11.4.2013

Tervetuloa suunnittelemaan Länsimetron liityntälinjastoa!

HSL:ssä alkaa Länsimetron liityntälinjaston suunnittelutyö. Koska yhä useampi matka tehdään tulevaisuudessa raiteilla, bussilinjasto uudistuu muun muassa Etelä-Espoossa ja Lauttasaaressa. Linjastosuunnitelma valmistuu alkuvuodesta 2014.

Asukkaiden näkemykset ovat tärkeitä linjastosuunnitelman laadinnassa. Tämän blogin kautta voit seurata suunnittelutyön etenemistä ja kommentoida tehtyjä ehdotuksia. Blogissa tuodaan esille myös työn lähtökohtia ja tavoitteita sekä suunnittelua ohjaavia periaatteita.

Blogin kautta jätetyt viestit välittyvät HSL:n joukkoliikennesuunnittelijoille, jotka hyödyntävät niitä työssään. Osallistu siis rohkeasti – ja vaikuta asuinalueesi joukkoliikenneyhteyksiin!

---------------

Välkommen att planera anslutningslinjer till Västmetron!


HRT startar planeringen av anslutningslinjenätet till Västmetron. Eftersom allt fler resor görs i framtiden på spår, kommer busslinjenätet bland annat i södra Esbo och på Drumsö att förnyas. Planen över linjenätet blir klar i början av 2014.

Invånarnas åsikter är viktiga i arbetet med att utforma planen över linjenätet. Du kan följa hur planen framskrider och kommentera förslag genom denna blogg. På bloggen berättas om arbetets bakgrund och målsättningar samt om de principer som styr planeringen.

Alla meddelanden och kommentarer som lämnas på bloggen skickas vidare till HRT:s kollektivtrafikplanerare och på så sätt kan de användas i utarbetandet av planen. Delta i planeringen – och påverka kollektivtrafikförbindelserna i ditt bostadsområde!

21 kommenttia:

  1. Tässä pientä ehdotusta Helsingin sisäisiin linjoihin, jotka tosiaan kulkevat nykyisin Lauttasaareen.

    20 ja 21V pysyisivät ennallaan
    65A ja 66A lakkautettaisiin ja tilalle jätettäisiin 65 (Rautatientori - Veräjälaakso) ja 66 (Rautatientori - Länsi-Pakila).

    VastaaPoista
  2. Länsimetron myötä moni asia menee parempaan suuntaan, mutta toivottavasti katvealueita ei pääsetä syntymään. Länsimetron sivuilla (http://www.lansimetro.fi/fi/yhteystiedot/usein_kysyttya/liityntaliikenne) todetaan seuraavaa:
    "Katajaharjusta Erottajalle kuljetaan vaihtamalla bussia Lauttasaaressa tai vaihtamalla bussista metroon, joka vie Rautatientorille. Yksi Lauttasaaren busseista jatkaa metron valmistumisen jälkeenkin Helsingin keskustaan. Keskustan suuntaan jatkavasta bussilinjasta, sen reitistä tai päätepysäkistä ei ole tässä suunnitteluvaiheessa päätöksiä"

    Ymmärtääkseni linja 20 tarjoaa hyvän yhteyden Lauttasaaresta nimenomaan eteläiseen Helsinkiin. Siksi olisikin viisainta, että keskustaan asti jatkava linja olisi 20. Muutoin kaikki yhteydet eteläkärkeen (Uudenmaankatu) -ja kärjestä muuttuvat vaihdollisiksi (Kampin kautta). Luonnollista olisi, jos yöbussi 20N olisi vielä heiluri ja jatkaisi esim. Mannerheimintien suuntaan tai itään.

    Ydinajatukseni on siis, että metron kanssa päällekkäistä bussiliikennettä ei tarvita, mutta metron katvealueille tarvitaan.

    Linjastonumerointia olisi myös syytä selkiyttää, numerointi vaikuttaa ulkoapäin olevan aika epäloogista, eli numeroita jää "väliin". Lontoossa on käytössä bussilinjoja, jotka alkavat kirjaimella ja tätä käsittääkseni ehdotettiin länsimetron liityntäliikennesuunnitelmassa. Johdonmukaista olisi numeroida Tapiolan liityntäliikenne esim T1, T2..j.n.e ja Matinkylän M1, M2..j.n.e. Kivenlahden suunta saisi numerot E1, E2...
    Näin liityntäliikene ei enää profiloituisi seutuliikenteeksi numeroinniltaan ja uusi malli samalla selkiyttäisi liityntälinjaston profiilia.

