5.6.2013

Usein kysytyt kysymykset 1: Metron asemat, vuorovälit ja asemien väliset ajoajat



Alamme julkaista blogipostauksia usein kysytyistä kysymyksistä. Kysymyksiä voi esittää tämän blogin kautta tai lähettämällä niitä osoitteeseen lansimetron_linjastosuunnitelma@hsl.fi.  

Ensimmäinen UKK-postaus liittyy metron asemiin, vuoroväleihin ja asemien välisiin ajoaikoihin. Lisätietoa Länsimetrosta löytyy osoitteesta http://www.lansimetro.fi.

Länsimetron ensimmäisessä vaiheessa Helsinkiin tulee uudet metroasemat Lauttasaareen ja Koivusaareen. Espooseen uudet asemat rakentuvat Keilaniemeen, Otaniemeen, Tapiolaan, Urheilupuistoon ja Matinkylään. Lisäksi asemavaraus on voimassa Niittykummussa.


Kuva: Länsimetro Oy


Länsimetron jatkeen jälkeen metrossa liikennöidään kahta linjaa: Tapiola-Mellunmäki ja Matinkylä-Vuosaari. Molempia metrolinjoja ajetaan ruuhkassa 5 minuutin vuorovälillä, jolloin yhteiselle osuudelle muodostuu 2,5 minuutin vuoroväli. Arjen ja lauantain päiväliikenteessä linjoja liikennöidään 7,5 minuutin vuorovälillä ja yhteisellä osuudella on 3,75 minuutin vuoroväli. Iltaisin ja sunnuntaisin liikennöidään 10 minuutin vuoroväleillä, jolloin yhteisen osuuden vuoroväli on 5 minuuttia.

Metron asemien väliset ajoajat näkyvät oheisesta kuvasta
Kuva: Länsimetro Oy


11 kommenttia:

  1. MIten tuo koivusaari alussa - ei liene pysäkkiä alkuvaiheessa ja säästyy jokunen minuutti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikäli Koivusaaren asemaa ei oteta käyttöön, nopeutuu matka-aika hieman alle minuutilla.

      Poista
  2. Perheemme on Länsi-Lauttasaareen (Katajaharjuun) vastikään ja varta vasten muuttaneita metron kannattajia, jotka ovat luottaneet metron tuloon. Siis 2-3 vuoden päästä, eikä joskus 2020-2030-luvulla.

    Koivusaaren asema tulisi otetaan heti liikenteelle, vaikka aluksi vain Katajaharjun itäinen sisäänkäynti olisi käytössä.

    Asemaan käyttöönoton lykkääminen jopa 2030-luvulle hidastaa niiden 3000-6000 Länsi-Lauttasaarelaisten asukkaiden joukkoliikennematkoja aivan suunnattomasti, sillä kaikki bussiliikenne loppuu tyystin kun metro alkaa liikkua.

    Me Lauttasaaren länsireunan asukkaat odotamme jo meille luvattua metroa. Jos asema ei aukeakaan, Länsimetron valmistuttua valtaosa suorista bussilinjoista Lauttasaaren ja Helsingin keskustan välillä lopetetaan. Myös Espoosta tulevat Lauttasaarentietä kulkevat seutulinjat lopettavat. Bussien kadotessa, täytyy Katajaharjun ja läntisen Lauttasaaren alueen asukkaille järjestää muutoin joukkoliikenne. Sekin maksaa jotain, eikä sitä ei ole edes suunniteltu.

    Kun Länsimetron liikenne siis käynnistyy ja Lauttasaaren suorat bussiyhteydet (T-linjat) keskustaan korvataan metrolla, perheemme olisi käytännössä joko hankittava 2 autoa, tai muutettava uudesta kodistamme pois. Jos Koivusaaren asemaa ei oteta käyttöön ensimmäisessä vaiheessa, kasvavat matkat Katajaharjusta ja läntisestä Lauttasaaresta lähimmälle metroasemalle yli kilometriin. Jos metro ei palvele aluetta kävelyetäisyydellä, joukkoliikenne ei pysty kilpailemaan henkilöauton houkuttelevuuden kanssa. Lapsiperhe ei voi arjessaan tukeutua satunnaiseen syöttöliikennebussiin päästääkseen Lauttasaaren päämetroon, ja sieltä eteenpäin stadin suuntaan päiväkotiin, kouluun ja työpaikalle.

