuisen kauniista työmatkamaisemista, kun matkustus ohjataan maan alle. Mielenterveyden hoitoa helpoimmillaan ja halvimmillaan.
VastaaPoistaJärjetön ajatus päättää linjan 213 ajo Espoon keskukseen. Omnissa opiskelee ja työskentelee tuhansia ihmisiä, joista iso osa kulkee nimenomaan tällä linjalla Helsinkiin. Jo nytkin muut Lehtimäen linjat Espoon asemalle (18,31, jne) ovat tupaten täynnä. Miksi pitkittää työmatkaa edelleen, jatkamme mahdollisesti vielä Helsingissä kolmanteen liikennevälineeseen. Järkevää?
VastaaPoistaMyös Kauklahdesta vuorolla 213 kulkee paljon opiskelijoita, kaikki eivät asu radan varressa.
Eikä voi olettaa, että kävelisimme asemalle!
Laaksolahti-Jupperi -alueen asukkaat jätetään taas kävelemään jos bussi 15 Jupperista Otaniemeen korvataan bussilla 548 Lähderannasta. Alueelta käydään oman yläkoulun puuttuessa paljon koulussa ja lukiossa Viherlaaksossa, Tapiolassa ja Kauniaissa, ja myöhemmin opiskelemassakin Otaniemesssä. Tapioalaan on päästävä Pitkäjärventietä Jupperista asti. Leppävaaraankaan ei pääse kuin kerran tunnissa enää 25A:lla, kohta ollaan motissa ja oman auton varassa kokonaan. Lasten pitää päästä bussilla kouluun ja harrastuksiin Espoossa, kohtuullisessa ajassa!
VastaaPoistaTäysin samaa mieltä! Jo aiemmin Jupperista/Pitkäjärventien pohjoispuolelta julkiset yhteydet on selvästi huonontuneet. Nykyiset bussilinjat ovat tupaten täynnä koululaisia. Missään tapauksessa linjan 15 reittiä ei pidä muuttaa nykyisestä. Muutenkin on tehty aivan liikaa kompromisseja alueen julkisesta liikenteestä. Lähderannassa jo nyt hyvät yhteydet. Pitkäjärventielle saisi lisätä Leppävaaran suuntaan bussivuoroja.
PoistaMediassa on selvinnyt ettei Länsimetron asemille mahdu kuin kaksi vaunuparia. Kolmen vaunuparin asemat päättyvät lännessä Ruoholahteen.
VastaaPoistaTämän johdosta esitän Vattuniemen liityntälinjaksi nykyistä 21V mukailevaa linjaa "A" seuraavasti:
Itälahdenkatu-Nahkahousuntie-Vattuniemenkatu-Meripuistontie-Lauttasaaren silta-Porkkalankatu-Mechelininkatu-Itämerenkatu (jossa pysäkki Metron kohdalla)-Porkkalankatu-Lauttasaaren silta-Meripuistontie-Vattuniemenkatu-Melkonkuja-Itälahdenkatu.
Tämä linja palvelisi myös Lauttasaaren itäpään nykyisiä ja tulevia asukkaita, koska suunnitelman mukaan he jäisivät paitsioon.
Toiseksi linjaksi nykystä 65A reittiä mukaileva Lauttasaarentieltä etelään Gyldenintiell kääntyvää Metroasemalle pysähtyvää linjaa "B". Tämä linja palaisi Gyldenintieltä Tallbergin puistotien kautta Särkiniementielle ja edellen 65A linjaa pitkin.
Kolmas linja "C" palvelisi Katajaharjun asukkaita. Se seuraisi nykyisen linjan 20 reittiä Gyldenintielle josta se kääntyisi länteen Lauttasaarentielle, sieltä edelleen Särkiniementielle ja takaisin Isokaarelle.
Metron kulkiessa näiden kolmen linjan lisäksi ei muita tarvittaisi. Suunnitelman mukainen Erottajalle vievä linja ei toimi, kuten linjaa 20 tänään käyttävät hyvin tietävät.
Useampi on jo aikaisemmin kommentoinut, ettei seutubussiliikennettä Espoo-Helsinki -välillä tulisi yksinomaan korvata Espoon bussi-metro -yhteydellä. Olen tästä samaa mieltä. Joukkoliikenne on tähän asti järjestetty varsin sujuvasti ja Espoosta Helsinkiin on päässyt yhdellä kulkuvälineellä, mikä on matkustajalle mielekästä. Uudistus pakottaisi useita käyttämään Espoo-Helsinki -matkustamisessa vähintään kahta kulkuvälinettä, mitä en pidä positiivisena uudistuksena ja mikä ei myöskään kannusta yksityisautoilun vähentämiseen.