    Aikataulusuunnittelussa olisi syytä ottaa huomioon, että kun viimeinen yhteys metrolle on mennyt, ei väli seuraavaan yhteyteen (eli yöbussi keskustaan) saisi olla liian pitkä. Yölinjaston olisi syytä myös pääosin käyttää samoja pysäkkejä ja reittejä Espoossa kuin päiväajan liityntälinjastonkin, jotta linjasto olisi mahdollisimman selkeä ja tunnistettava kaikkina aikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En enää asu Saarella, mutta kommentoin silti. Linjan 20 säilyttäminen ennallaan loisi melkoisen epätasa-arvon saaren eri osiin: Katajaharjusta olisi tarjolla keskustaan sekä vaihdoton metromatka (kävelyetäisyys Koivusaaren metroasemalle) että vaihdoton bussilinja (20), mutta Vattuniemestä ei kumpaakaan. Parempi vaihtoehto olisi yhdistää linjan 21V alkupää saaressa ja linjan 20 loppupää mantereella linjaksi Vattuniemi-Ruoholahti-Bulevardi. Joka tapauksessa on säilytettävä mahdollisuus päästä joukkoliikenteellä Lauttasaaresta Salmisaareen ilman, että täytyy kiertää ja vaihtaa sekä Lauttasaaren että Ruoholahden metroasemilla...

      Poista
    2. Olen samaa mieltä, että 21v kuuluisi ehdottomasti säilyttää edes jollain tavalla, koska vattuniemestä on pitkä matka mertoasemalle. Katajaharjulaiset saavat metroaseman ihan viereensä...

      Poista
    3. Olen tuon viestin, jossa esitettiin linjan 20 reitin säilyttämistä ennallaan kirjoittaja.
      On kieltämättä ihan totta, että 21V on varmasti tasapuolisempi vaihtoehto keskustaan jatkavaksi linjaksi. Tärkeintä olisi taata pääsy metron katvealueelta (Uudenmaankatu, Eira jne) Lauttasaareen ja takaisin.

      Ohessa siis ehdotus uusiksi linjoiksi:

      20: Katajaharju-nykyinen reitti-Lauttasaaren metroasema

      20N: kuten nykyinen (yöllä tai aikaisin aamulla)

      21V: Vattuniemi-nykyinen reitti-Porkkalankatu-Itämerenkatu-Hietalahdenranta-Uudenmaankatu-Mannerheimintie-Sokos (paluu Bulevardia)

      65A jää Rautatientorille, mutta sen osuutta Lauttasaaressa korvaisi esim "21B" ajaen suurinpiirtein nykyreitti-Lauttasaaren metroasema.

      66A jää myös Rautatientorille, sen osuutta Lauttasaaressa korvaisi esim "20B' ajaen suurinpiirtein nykyreitti-Lauttasaaren metroasema.

      501/V: Nykyreitti, katkaistaan Lauttasaaren metroasemalle.

      Metron liikennöinnin jälkeen linjat 21V, 21B ja 20B jatkuvat keskustaan, kuten edellä esitetty. Eli 20N ja esim 21N.

      Linjasto tulee suunnitella siten, että vuoroväli liityntäliikenteessä on riittävän tiheä ja bussit eivät tule liian täyteen. Ruuhkassa sopiva väli olisi kuormitetuimmilla osuuksilla 6-8minuuttia korkeintaan. Lauttasaaressa on taattava sujuvat yhteydet metrolle, jotta matka-aika ei pitene kohtuttomasti.

