24.4.2013

Työn lähtökohtia

Länsimetron liikennöinti Matinkylään alkaa vuoden 2016 alussa. Linjastosuunnitelmassa bussiliikennettä sopeutetaan tilanteeseen, jossa yhä useampi Espoon sisäinen sekä Espoon ja Helsingin välinen matka tehdään raiteilla.

Länsimetron myötä lakkautetaan seutulinjat, jotka tällä hetkellä liikennöivät Länsiväylää pitkin Kamppiin ja Etelä-Espoon sekä Lauttasaaren bussiliikenteestä tulee liityntäpainotteista. Keskeisimmät liityntäterminaalit rakennetaan Tapiolaan ja Matinkylään.

Lauttasaaren bussilinjaston muutoksilla on vaikutuksia Veräjälaakson, Länsi-Pakilan ja Maunulan alueisiin, joten linjastouudistus koskettaa näitäkin seutuja. Uudistus vaikuttaa bussiliikenteeseen myös Lehti- ja Kuusisaaressa. 

Lisäksi tarkoituksena on suunnitella metron liikennöintiaikojen ulkopuoliset bussiyhteydet, jotka palvelevat niin yön, aamuyön kuin varhaisen aamun liikkumista Etelä-Espoon ja Helsingin välillä.

Työ alkaa kesäkuussa 2013 ja syksyn mittaan blogiin tuodaan luonnoksia kommentoitavaksi. Linjastosuunnitelman luonnos valmistuu loppuvuodesta 2013. Asukkailla on vielä mahdollisuus kommentoida luonnosta muun muassa web-kyselylomakkeen kautta. Suunnitelma viimeistellään alkuvuodesta 2014.

 

15 kommenttia:

  1. Toivoisin, että Kuusi- ja Lehtisaaren kautta kulkevat linjat (esim. 503, 504 jne.) jatkaisivat kulkuaan, koska ne ovat paljon nopeampia kuin keskustan kautta kulkevat vaihdolliset yhteydet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Poikittaisliikennettä Tapiolasta ja Pohjois-Tapiolasta Länsi-Helsinkiin Kuusisaaren ja Lehtisaaren kautta tulisi lisätä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Pohjois-Tapiolasta ei pääse järkevästi viikonloppuisin Länsi-Helsinkiin koska 506 ja 194 eivät kulje. Lisäksi arkisin 506 lopettaa kulkemisen jo klo 22, lähtöjen jatkaminen klo 00 tai jopa 01 asti helpottaisi vuorotyöläisten työmatkaliikennettä Länsi-Helsinkiin.

      Poista
  2. En pääse täyttämään kyselyä. Herjaa virhettä. Itse asun Kivenlahdessa ja kuljen Meilahteen töihin, käytän 99%:sesti linja-autoa. Uusien järjestelyjen myötä tulee matka-aika pitenemään ajallisesti selvästi. Ensin siis linja-autolla Matinkylään, sieltä siirtyminen metroon (joka sekin vie aikaa), sitten vielä metrolla "kiertoreittejä" Kamppiin. Kampista vaihto linja-auto Meikkuun... Taitaa tulla lisää yksityisautoilijoita. Tulisi sitten vaikka sellaiset linjat, että 504 Kivenlahdesta, kuten ennenkin, 503 myös ja 505 vai vaikka esim. 501 Kauklahdesta Martinsillan tietä Pasilaan tms.

    VastaaPoista
  3. Olen jo vuosia ihmetellyt, miksi Kehä II:sta ei hyödynnetä enempää: esim. Jorviin on hankalat julkiset yhteydet (hidas 109 tai hidas vaihtoyhteys juna-bussi Leppävaarasta) vaikka sairaaloissa asioidaan "ristiin" eli pitkin pääkaupunkiseutua asuvat ihmiset joutuvat kulkemaan Jorviin. Espoon keskuksestakin pääsee tällä hetkellä suoraan Iso Omenalle, Jorvin-Viherlaakson suunnalta ei. Ehdotan bussiyhteyttä Jorvi-vanha Turuntie (110) - Viherlaakso - Kehä II - Matinkylän tuleva metroasema. Tämä linja vähentäisi varmasti yksityisautoilua heidän osaltaan, jotka joka tapauksessa jatkaisivat metrolla Itä-Helsinkiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatetaan. Ainut Jorviin suoraan Tapiolaan menevä 109 ilmesesti loppuu olemasta ja ihan ois bonusta, jos Lippajärvellä asuessa pääsisi ees jonnekkin siitä vanhalta turtieltä matkaan "korvaana" linjana. Jorviin ei kauheesti Lippajärveltä muutentaan pääse sitten metron jälkeen, kun kaikki kiertää Lippajärven kaukaa.. Viherlaaksoonkaan ei olisi pitkä matka, joten sekin auttaa jos sieltä koukkaamalla pääsee omin avuin ilman autoa jonnekkin. Myös viikonloppujen aikataulut pitäis miettiä silleen, että jos kaikki kulkee kerran tunnissa ne liikkuis kaikke eri aikaan, eikä aina samaan aikaa rykelmissä että pääsee tarvittaessa töihin.

