14.8.2013

Lauttasaaren linjaston suunnittelu alkaa



Ensi viikon työpajassa käsitellään Lauttasaaren bussilinjoja. Katajaharjusta, Isokaarelta, Vattuniemestä ja Pohjoiskaaren tuntumasta tarvitaan sujuvat bussiyhteydet Lauttasaaren keskustaan ja samalla metrolle. Salmisaari työ- ja harrastuspaikkoineen tarvitsee myös hyvät kulkuyhteydet jatkossakin. Mitä reittejä bussit kulkevat? Missä määrin linjoja jatketaan Lauttasaaren sillan yli? Mihin linjat päättyvät kaupungin puolella? Miten Lauttasaaren linjojen muutokset heijastuvat Pakilan, Maunulan ja Veräjälaakson linjastoon? Esimerkiksi näihin kysymyksiin haetaan työpajassa vastauksia. Lähtötietoina käytetään mm. alueen asukas- ja työpaikkatietoja, nykyisiä joukkoliikenteen käyttötietoja kuten pysäkkikohtaisia nousijamääriä sekä liikkumiskyselyn aineistoja.

4 kommenttia:

  1. LInjat 62 , 65 ja 55 pitäisi jotekin yhdistään. siten linja 65 menisi reittiä veräjämäki - koskelan sairaala ja siitä jatkaisi linjan 55 nykyistä reittiä. Käpylän ja kätilöopston sairaalan kautta kulkisi joko 62 tai 64. Matka ajallisesti linjat 65 ja 55 ovat aivan samat eli noin20min Rautatientorille., jos linjat yhdistään, niin tulisi vain noin 5min lisää matka aikaa linjalle 65. linja 66a jäisi välille Rautatientori- - Länsi pakila, mutta linjaa pitäisi jotekin nopeuttaa ja linja 66a kulkisi vain ruuhka aikoina. linja 66 kulkisi kokopäivän näin korvaittaisiin linja62. linjan 62 kalusto siirtyisi Linjalle 66a.

    VastaaPoista
  2. Ensinnäkin herää kysymys, miksi länsimetron liityntälinjasto pitää suunnitella uudelleen, kun YTV suunnitteli sen jo kerran vuonna 2008. Ainakin konsultit tienaavat.

    Sitten itse asiaan. Voin ilmaiseksi kertoa ratkaisun liityntälinjaston pohdintaan. Koska linjojen 66A ja 65A reitit ovat vakiintuneet, päätetään ne yksinkertaisesti rautatientorille. Linja 66 ja 65N pidetään muuttumattomina.

    Lauttasaaressa bussireittien (liityntäliikenne Lauttasaaren sisässä) linjaukset ovat hyviä ja vakiintuneita. Näin ollen linjojen 65A, 66A ja 20 reittiä kulkevat bussit päätetään Lauttasaaren metroasemalle. Vanhalta pysäkiltä pääsee tuttuun tapaan siis metroasemalle. Kuten HSL on aiemmin todennut, yksi linja olisi syytä jatkaa keskustaan. Perustelluin vaihtoehto olisi 21V, sillä Katajaharjusta on myös lyhyt matka Koivusaaren aseman sisäänkäynnille. 21V olisi syytä linjata reitille Lauttasaaren silta-Itämerenkatu-Hietalahti-Uudenmaankatu-Erottaja-Asema-aukio. Näin ollen metron katvealueelle jäävä eteläinen osa kantakaupunkia saisi suoran yhteyden Lauttasaareen.

    Yöliikenne lienee parasta hoitaa Espoon suunnan linjoilla, jotka liikennöivät metron liikennöintiajan päätyttyä. Osa Espoon yöliikenteestä ajettaisiin siis Lauttasaaren kautta siten, että vuoroväli on kohtuullinen ja nykytasolla. Tarjontaa voisi täydentää linjojen 21V ja/tai 20 yöliikenne ("20N ja/tai 21N). O4N on jo lopetettu 2013 syksyllä.

    Ei tämä tämän vaikeampaa ollut ja kustannukset tuskin karkaavat käsistä, kun suurin homma on päreitten (eli pysäkillä olevien määränpääliuskojen)vaihtaminen ja sivuston päivittäminen.

    VastaaPoista
  3. Eikö yksi mahdollinen paikka voisi olla entinen ratikkalinja 8:n päätepysäkki Salmisaaressa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Salmisaaren sijaan linjan on järkevää jatkaa ainakin Ruoholahteen asti. Näin luodaan yhteyksiä sekä Lauttasaaren sillan läheisyydestä, esimerkiksi Pohjoiskaarelta että Salmisaarestakin Ruoholahden metroasemalle.

      Poista