      Poista
  3. Toivottavasti tähän tulee joku järki, jos seutulinjoja aletaan lakkauttamaan. Pohjois-Espooseen ei kauheesti ilta-aikaan/viikonloppuisin muutenkaan mene busseja niin pitääkö jokainen matka tehdä niin, että koukkaa Etelä-Espoon kautta Helsinkiin ja takaisin ja millä nuo seutulinjojen sisäiset välit korjataan, koska niitä seutulinjoja tarvii välillä ihan sisäiseenkin liikenteeseen, että pääsee ees kävelymatkan päähän kotia iltaisin yhdellä bussilla. Ilmeisesti helpommin Pohjois-Espoosta pääsee kotiin junalla Helsingistä tultaessa ja jatkaa siitä sitten sisäisellä kotiin tai sitten jäljellä olevien seutulinjojen kulkua pitää tihentää.. Tosiaan yksi yölinja vähemmän voi vaikeuttaa vuorotyöläisiä sitten kivasti ja muutenkin liikkumista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän metrolla pääse lähimainkaan joka paikkaan edes Etelä-Espoossa, joten vaikka bussit eivät Helsinkiin mene, niin bussilinjojen tarjonta kuitenkin lisääntyy sisäisissä linjoissa. Ja eihän tämän pitäisi vaikuttaa kuin Länsiväylän ja Lehti/Kuusisaaren kautta kiertäviin seutulinjoihin. Eikös Pohjois-Espoon bussit käytä muita reittejä?

      Joka tapauksessa, Etelä-Espoossa on Länsimetron jälkeenkin tarvetta useille sisäisille linjoille, koska laajoja alueita jää Länsimetron asemien ulkopuolelle.

      Poista
  4. Toivoisin ettei Espoonlahden, Soukan ja Saunalahden liikennettä Kamppiin heikennettäisi sillä, että joutuu vaihtamaan bussista metroon, joka laskemani mukaan pidentäisi matkustusaikaa vähintään 10-15min ottaen huomioon siirtymisajan bussista metroon ja metron odottamisajan. Yksi tärkeimmistä kriteereistä asuinpaikkaa valittaessa meille oli ettei matka keskustaan saa kestää yli 30min ja, että bussiyhteydet pitää olla niin hyvät, ettei aikataulua tarvitse katsoa kun lähtee kotoa (eli että bussi kulkee noin 10min välein). Pelkään tämän huonontuvan erittäin paljon jos jatkossa joutuu vaihtamaan metroon Matinkylässä. Lisäksi toivoisin että metropysäkkien siisteyteen kiinnitettäisi oikeasti huomiota. Helsingissä nyt kun matkustaa metrolla joutuu väistelemään eri sotkuja ja häiriköitä, joita ei bussilla matkustettaessa joudu varomaan. Lisäksi toivon ettei jatkossa joudu käyttämään taksia kun haluaa yöaikaan tulla kotiin pippaloista, kun metro ainakin nykyään lakkaa kulkemasta niin aikaisin. Nykyisillä bussilinjoilla kun on niin kätevästi päässyt kotiin vielä klo 02.30 ja metro lakkaa kulkunsa klo 23.30 paikkeilla.

    VastaaPoista
  5. Todellakin pitää ottaa huomioon se, että bussit liikkuvat nykyään senkin jälkeen kun metro on jo yöksi sulkeutunut.

    Lähtökohta linjaston suunnittelussa pitäisi olla sen, ettei nykyisiä linjoja käyttävien työ- ja kotimatkat ainakaan pidentyisi tai vaikeutuisi Länsimetron myötä.

    VastaaPoista
  6. Metron puolesta (hyvyydestä ja hyvistä puolista) puhutaan yleisesti paljon, mutta harva tietää tai ymmärtää, että käytännössä kaikkien, joiden täytyy Matinkylässä vaihtaa syöttöliikennebussista metroon, matka-aika pitenee Ruoholahteen/Kamppiin huomattavasti verrattuna nykyiseen seutubussiin, jolla pääsee suoraan ilman vaihtoa Ruoholahden/keskustan suuntaan.

    Syöttöliikennebussin saapuessa Matinkylään pitää ensin päästä maan sisälle asemalle. Sen jälkeen kuljetaan rullaporrasmatka alas metrotunneliin, jossa odotellaan seuraavaa metroa saapuvaksi. Pelkästään se, että saa vaihdettua syöttöbussista metroon tuo helposti 5min lisää matka-aikaa kokonaisuuteen ennen kuin metro on liikkunut metriäkään. Tämän jälkeen metro pysähtyy jokaisella pysäkillä ja lisäksi tekee kierroksen Otaniemen kautta. Matka-aikaa nykyiseen verrattuna tulee lisää helposti 10-15min. Ei hyvä.