      Poista
  4. Samaa mieltä kuin Kivenlahdessa asuva. Itse asun 165:n reitin varrella vielä Kivenlahden takana. Matka-aika Helsinkiin tulee kasvamaan aika reilusti,samaten ilmeisesti myös Tapiolaan. Järjetöntä ottaa pitkät ja erinomaisesti toimivat Länsiväylän bussireitit pois. Ensin liityntälinjalla Matinkylään 10 kilometriä ja siitä vielä metrolla Kamppiin yli 20 minuuttia. Nyt saman matkan pääsee bussilla 30 minuutissa. Ei innosta!

    VastaaPoista
  5. Toivottavasti saadaan 3 rataa (l-metro, Kirkkonummen ja Vantaankosken) radat yhdistävä "metro"bussilinjasto. Jo senkin takia, ettei kukaan ulkopuolinen tunne Epsoon korpikyliä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannatetaan!
      Myös metro voisi jatkua ainakin Kauklahteen asti, jossa voisi vaihtaa helposti junaan. sitä odotellessa tiheä bussiliikenne.

      Poista
  6. Eikö tällä hetkellä ainakin ole selvää että 504 jatkaa reitillään niin kuin tähänkin asti. Metro ei minua innosta millään tavalla, enkä usko että ne jotka nyt henkilöautolla kulkevat, vaihtavat metroon.

    VastaaPoista
  7. Erikoista, että liityntälinjastosuunnitelma tehdään uudestaan, koska edellinen tehtiin 2008. Ainakin konsultit vaurastuvat. Mitä linjaan 504 tulee, se näyttäisi säilyvän.

    http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/julkaisut/Documents/2008/Lmetronliitynt%C3%A4linjasto_netti.pdf

    VastaaPoista
  8. Hienoa hienoa. Lippajärveltä ei sitten tulevaisuudessa pääse mihinkään ellei ensin mene leppävaaraan/espoonkeskukseen/jorviin. Kiitos. Ennen pääsi sentään Tapiolaan Kävelemällä vanhalle turuntielle oottamaan bussia joka menee Tapiolaan (109) Mankkaalle tietysti pääsee 43 busssilla josta vaihto Mankkaalla, mutta sekin on niin hidasta, että kun se ei aina tuu ajallaan plus viikonloput kerta tunnissa. Tai sitten pitää kävellä tai mennä pari pysäkin väliä Lähderantaan josta menee yksi Espoon sisäinen Tapiolaan/Mankaalle riippuen minne nyt haluaakaan mennä.. Jorvii menevät linjat ei oikeen hyödytä, kun ne kiertää niin kaukaa ettei kyytiin pääse vanhalta turuntieltä/muualta järkevästi paikkaa.. Jorviinkaan ei hirveen montaa bussia mene, että kiva kiva.

    VastaaPoista
  9. Olari/Friisilä Otaniemi ja HKI keskusta reittien matka-aika pitenee myös, nyt on hyvät yhteydet bussilla. Myöskin vaihto ylipäänsä (Matinkylässä) lisää matkustuksen rasittavuutta. En usko että tästä saadaa mitenkään parempi kuin nymyinen hyvin palveleva busslinjasto. Olen jo päättänyt hankkia auton kun metro tulee eli taloudessamme on sitt4en 2 autoilijaa kun nyt on ollut 1 autoilija ja 1 julkisen käyttäjä työmatkoilla. Metron palvelutoso jopa niinkin lähellä metroasemaa kuin Olari on selkeästi huonompi kuin nykyinen bussilinjasto.

    VastaaPoista
  10. meilahdesta mankkaalle työmatkaa kulkevana toivon pääseväni edelleen bussilla kuusi-lehtisaaren kautta. ajatus matkasta bussilla kamppiin, josta metrolla tapiolaa ja taas bussilla mankkaalle ei hirveästi kiehdo.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lehtisaaren ja Kuusisaaren kautta on jatkossakin bussiliikennettä

      Poista
  11. Mikäli ymmärsin aiemman vuonna 2008 tehdyn selvityksen oikein (johon ylempänä viitataan), niin siinä esitetään esim. miltei eniten matkustajia kuljettavan 110-linjan lopettamista. Mikä järki on lopettaa linjoja, jotka pääsevät hyöytymään nopeammasta metrosta vain muutaman bussipysäkin verran?

    Itse asun Kilossa ja matka töihin Ruoholahteen kestää nykyisin ruuhka-aikana n. 35 minuuttia. Se on vielä siedettävää, kun voi istua miltei kotiovelta työpaikalle samassa bussissa. Kulku ensin Tapiolaan ja siellä vaihto metroon pidentäisi matka-aikaa entisestään. Aiotaanko Länsiväylä pyhittää jatkossa siis kokonaan yksityisautoilulle - käytännössähän se tarkoittaa sitä, että kaikki kynnelle kykenevät rupeavat käyttämään yksityisautojaan sen sijaan, että pidentävät työmatkaansa vaihtamalla Tapiolassa. Aika kaukana kestävästä kehityksestä.

    Metro on mahtava kulkupeli, mutta esimerkiksi pääsyy, miksi en muuttaisi Itä-Helsingissä muuta kuin metroaseman varteen, on juuri työmatkaa pidentävä pakollinen kulkuneuvon vaihtaminen.

    VastaaPoista