    Länsimetro-yhtiön toimitusjohtajan Matti Kokkinen uskoo, että vuoden 2015 lopussa aloittava länsimetro saa Lauttasaaren länsirannalla sijaitsevasta Katajaharjusta 3 000–6 000 päivittäistä käyttäjää (HS 6.2). Toisin sanoen enemmän ihmisiä kuin Kulosaaressa asuu tällä hetkellä.

    Lauttasaarenmäen korttelissa 31074 on voimassa oleva asemakaava mahdollistaa asuntojen rakentamisen n. 600:lle uudelle asukkaalle, ja korttelin rakennussuunnittelu on jo käynnissä.

    Lisäksi Katajaharjun alueelle on suunniteltu täydennysrakentamista Länsiväylän päälle niin, että se tukeutuu Koivusaaren metroaseman Lauttasaaren puoleiseen sisäänkäyntiin.

    Koivusaaren suunnitteluperiaatteiden mukaan aluetta suunnitellaan noin 4,000 asukkaan ja noin 2,000 työpaikan alueena, joka rakentuu uuden metroaseman ympärille.

    Lisäksi, metroaseman toteuttaminen Lauttasaaren puolella monessa vaiheessa tuottaa kohtuuttomasti työmaan aiheuttamia häiriöitä lähiympäristön asukkaille, useaksi vuodeksi, ja kahdessa vaiheessa.

    Lopuksi, metroaseman maanalaisten tilojen ja teknisten järjestelmien yksittäisten osien rakentamatta jättäminen tai käyttöönoton lykkääminen tulisi hankaloittamaan tulevaa metroliikennettä ja kokonaisuuden toimivuutta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. HSL ei päätä asemien käyttöönotosta vaan se asia kuuluu Länsimetro Oy:lle ja Helsingin kaupungille. HSL vastaa joukkoliikenteen suunnittelusta ja hankinnasta.

      Poista
    2. Mahtaako HSL:llä kuitenkin olla jonkinlainen tilaaja/ neuvottelija.asema ko. asiassa ?

      Poista
  3. Asun Lauttasaaren länsiosassa. Minulla ei ole autoa, joten olen vuosia luottanut erinomaisesti toimivaan julkiseen liikenteeseen Lauttasaaresta Helsingin keskustan suuntaan, Espooseen sekä myös Lauttasaaren sisällä.

    Olen ihmeissäni kuunnellut tietoja, ettei Koivusaareen suunniteltua metroasemaa avata. Edellisen kommentin tarkkojen tietojen nojalla tähän päätökseen ei ole perusteita.

    Jos Koivusaaren asemaa ei avata kuten on luvattu, liityntäliikenteen linjoja käyttäen kulku Lauttasaaren länsiosasta vaikeutuu niin huomattavasti, että olen pakotettu hankkimaan auton.

    VastaaPoista
  4. Näin nyt ensimmäistä kertaa metropysäkkien aikatauluvälin. Kun kaikki pysäkit ovat käytössä, pikaisesti laskemalla Matinkylästä kestää 16 minuuttia Ruoholahteen ja Kamppiin 18 minuuttia. Reittioppaasta katsottuna nykyisellään matka Matinkylästä bussilla kestää Ruoholahteen 11 minuuttia ja Kamppiin 14 minuuttia.

    Matinkylä toimii tulevaisuudessa solmupisteenä, johon saapuu bussisyöttöliikennettä. Jos siten tulen esimerkiksi Saunalahdesta, tulevaisuudessa Matinkylässä vaihdetaan metroon. Ottaen vielä huomioon metron vuorovälin, niin Matinkylän vaihto-operaatiosta (bussien kiekurat terminaaliin, portaat metroon, metron odottelu) tulee lisäaikaa arviolta 5-8 minuuttia verrattuna nykytilanteeseen. Vastaavasti Ruoholahdessa tai Kampissa tullaan pitkät portaat maan alta ylöspäin ja tästä tulee lisäaikaa pari minuuttia. Siten pelkistä uusista siirtymistä kertyy pahimmillaan 10 minuuttia ylimääräistä.

    Kun tämä ynnätään metron matka-aikaan (16/18 minuuttia), kokonaiskestoksi Matinkylästä Ruoholahteen (maan pinnalle) tai Kamppiin kertyy jopa 26/28 minuuttia. Tämä on pahimmillaan lähes 15 minuuttia enemmän kuin nykytilanteessa, jossa bussilla matkustetaan perille saakka!