VastaaPoistaOlen myös samaa mieltä aikaisempien kommentoijien kanssa siitä, että maan alla matkustamiselle tulee tarjota vaihtoehto, joka myös lisäisi liikenteen sujuvuutta vika- tai häiriötilanteessa.
Turvallisesti yöllä kotiin? Linja 132 palvelee meitä espoolaisia jopa klo 4 asti öisin. Mitenkä on tulevaisuudessa? Onko siirryttävä taksiin?
VastaaPoistaEn nää mitään järkeä vanhojen sisäisten linjojen numeromuutoksissa. Täytyy olla aikamoisen kuutamolla, että eri kaupunkien samannumeroiset linjat sekoittaisi keskenään. Muutoksesta tulee vain vaikutelma, että sillä yritetään painostaa kuntaliitoksiin tai/ja vähentää jo ennestään täysin surkeaa poikittaisjoukkoliikennettä koko pääkaupunkiseudulla.
VastaaPoistaLänsimetro itsessään on myös mielestäni täysin järjetön hanke, joka ei tule ikinä maksamaan itseään takaisin ja lisäksi nyt hyvin toimiva bussiliikennöinti keskustaan ilmeisesti lakkautetaan kokonaan. Olin kuitenkin toivonut, että länsimetron ansiosta olisi mahdollisuus huomattavasti lisätä Espoon sisäisiä poikittaislinjoja ja täten saada positiivinen kokonaismuutos julkiseen liikenteeseen Espoossa. Kaikesta päätellen nyt kuitenkin ollaan menossa juuri päinvastaiseen suuntaan, missä tällä hetkellä tiheästi liikennöivät, myös Espoon sisäistä liikennettä tehokkaasti palvelevat 1xx -bussit lakkautetaan kokonaan ja korvaavia linjoja tuodaan huomattavasti vähemmän ja huomattavasti harvemmin liikennöiviksi.
Pienessä mittakaavassa näin kävi juuri Leppävaarassa A-junan ja jokerin aloitettua liikennöinti. Ennen tihein välein liikennöivät 2xx -bussit lakkautettiin lähes kaikki ja tilalle tuotiin harvoin liikennöivät 2x -linjat, jotka kaiken lisäksi tulevat ja lähtevät joka ikinen Leppävaarasta muutaman minuutin sisällä toisistaan, jolloin myös lähiseudun liikennöintiväli on todella harva.
Myös monelle äärimmäisen käytännölliset ja nopeat poikittaislinjat 17, 52 ja 57 lopetettiin, mikä tarkoittaa että Leppävaarasta Tapiolaan kestää kaksi kertaa kauemmin kuin Helsinkiin.
Kuljen nykyään bussilla 195 Munkkiniemestä Tontunmäkeen ja Puolarmetsään, ja samalla bussilla takaisin. En löydä suunnitelmista vastausta; onko tämä katoava bussiyhteys?
VastaaPoistaNykyinen 10-bussi välillä Otaniemi - Puolarmetsä palvelisi todella edelleen metro-aikanakin reitin varrella olevia siirryttäessä Tapiolan tai Matinkylän metroasemille.
VastaaPoistaMutta Helsingin Munkkiniemestä Espoon Tontunmäkeen ja Puolarmetsään, onko tämä bussiyhteys edelleen olemassa vuonna 2016? - Linja 195 lähtee Elielinaukiolta.
VastaaPoistaNuo robottitunnisteet ovat liian vaikeita. Yritän vielä viidennen kerran.
Mankkaalta ja Kilon suunnasta Matinkylän metroasemalle ajavat bussilinjat on merkitty Olarissa kulkemaan Ruomelantietä. Ruomelantielle olisi siis tulossa toistakymmentä tiheästi liikennöivää bussilinjaa.
VastaaPoistaNyt pitäisi huomata, että Ruomelantien varrella on ala-asteen koulu, johon lapset juoksevat yli Ruomelantien. Lapset kun eivät aina jaksa kiertää alikulkusillan kautta. Ja Ruomelantien varrella on myös päiväkoti. Joten tiheä bussiralli on todella vaaraksi lapsille.
Lisäksi Ruomelantien varrella on tiheää asutusta aivan kadun reunasta alkaen. Joten asukkaille bussirallista aiheutuva melu nousee sietämättömäksi.
Ehdotan, että Ruomelantietä kulkevat vain Olarilaisille tarkoitetut bussireitit. Matinkylän asemalta Mankkaalle ja Kilon suuntaan ajavat bussireitit ovat Olarin kannalta raskasta läpikulkuliikennettä. Ne reitit olisi parempi siirtää kulkemaan Ylismäentietä taikka Merituulentietä. Nuo leveät tiet soveltuvat paljon paremmin raskaalle läpikulkuliikenteelle.
