15.11.2013

Metron liikennöintiajan ulkopuolisen linjaston luonnoksia



Luonnoksissa on käytetty linjanumerointia, joka perustuu nykytilanteeseen. Lopullisessa suunnitelmassa numerointia tullaan soveltamaan uuden numerointisuunnitelman mukaisesti.

N-reittien tavoitteelliset vuorovälit olisivat 30-60 minuuttia. Lopullisen suunnitelman vuorovälit määrää kysyntä ja käytettävissä olevat taloudelliset resurssit.

Linjastoluonnokset esitetään tässä vaiheessa keskustelun herättämiseksi. Kartoissa ei näy kaikki alueelle kaavaillut linjat, koska tässä suunnitelmassa ei käsitellä esimerkiksi rantaradan sektorin hiljaisen ajan linjastoa. Kerro meille mistä pidät tai et pidä luonnoksissa, mitä voisi tehdä paremmin tai mikä on lähtökohtaisesti väärin. Kunnolla perusteltuna näkökulmasi on helpompi huomioida jatkosuunnittelussa. Ja kysymykset ovat tietenkin myös tervetulleita, jos jokin asia mietityttää.

Kun metro ei liikennöi – varhain aamulla ja öisin – bussilinjasto on erilainen kuin päiväsaikaan. Harvemman linjaston tavoitteena on palvella ensisijaisesti keskusten ja muiden tiheästi asuttujen alueiden liikkumista aikoina, jolloin matkustuskysyntä kaikkiaan on vähäistä. N-reitit ovat kuitenkin kiertelevämpiä ja palvelualueeltaan kattavampia kuin päiväajan reitit, jotta mahdollisimman moni voisi kulkea joukkoliikenteellä myös hiljaiseen aikaan.

Luonnosten N-reittejä ajettaisiin varhain aamulla yksittäisiä lähtöjä ennen metroliikenteen alkamista sekä muutoin metroliikenteen päätyttyä arkisin ja sunnuntaisin noin klo 23.30-1.30 ja perjantain ja lauantain jälkeisinä öinä noin klo 04 asti. Liikennöintiaika voi reitin palvelualueesta riippuen olla suppeampikin.

Parhaillaan on käynnistymässä metron viikonlopun yöliikenteen kokeilu eli metro ajaa perjantain ja lauantain sekä lauantain ja sunnuntain välisinä öinä 2 tuntia normaalia pidempään, klo 1.30 asti. Metron yöliikennekokeilu kestää 7 kuukautta. Mikäli Länsimetrotilanteessa metro liikennöisi klo 1.30 asti, olisi Etelä-Espoon bussilinjasto klo 23.30-1.30 N-reittien luonnosten kaltainen, mutta reitit päättyisivät Helsingin keskustan sijaan Matinkylän ja Tapiolan metroasemille, joilta matka jatkuisi metrolla. Periaatteena on, että metron liikennöidessä se toimii runkoyhteytenä Helsingin keskustaan.


Lauttasaareen totutusti 20N



Linja 20N Kamppi – Vattuniemi - Katajaharju

Lauttasaaren hiljaisen ajan palvelua varten on luonnosteltu linja 20N, joka palvelisi niin Vattuniemen, Isokaaren varren kuin Katajaharjunkin asukkaita. Reitti olisi Lauttasaaressa nykyisen linjan 20N reitin kaltainen. Ruoholahdessa ja Kampissa reitti kulkisi ajoajan säästön vuoksi nykyistä reittiä suoremmin.

Lauttasaaren läpi, Lauttasaarentietä pitkin, on tarpeen linjata joku tai joitain Espoon suunnan hiljaisen ajan linjoja. Se, miten Espoon N-linjat jakautuvat Länsiväylälle ja Lauttasaarentielle, arvioidaan tarkemmassa suunnittelussa myöhemmin. Hiljaiseen aikaan reittien välillä ei ole kuin muutaman minuutin ero ajoajassa.

Suur-Tapiolan alueelle yhteyksiä monella eri linjalla



Linja 106N Kamppi – Tapiola – Laajalahti – Perkkaa – Leppävaara
Linja 107N Kamppi – Tapiola – Suurpelto – Kauniainen – Lippajärvi – Jorvi
Linja 110N Kamppi – Tapiola – Mankkaa – Kilo – Leppävaara
Linja 125N Kamppi – Tapiola – Olari – Latokaski
Linja 192N Elielinaukio – Munkkiniemi – Lehtisaari – Otaniemi – Tapiola

Linjan 106N reitti olisi päiväliikenteen T106 reitin kaltainen, mutta reitti jatkuisi Kamppiin asti.

Linjat 107N ja 110N sen sijaan poikkeaisivat päiväajan reiteistä T107 ja T110. 107N:n reitti jatkuisi Suurpellosta Kauniaisten ja Lippajärven kautta Jorviin ja 110N ajaisi Pohjantietä, Kalevalantietä ja Koivuviidantietä edelleen Mankkaan ja Kilon läpi Leppävaaraan. 107N ja 110N reitit olisivat nykyisin ajettavien reittien 109N ja 110 kaltaiset.