    Jokerikorttina sopassa on vielä se, miten Espoo järjestää syöttöliikenteen metro-asemalle. Tämä voi tuoda vielä oman lisänsä matka-ajan kasvuun, jos syöttölinja ei sovi hyvin omaan asuinpaikkaan.

    VastaaPoista
  7. Länsimetron nettisivuilla on Lauttasaaren metroaseman liityntäliikenteestä kaksi versiota: Toisessa liityntäliikenteen pysäkit ovat molempiin suuntiin Gyldenintiellä (vaihtoehto 1) ja toisessa Vattuniemestä metrolle tultaessa pysäkki on Särkiniementiellä ja metrolta Vattuniemeen lähdettäessä Gyldenintiellä (vaihtoehto 2).
    Jos vaihtoehto 2 toteutuu, olisi kätevämpi, jos Vattuniemenkadulta tulevalla linjalla olisi pysäkki Tallbergin puistotiellä Gyldenintien kulman tuntumassa. Tämä nopeuttaisi metroon pääsyä verrattuna siihen, että pysäkki on vasta Särkiniementiellä liikennevalojen jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti jo 29.5.2012, että vaihtoehto 1 toteutuu.

      http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Paatos/2012/Ksv_2012-05-29_Kslk_18_Pk/EE78BD99-31AF-48B4-9B42-9BA86A777990/Lauttasaarentien,_Gyldenintien_ja_Otavantien_liike.html

      Poista
  8. Olen samaa mieltä siitä, ettei Espoonlahden, Soukan ja muiden lähialueiden nykyistä seutuliikennettä saa heikentää pakottamalla matkustajat vaihtamaan bussista metroon Matinkylässä.

    Matka-aika pitenee näin huomattavasti, eikä liikennevälineestä toiseen vaihtaminen ole omiaan sujuvoittamaan matkantekoa. Tämä on palvelun huonontamista.

    VastaaPoista
  9. Tosiasia on, että matka-ajat tulevat suurimmalla osalla espoolaisista pidentymään reilusti metron myötä.

    Nyt on saanut ihailla osan matkaa komeita merimaisemia, jatkossa mennäänkin sitten koko matka synkkää metroputkea. Metron turvattomuus ja likaisuus eivät myöskään innosta.

    Näillä näkymin vaihdan bussimatkan omaan autoon.

    VastaaPoista
  10. Miksi tuota 60-luvun liikennevälinettä kehitetään vielä 2010-luvulla? Pikaraitiotie on nykypäivää, se ollan jo Tapereella ja Turussakin sekä koko Keski-Euroopassa huomttu! Tarkotus kenties saada Länsiväylän bussikaistat autojen käyttöön ja "alempiarvoset" julkisten käyttäjät maan alle pois haittaamasta "muuta liikennettä"? Johan se on täällä todettu, että matka-ajat kasvavat. Ja päälle vielä epävarma automaattimetro.

    Vaihdollinen yhteys tuskin houkuttelee lisää julkisten käyttäjiä. Lisäksi haluttomuus rakentaa maksuportteja asemille saa metrosta entistä epämukavemman liikennevälineen kun joutuu matkstamaan kaikenkarvaisten häiriköiden kanssa. Siksi mieluummin matkustan itsekkin bussilla kuin lähijunlla, koska HSL:ää ei kiinnosta edes tehdä junasta "lippu laiturialueelle" -tyyppistä, joka edes vähän edesauttaisi liputtomien ja häiriköiden olemassaoloa.

    Olisi edes kohtuullista, että Etelä-Espoon itäreunasta olisi muutama suora bussi keskustaan. Eihän lähijunan varreltakaan ole lopetettu suoria linjoja (onneksi).

    VastaaPoista
  11. Tuntuu kohtuuttomalta, että Saunalahdesta ja muualtakin Espoonlahdesta tulevien matka-aika Helsinkiin kasvaa kohtuuttomasti .Ilmeisesti Saunalahdesta ei pääse jatkossa edes Tapiolan seudulle / Westendin asemalle vaihtamatta metroon? Toivottavasti kaikki liityntälinjat eivät kierrä Saunalahden jälkeen Espoonlahtea vaan siirtyvät Länsiväylälle heti ennen Kivenlahtea.