Toivottavasti suunnitelmissa on joustava liityntäliikenne kehäradan läntisiltä asemilta länsimetrolle (esim. Otaniemeen). Näin vältettäisiin esim. lentokentältä länteen tulevien matkustajien kulku keskustan kautta - säästetään aikaa ja ympäristöä!
VastaaPoistaSunan kaupunginosa Espoon keskuksen lähellä jää liikennemottiin jos linjauudistus toteutuu ehdotetussa muodossa. Linjan156 korvaavan linjan 136 vuoroväli pitenee päivisin ruuhka-ajan ulkopuolella 20 minuutista 30 minuuttiin ja samalla linja 19 lopetetaan kokonaan. Eli yli puolet bussivuoroista katoaa kertaheitolla. Alueella asuu paljon lapsiperheitä eikä koululaistilal ole mahdollisuus kulkea omalla autolla. Kävelymatka Espoon keskukseen on 1.5-2 km. Me Sunan alueen asukkaat olisimme toivoneet että kun suora bussi 156 Helsinkiin poistuu ja korvautuu Matinkylään menevällä, että samalla sen vuoroväkliä olisi tihennetty että pääsisi helpomin Espoon asemalle ja Rantaradan juniin mutta tuli kävi kokonaan päinvastoin.
VastaaPoistaJa kysyn myös että miksi Tuomarila ja Suvela saa pitää 4 bussilinjaa jotka kukee niiden läpi vaikka siellä asuvilla on paljon lyhyempi kävelymatka junalle kuin sunalaisilla?
T. Rainer Silfverberg
Hyvin suunniteltu "palvelubussi"-kehäreitti palvelisi Etelä- ja Länsi-lauttasaarelaisia mielestäni parhaiten. Reitti kulkisi tiheästi, mahtuisi hyvin kapeimmillekin asuntokaduille ja turvaisi tihein vuorovälein pääsyn kouluun, päiväkotiin, terveysasemalle ja metrolle. Yksi suora reitti, esim. Katajaharjusta keskustaan riittäisi hyvin turvaamaan reitin bussilla pääsyn keskustaan asti.
VastaaPoistaPalautteen anto suunnitelmasta lienee turhaa, sillä aiempiakaan huomioita esimerkiksi linjan 105 lopettamisesta ei ole lainkaan otettu huomioon. Kokinkyläntien yhteydet käytännössä katoavat suunitelman mukaan. Ainoa linja 543 ei mene millekään metroasemalle ja palvelee käytännössä muita kuin alueen asukkaita. Etäisyys muille pysäkeille on moninkertainen aiempaan verrattuna. Työ- tai koulumatkaa ei voi enää tehdä joukkoliikenteeseen turvautuen.
VastaaPoistaOnko HSL ottanut huomioon sitä, kuinka paljon ihmisiä menee töihin keskustasta Salmisaareen? Salmisaaressa on isoja virastoja, muun muassa tuomioistuimet, joissa henkilökuntaa on yli 500. Bussit ovat aamuisin tupaten täynnä. Kertokaa, miten Salmisaareen pääsee, jos nuo linjat lakkaavat menemästä Lauttasaareen? Väkimäärä ei mahdu 20 bussiin.
VastaaPoistaSalmisaaren/ Ruoholahden yhteyksistä kommentoisin seuraavaa: linja 15 menee tällä hetkellä Ruoholahdesta Salmisaareen, onko koskaan ajateltu, että myös etelä-Helsingistä (Eira, Ullanlinna, Punavuori jne) kulkee ihmisiä Ruoholahteen/Salmisaareen töihin?? Mitään linjaa etelästä Ruoholahteen ei ole olemassa, joka kulkisi esim. Hietalahden torin kautta. Linja 20 ei reitti menee Bulevardia pitkin mutta sitä etelämpänä asuvilla ei ole suoraa yhteyttä Ruoholahteen jossa sijaitsee paljon työpaikkoja, hyvät ja isot kaupat keskustan alueella, paljon kuntosaleja jne. OLISKO MAHDOLLISTA SAADA LINJA 15 ALOITTAMAAN JO TEHTAANKUDULTA, Tehtaankatu/Kaivopuisto-Hietalahti-Ruoholahti-Salmisaari olisi todella hyödyllinen reitti työmatkoja ja kauppakäyntejä ajatellen. Ettei aina tarvitse matkustaa keskustan kautta. Ko.linja nopeuttaisi mm. myös tulevaan länsimetroon meneviä, jolloin vaihtopysäkki metroon olisikin Ruoholahti eikä Rautatientori/Kamppi.