Tapiolan kautta kulkisi myös linjan 125N reitti. Linja loisi yhteyksiä Merituulentien varteen ja Niittykumpuun sekä lännempänä Olariin, Kuitinmäkeen ja Eestinlaaksoon. Tapiolan ja Latokasken välillä linjan reitti kulkisi nykyisen 195N-reitin tapaan.

Otaniemeen liikennöitäisiin hiljaiseen aikaan Munkkiniemen, Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta linjalla 192N. Reitti jatkuisi Otaniemestä Tapiolantietä pitkin Tapiolaan ja edelleen Westendinasemalle.

Tuttuja reittejä Kuitinmäkeen ja Espoon keskukseen



Linja 125N Kamppi – Tapiola – Olari – Latokaski
Linja 154N Kamppi – Kuitinmäki – Espoon keskus – Tuomarila  

Linjat 125N ja 154N tarjoaisivat hiljaisen ajan yhteydet tiiviisti asutulle Olari-Kuitinmäki –alueelle. Linja 125N on luonnosteltu Tapiolan ja Latokasken välillä nykyiselle 195N-reitille ja linja 154N olisi Kampista alkaen nykyisen reitin 154N kaltainen. Espoon keskus ja Suvela-Tuomarila –alue ovat tärkeitä palvelualueita 154N-reitin varrella.

Matinkylä, Haukilahti ja Westend palvellaan yhteisellä linjalla

 

Linja 132N Kamppi – Westend – Haukilahti – Matinkylä

Westendin, Haukilahden ja Matinkylän alueiden hiljaisen ajan yhteydet muodostuisivat linjalla 132N. Reitti poikkeaisi paikoin nykyisestä 132N-reitistä, mutta pääpiirteissään palvelualue säilyisi samana.

Suur-Espoonlahteen ja Kauklahteen linjat 147N, 150N ja 165N



Linja 147N Kamppi – Kaitaa – Soukka – Espoonlahti – Kivenlahti
Linja 150N Kamppi – Espoonlahti – Kivenlahti – Saunalahti
Linja 165N Kamppi – Saunalahti – Kauklahti

Linjat 147N ja 150N toimisivat Espoonlahden ja Kivenlahden pääyhteyksinä hiljaiseen aikaan. Linjan 147N reitti kulkisi Kaitaan läpi palvellen myös Soukan.  Linja 150N puolestaan toisi yhteyksiä Saunalahden kasvavalle alueelle. Kivenlahdentielle ja Saunalahteen pääsisi hiljaiseen aikaan myös linjalla 165N, jonka reitti jatkuisi Kurttilan ja Vanttilan kautta Kauklahteen.

16 kommenttia:

  1. Voisiko kyseisiä linjoja ajaa kerran tai kaksi aamuisin metroliikenteen ruuhkauttamisen välttämiseksi?

    VastaaPoista
  2. Voisivatko kaikki N-linjat ajaa Lauttasaarentietä pitkin? Tällöin saataisiin tiheä tarjonta Laruun myös hiljaisina aikoina.

    VastaaPoista
  3. Kommentteina edellisille: Linjojen ajaminen aamulla samaan aikaan kun metrokin jo kulkee, tuntuu turhalta. Linjan ajaminen "kerran tai kaksi" ei edes merkittävästi näy metron käyttömäärissä. Lauttasaaren kautta ajaminen taas hidastaa linjoja liikaa.

    VastaaPoista
  4. suoraan länsiväylään pitkin kaikki vaan , mutta yhden linjan voisi perustaa, joka kiertää lauttasaaren kautta mutta kulkisi loput matkaa länsiväylään pitkin nöykkiön pohjois puolelle.

    VastaaPoista
  5. poikittaisia yö linjojakin voisi olla kaksi linja , kyllä niitä suuirita keskuksien keskusten väillä , esim .-Espoonlahti-soukka-matinkylä-leppävaara espoon keskus - matinkylä-kivenlahti. tiettty runkolinja 550 kulkisi klo04:30 asti 35/40min välien ,samoin jokeri2 /runkolinja linja560 ,kun se jatketaan myöhemmin matikylään asti

    VastaaPoista
  6. linja 192n voisi lähteä kampista myös.
    Kaikki elielinaukiolinjat voisi siirtyä kamppiin. elielinaukio voisi kehittää joko skeitti puiston tai aukio/torin tai sen ympäriltä rakennuksia voisi laajentaa keskenmälle tai rakentaa keskelle liikekeskuksenjoka laajenisi maan alle. yksi vaihto olisi että raitiolinjoille tehtäisiin päätepysäkki esim laajasalo raitolinjoille. ja metro kulkemaan klo04:30 asti tai edes klo01:30 niin kuin nyt kokeillaan.

