9.8.2013

Liikkumiskyselyn satoa ja kesäkuun työpajan kuulumisia



Kesäkuun suunnittelutyöpajassa arvioitiin, miten aiemmat runko- ja poikittaislinjastosuunnitelmat voisivat toteutua Länsimetron aloittaessa liikennöinnin.
Etelä-Espoossa uudelle, runkolinja-tyyppiselle tiheästi liikennöivälle linjalle tunnistettiin eniten potentiaalia Matinkylä-Espoon keskus ja Matinkylä-Leppävaara –väleillä. Kivenlahden ja Soukan yhteydet Matinkylään nähtiin järkevämmäksi hoitaa tulevaisuudessakin useammalla linjalla. Linjan 550 reitin (Jokeri 1) oletetaan säilyvän nykyisellään Länsimetron liikennöinnin alkaessa. Mahdollisten uusien runkolinjojen linjausta ja päätepisteitä tutkitaan tarkemmassa suunnittelussa syksyn aikana.
Tiedelinjaa pidettiin hyvänä lähtökohtana kehittää ja keskittää joukkoliikennepalvelua Otaniemi-Meilahti-Keski-Pasila tasolla. Tiedelinjan päätepysäkistä Espoossa käytiin paljon keskustelua. Jos molemmat liityntäterminaalit (Tapiola, Matinkylä) olisivat reitin varrella, matkat Etelä-Espoosta esim. Meilahteen ja Pasilaan toteutuisivat yhden vaihdon matkoina.

Liikkumiskyselyyn saatiin kaikkiaan noin 27 000 paikkamerkintää, vastaajia oli noin 5000 taloudesta. Datasta jalostetaan erilaisia karttoja suunnittelun tueksi mm. alueittain, matkan tarkoituksen mukaan ja kulkumuodoittain. Oheisessa esimerkissä näkyy sinisellä työ- ja opiskelupaikat, punaisella ostos- ja asiointipaikat ja vihreällä liikuntapaikat. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Kuva: Esimerkki liikkumiskyselyn tulosten esittämisestä kartalla

13 kommenttia:

  1. Huonosti tiedotettu tuosta liikkumiskyselystä, koska monikaan tuttuni Etelä-Espoossa ei tästä mitään tiennyt, vaikka oli alkukesästä surffannut ahkerastikin HSL:n nettisivuilla. Eikö tämä ole sen verran tärkeä asia, että sitä olisi kannattanut vähän isomminkin tiedottaa?
    Voisiko kyselyn laittaa vielä auki ja tiedottaa siitä esim. Metro-lehdessä ja reittioppaan etusivulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei. Kyselystä tiedotettiin HSL:n etusivulla koko kyselyn ajan ja HSL:n facebook-sivuilla. Myös reittioppaan etusivulla oli asiasta maininta. Lisäksi kyselystä oli juttua ainakin Metro-lehdessä, Länsiväylä-lehdessä, Ylen paikallisradiossa ja internet-sivuilla sekä Espoon kaupungin, Helsingin kaupungin ja Länsimetro Oy:n internet-sivuilla. Lisäksi kyselystä lähetettiin tiedote mm. asukasyhdistyksille, yrityksille ja korkeakouluille. Näiden lisäksi toimitimme kyselystä kertovia flyereita Tapiolan kulttuurikeskuksessa sijaitsevaan yhteispalvelupisteeseen ja kirjastoon, Länsimetro Oy:n konttoriin sekä Ison Omenan kirjastoon. Flyereita myös jaettiin Isossa Omenassa ja Kampin terminaalissa kesäkuun alussa.
      Pahoittelemme, että tieto kyselystä ei ole tavoittanut teitä.

      Poista
  2. Onko kaikki alueen liityntäbussit tulossa nyt Olarinkadulle? Siltä se vaikuttaa, vaikka ympärillä on isompia teitä. Bussiliikennettäkin voisi jakaa tasaisemmin ympäristöön, jolloin se tavoittaisi myös Olarin asukkaat paremmin jos bussit kulkevat hieman eri reittejä?

    Metro lisää bussiliikennettä, melua ja saasteita asuntoalueilla. Olarissa levennetään teitä jo nyt, koska metro tulee lisäämään liikennettä niin paljon alueella. Myös henkilöautoliikenne lisääntyy entisestään jos teistä tehdään leveitä. Olarinkadulla on omakoti- ja pientaloja. Onhan Olarinkadulle tulossa meluaidat?

    Suunnitteleeko hsl bussikaistaa tai pikaratikkaa?

    Pyydän vastausta, kiitos

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Olarinkatu on keskeinen yhteys Matinkylään päin, joten siihen tulee varmasti jäämään reilusti bussiliikennettä. Muiden katujen osalta kannattaa seurata suunnittelun edistymistä tämän blogin kautta. Espoon osalta suunnittelu alkaa tarkemmin elokuun lopulla.

      HSL ei vastaa meluaitojen rakentamisesta eikä suunnittelusta, tästä asiasta kannattaa lähestyä Espoon kunnan edustajia.