VastaaPoistaToivoisin, että tätä vaihtoehtoa oikeasti mietitään.
Huumoripläjäys vuosikymmenen takaa, siis tutkimus, jolla metropäätös aikoinaan myytiin:
VastaaPoistahttp://www.raideyva.fi/selvitys/arviointiselostus.pdf
Kokonaishinta-arvio välille Ruoholahti-Matinkylä 452 miljoonaa, matka-aika 16 minuuttia, liityntäliikenne ihan eri tasolla kuin nyt hyväksytyssä suunnitelmassa. Tarkalle lukijalle paras ironia ei ollut siinä, kuinka hyvältä metro saatiin näyttämään, vaan siinä, kuinka huonoilta pikaraitiotie- ja kombivaihtoehdot saatiin näyttämään.
Tapiolan keskustaan pääsee nyt ja ilmeisesti monta vuotta tästä eteenpäinkin käytännössä ainoastaan jalkaisin, pyörällä ja omalla autolla, jos nykyiset suunnitelmat toteutuvat. Bussit näyttävät kiertävän Tapiolan niin kaukaa, että joukkoliikenteen käyttäjät eivät hevin Tapiolan kaupallisia ja muita palveluja pääse hyödyntämään. HSL:n syksyn 2015 uusien aikataulujen myötä havahduin taas tähän masentavaan asiaan, kun yhteydet Tapiolan keskustaan entisestään huononivat.
VastaaPoistaMetro tulee ensi vuonna, mutta liityntäliikenne saadaan kuntoon vasta kolmen vuoden päästä. Se pitäisi saada heti kuntoon samoinkuin poikittaiset yhteydet ja ne pitää tuoda keskustan (esimerkiksi Sampokujan) kohdalle. Tapiolan keskusta on nyt ja uuden rakentamisenkin myötä niin hieno ja toimiva, että sitä ei saisi hukata huonolla joukkoliikennesuunnittelulla.
Kehitysajatus:
VastaaPoistaLänsimetron valmistuttua ei tule olemaan suoraa metroyhteyttä Vuosaaren (siellähän on sitten vaihdettava bussiin). Eli lännestä tulevat joutuvat vaihtamaan metrojunaa Helsingin keskustassa.
Lauttasaari on Helsingin kantakaupunkia, mutta Länsimetron liityntäliikenne on suunniteltu kuitenkin kuin haja-asutusalueella! Mitä iloa on metrosta ja sen muutaman minuutin vuoroväleistä, kun sen liityntäliikenne kulkee 12 -20 minuutin välein. Lisäksi joutuu vielä vaihtamaan kulkuneuvoa. Jatkossa Lauttasaaresta joutuu ensin menemään liityntäbussiin, jos siihen mahtuu ja sitten metroon, jonka jälkeen vielä raitovaunuun tai bussiin, kun on päivittäin menossa ei-metroradan varrella olevaan (työ)paikkaan (esim. Katajanokalle, Töölöön, Meilahteen, Alppilaan tai Vallilaan). Liian harvat metron liityntäliikenteen vuorovälit hankaloittavat entisestään oleellisesti liikkumista.
VastaaPoistaMetro ei ole vanhuksille. Nykyisin riittää, että selviytyy yhteen bussiin.
VastaaPoistaTulevaisuudessa mennessäni Meilahteen Latokaskesta viikonloppuna joudun siis käyttämään 3:a kulkuneuvoa nykyisen yhden bussilinjan asemesta. Lisäksi 551 liikennöi Otaniemestä sunnuntaisin vain 30:n minuutin välein!
Nykyisin pääsen bussilla Kamppiin 22 minuutissa. Metroyhteyden jälkeen se ei ole lähimainkaan mahdollista. Saanko edes istuinpaikkaa?
Tällä hetkellä Haukilahdesta ja Westendistä pääsee bussilla Kamppiin 10-15minuutissa. Metron tultua matka pitenee, kun pitää ottaa liityntälinja metrolla jonka jälkeen matkata keskustaan. Tähän koko rumbaan (bussimatka, metrotunneliin kävely, metromatka) voi mennä hyvin 30min! Uskon, että kaikki Haukilahti-Westend alueella asuvat huomaavat tämän nopeasti ja siirtyvät yksityisautoiluun, sillä matka on keskustaan on lyhyt. Tämä ei tietenkään palvelisi metron tarkoitusta, mutta en ehkä ole ainoa joka harkitsee auton hankkimista vain siksi, että työmatka tuplaantuisi metron vuoksi.
VastaaPoista