    Olen pitkään ollut sitä mieltä, että suuri osa tulevista metromatkustajista ei ymmärrä, että matka-aika Matinkylän ja Ruoholahden/Kampin välillä lähes tuplaantuu. Niin hyvä ajatus kuin metron käyttöönottamisen taustalla mahdollisti onkin, se näkyy valitettavan pahasti lisääntyneenä matka-aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Metron matka-aika Matinkylästä Kamppiin on noin 18 minuuttia, Länsiväylän seutulinjoilla käytetään ruuhka-aikana noin 16 minuutin ajoaikaa ja ruuhkan ulkopuolella hieman vähemmän. Bussien ajoajat voivat kuitenkin vaihdella, jolloin todellinen matka-aika on pidempi. On totta, että siirtymät maan alta maan päälle vievät aikaa, mutta vievät ne bussipysäkeiltä/terminaaleista siirryttäessäkin. Matka-ajassa tuleekin huomioida matkan loppupiste. Esimerkiksi nyt Espoonlahdesta Rautatieasemalle matkaavat joutuvat vaihtamaan Kampissa toiseen kulkuneuvoon tai kävelemään perille, tulevaisuudessa vaihto tapahtuu jo Matinkylässä. Tällöin muutos matka-ajassa on pieni.

      Vaihdot kulkumuodosta toiseen pyritään tekemään mahdollisimman sujuviksi.

      Poista
  5. Edelleen miten toteutetaan syrjemmistä paikoista Espoon radanvarteen pääsy, jos nykyisinkin olen nopeammin perillä Kampissa kävelleen Lippajärveltä Petakseen 109Kamppiin (tämä ainut bussi joka menisi järkevästi suoraan Tapiolaan/Helsinkiin, mutta ei enää kun lopetetaan metron tultaessa) tai 270 Elielin aukiolla tai teen vaihdon Kauniaisissa junaan tai menen bussilla Leppävaaraan ja sieltä junalla tai sitten yhdellä suoraan Helsinkiin. Tai voihan sitä junalle mennä Espoonkeskuksen kautta jos aivan pakko sekin tekee vain jonkun 10min hiljaisempaan aikaan.. Nyt sitten kun suunnitelmissa on harventaa ilmesesti reilusti jäljelle jäävien bussien vuoroväliä mikä järki siinä on kun kaikilla ei ole järkeä kiertää sinne Tapiolaan mennäkseen Helsinkiin. Esim mulla menee Lippajärveltä jopa yli 30min päästä edes ensin kahdella bussilla Tapiolaan eli joku bussi vaan Lähderantaan ja Lähderannasta 15 ja Tapiolaan.. Samassa ajassa ois jo ehtiny varmaan Helsigissä ostoksille, kun vasta istahdat metron kyytiin ja ennen kun se on lähelläkään Kamppia. Jos taas syrjäseuduille ei tarjoilla mitään lisä linjastoa miten pääsee asioimaan edes tuonne Espoon puoleiselle alueelle radan varteen, kun ainoat sinne menevät bussit lakkautetaan koska ne menee sitä länsiväylää pitkin, kun ajatellaan kaikkien matkustava vaan ja ainoastaan Tapiolasta/metrolta mennäkseen Helsinkiin vaikka oishan siellä Tapiolassakin/metron varrella kiva joskus hengailla eikä vaan käyttää sitä kiertokulkuna Helsinkiin tai sieltä pois.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 109 voidaan hyvinkin korvata samaa reittiä ajavalla liityntälinjalla, jonka päätepisteenä olisi Tapiola. Metro ei poista bussien tarvetta eikä suunnitelmissa ole harventaa reilusti jäljelle jäävien bussien vuoroväliä. Seuratkaa suunnittelun etenemistä täältä blogin kautta ja kommentoikaa, Espoon linjoja ruvetaan suunnittelemaan syksyllä.

      Poista
  6. Muuten hyvää selittelyä insinööreiltä, mutta yksikään ei halua vastata epämukaviin kysymyksiin. Heiltä vain unohtuu se, että JOKAINEN vaihto on AINA epämukavuustekijä matkanteossa. Kun niitä kasataan tielle tarpeeksi, äänestävät käyttäjät jaloillaan. Että onnea vaan valitulla tiellä.

    VastaaPoista