    VastaaPoista
  7. Voisiko 154N kulkea 122:n reittiä Kampista Friisilänaukion kohdalle ja siitä edelleen Finnoontielle? Tällöin Friisilä ja Finnoontien alkupää saisi parempaa palvelua hiljaisen liikenteen aikaan. Eikä kai Puolarmetsän seutua tarvitse palvelle kahdella eri bussilinjalla yöaikaan.

    Voisiko 147N jatkaa Kattilalaakson kautta Tillinmäkeen nykyiselle 158:n päättärille? Tällöin huomattavasti useammat pääsisivät hiljasen ajan liikenteen aikana kotiin tarvitsematta tarpoa pitkiä matkoja jalkaisin. Toinen vaihtoehto voisi olla 150N:n linjaus niin, että se palvelisi paremmin Kattilalaaksoa.

    JuLaVu

    VastaaPoista
  8. Hei,
    Ymmärsinkö oikein, että linja 125N olisi AINUT julkinen liikenneväline klo 23.30-1.30 välisenä aikana Helsingin keskustasta Latokaskeen? Paljonko on mitattu linjan matka-ajaksi päätepysäkiltä päätepysäkille? Kovin usein ei ole tarvetta kulkea julkisilla yöaikaan Helsingin keskustasta kotiin Latokaskeen, mutta jos tämä linja tulee olemaan ainut liikenneväline jatkossa, niin näyttää siltä, että nekin vähät käynnit vähenevät, tai matkustustapani tulee muuttumaan. 160-linjat kiertelevät jo muutenkin ja nyt vielä tämän suunnitelman mukaan entistäkin enemmän. Kyllä näissä metro-bussi-suunnitelmissa ollaan nyt menossa pylly edellä puuhun. Varmasti metro helpottaa niitä, jotka sen varrella tulevat asumaan, mutta meidän peräkyläläisten kuten Latokaski olot senkun vaan huononevat. Onko tuon 125N rinnalle tulossa yhtään nopeampaa edes nykyisen 160k:n kaltaista linjaa, mikäli metro ei öiseen aikaan kulkisi?

    Ja sitten ihan yleispalaute koko joukkoliikenteestä: miksi ette uskalla ottaa riskiä ja tehdä oikeasti nopeaa ja tiheää joukkoliikenneverkostoa, jotta julkisilla kulku olisi houkuttelevampaa? Ottakaapa vaikka mallia Tallinnasta, jossa asukkaat saavat käyttää julkisia ILMAISEKSI! Miten tämä ei voi olla mahdollista täällä Suomessa?

    VastaaPoista
  9. Voisiko linjakarttoja esittää siten, että reiteistä saisi selvää? Nyt karttoja tulkitessa pitää tehdä paljon omia päätelmiä. Maailmalta löytyy paljon hyviä esitystapoja, missä linjaviivat kulkevat rinnakkain eivät päällekäin.

    VastaaPoista
  10. kaikki elielinaukoin linjat kampiin

    VastaaPoista
  11. 132 n näyttää hyvältä ja tuo rannan kautta koukku gedassa ihan fiksu.

    VastaaPoista
  12. Voisiko 165 ja 150 reitit vaihtaa päikseen Suomenojan ja Espoonlahden eritasoliittymien välillä. Näin Kivenlahteen ja Saunalahteen saataisiin nopeampi yhteys. Martinsillantien varteen ei ole kovin paljon menijöitä- Olisi kohtuullisempaa yhdistää tämä osa 165 reittiin, jolla vuoroja oletettavasti on vähemmän

    VastaaPoista
  13. Nyt ei Jupperi, Lähderanta, Laaksolahti ja Viherlaakso suunnalta ole lainkaan kuljetusta metroasemmalle. Ehdotan, että linja lähtisi Jupperista ja ajaisi Lähderannan, Laaksolahden kautta Viherlaaksoon ja sieltä kehä II pitkin Matinkylän metroasemalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä linjat kuvaavat metron liikennöintiaikojen ulkopuolista linjastoa, linjan 15 kaltainen linja palvelee edelleen Tapiolan ja Lähderannan välillä. Katso päivitys "Luonnoksia linjoista Tapiolaan ja linjastoa täydentävistä poikittaisyhteyksistä"

      Poista
  14. 154N ja 125N jompi kumpi voisi ajaa Kuitinmäentietä Finnoonsolmun kautta Finnoontielle. Näin saataisiin laajempi palvelu Friisilään, Matinkylään ja Eestinmalmille.

    VastaaPoista
  15. Järkevintä olisi linjata linja 20 Uudenmaankadun kautta Rautatientorille, jotta yhteys eteläisiin kaupunginosiin/eteläisistä kaupunginosista säilyisi paremmin. Paluu olisi Bulevardi kautta.

    VastaaPoista