      Olarinkadulle ei ole tulossa bussikaistoja tai pikaratikkaa. Seuraavat uudet bussikaistat Olarin lähelle tulevat Länsiväylälle välille Suomenoja-Espoonlahti. Raide-Jokerin hankesuunnitelman käynnistämistä valmistellaan ja Espoo selvittää tällä hetkellä myös Raide-Jokerin linjausta Espoon puolella.

      Poista
  3. Kuin kissa kuumaa puuroa on kierretty kysymystä siitä, miten aiotaan Tuomarilan-Sunan suunnan liityntä hoitaa. Nykyiset linjat 154 ja 156 kulkevat eritoten ruuhka-aikoina varsin täysinä ja nimenomaan Länsiväylän suuntaan. Sunantielle Hösmärintien ja Siltakadun väliin piirretty "runkolinja" on aika pelottavan näköinen ratkaisu, joka indikoi sitä, että T/S-alue voisi jäädä suunnilleen kokonaan ilman liityntäliikennettä tai kahden vaihdon takaiseen mottiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos on Helsinkiin matkalla niin eikös Tuomarilasta pääse junalla Helsinkiin?

      Poista
    2. Tuomarilan ja Sunan alueiden ensisijainen liityntä on junalle. Espoon keskuksesta tarvitaan yhteys Länsimetron sektoriin, mutta kaikilta junaradan vaikutusalueen asuinalueilta vaihdottomia yhteyksiä metron varteen ei voida taata. Suunnittelun edistymistä kannattaa seurata tämän blogin kautta ja kommentoida alueen luonnoksia, kun niitä ilmestyy syksyn aikana.

      Poista
    3. Kovin on arrogantti ja tosiasioista piittaamaton tuo HSL:n näkemys Sunan ja Tuomarilan suunnan liikkumistarpeista. Seudun keskeiset työpaikka-alueet ovat Länsiväylän varressa, Otaniemessä, Lauttasaaressa ja Ruoholahdessa. Näille kulkemisessa junasta on osapuilleen yhtä paljon iloa kuin Suomenlinnan lautasta. Jos henkilöautolla 20 minuutin ajassa saavutettavat työpaikat jäävät 2-3 vaihdon taakse, ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, mikä tulee olemaan joukkoliikenteen markkinaosuuden kohtalo.

      Poista
    4. Kommentissa ei otettu kantaa siihen, mitkä ovat yhteydet Sunasta tai Tuomarilasta. Kommentissa todettiin vain, että kaikilta rantaradan vaikutuspiirissä olevilta asuinalueilta ei tule suoria yhteyksiä metroon. Seuratkaa blogista työn etenemistä!

      Poista
  4. Helsinkiä kas kun on muuallakin kuin radan varressa.

    VastaaPoista
  5. Moi. Haluaisin lisätä potentiaalisesti tärkeisiin yhteyksiin uuden 552 -linjan (Otaniemi - Munkkiniemi - Haaga - Maunula - Oulunkylä - Malmi). Sillä olisi mielestäni potentiaalia olla jokeri 2:ta vastaava diagonaaliyhteys mutta koillis-lounaissuunnassa. Metroliityntä vahvistaa sen merkitystä entisestään kun Munkkiniemi/vuori - suunnasta pääsisi Länsimetron työpaikka-alueille ripeästi yhdellä vaihdolla (ja päinvastoin).

    Toinen minkä nostaisin esillle on palvelun tuominen välille Niittykumpu - Leppävaara tulossa olevan Orionin alueen läpi (Leppävaaraan voitaisiin ajaa vaikka tekeillä olevan puolen Kilon liittymän kautta). Etelässä tällainen linja voisi palvella samalla esim. Haukilahden liityntäliikenteenä ja pohjoisessa jonkun Leppävaarasta pohjoiseen tai koilliseen kulkevan paikallislinjan.

    VastaaPoista
  6. Hei!
    Haukilahti jää todella pussiin tässä suunnitelmassa. Ajatellaanko, että kosla populaatio ei ole kovin isoioreita on aika paljon, niin tulkoot toimeen miten pystyvät. Materiaali oli lisäksi aivan liiaan suttuista ja pientä tekstikootaan. Moni seniori ei pysty vastaamaan. Jos kysellään jostakin linjasta, niin vieressä pitäisi olla siitä riittävän iso kuva ja tekstitys. Palvdelukeskuksissa ja kirjastoissa olisi pitänyt laajasti esitellä tätä. Kyse on piittaamattomuudesgta ja näennäisdemokaratiasta. Meidän aiemmat sujuvat yhteytemme on menetetty. Metro ei ole kulkuvälineenä vanhuksille paras. Rullaportaat monesti rikki ja hissit todella likaisia. olen täysin lohduton-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haukilahdesta yhteydet Matinkylään, Tapiolaan ja Niittykumpuun linjoilla 111 ja 112. Molemmat kulkevat ruuhkassa 10 minutin vuorovälillä sekä päivä- ja iltaliikenteessä 15 minuutin vuorovovälillä. Metroasemat ovat esteettömiä. Kaikki luonnosmateriaalit ovat toimitettu Tapiolan, Ison omena, Kivenlahden ja Lauttasaaren kirjastoihin sekä Länsimetro Oy:n konttoriin.

      Poista