    Vaikeaa ymmärtää, että tehdään kallis metro ja tuhansien liikkuminen Helsinkiin hidastuu ja vaikeutuu, vaikka Länsiväylä toimii kuitenkin nykyisellään kohtuullisen hyvin.

    VastaaPoista
  12. Tuntuu todella kummalta, että Länsiväylältä poistetaan kaikki joukkoliikenne ja luullaan, että yksityisautoilu vähenee. Sittenhän saa huristella vapaasti bussien häiritsemättä. Varmaan moni siirtyy oman auton käyttäjäksi mieluummin kuin vaihtaa kulkuneuvosta toiseen.

    VastaaPoista
  13. Pitääkö nyt sitten ostaa auto, jotta jatkossa pääsee sujuvasti kulkemaan, tähän asti näin Espoonlahdessa asuvana on tultu oikein hyvin toimeen ilman omaa autoa. Monella bussilla on päässyt mm. Tapiolaan ja Kamppiin ja nopeasti. Pahin pelkoni on että linja 504 lakkautetaan, sillä olen päässyt hyvin Pasilaan, työmatkasta tulee tosi pitkä jos pitää monta kertaa kulkuneuvoa vaihdella. Toivoisin ihan normaalia bussiliikennettä niin kauan kun metro saadaan Kivenlahteen tai jopa Saunalahteen asti.

    VastaaPoista
  14. Liityntäliikenteen vaihtoehto 1 on täysin kelvoton eikä tule toimimaan. En ymmärrä lainkaan HSL:n ym. kantaa ykkösvaihtoehdon puolesta, sillä valtaosa liityntäliikenteen matkustajista on menossa Lauttasaaren etelä- ja länsiosiin, ja vain pieni osa jatkaa metrolta kohti kaupungin keskustaa.

    Kakkosvaihtoehdon etuna on: jalankulkijoiden ei tarvitse ylittää kumpaankaan suuntaan mennessä katua lainkaan bussiin noustakseen. Vaaratilanteita tulisi Gyldenintien kaksisuuntaisessa bussiliikenteessä kun suojatie ei voi olla uloskäynnin kohdalla, ja osa joka tapauksessa ylittäisi kadun suoraan bussille.

    Matka Lahnalahden puiston läpi on helppo ja lyhyt, eikä läheskään 200 m, kuten ykkösvaihtoehdon puoltajat liioittelevat.

    Gyldenintie on kerta kaikkiaan liian kapea kaksisuuntaiselle bussiliikenteelle, tilanne olisi sama, mutta vielä paljon ruuhkaisempi kuin aiemmin, jolloin ahtausongelmat Gyldenintiellä olivat jatkuvia.

    Janne Kuusi
    Gyldenintie 4

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarkennan vielä: ylläolevassa kyse on siis tietysti Lauttasaaren kahdesta esitetystä liityntäliikenne-ehdotuksesta: http://www.lansimetro.fi/fi/asemat/lauttasaari/liikennejarjestelyt

      Gyldenintietä ykkösvaihtoehdon mukaan pohjoiseen kulkevan bussin merkitys metroon menijöille olisi mitätön, sillä myös Särkiniementietä kulkiessa (2. vaihtoehto) bussi kuitenkin ajaa ostarin pääsisäänkäynnille. Metrolta itään päin jatkavia tuskin jäisi Gyldenintiellä, sillä järkevämpää olisi heidänkin vaihtaa bussiin ostarin sisäänkäynniltä käsin.

      Jos taas bussi kulkisi Gyldeniä pohjoiseen (1. vaihtoehto), seurauksena olisi vaaratilanteita ja mahdollinen kaaos, sillä sen lisäksi että bussit eivät mahdu kadulle, kuten eivät aikaisemminkaan paljon harvemmalla liikenteellä mahtuneet, Vattuniemestä ja Isoltakaarelta tulijat ryntäisivät suoraan Gyldenintien yli sisäänkäynnille, mitä ei estäisi mikään.

      Toistakymmentä vuotta tulevan Gyldenintien uloskäynnin vieressä asuneena vaikuttaa siltä kuin kaksisuuntaista Gyldenintien bussiliikennettä HSL:ssa kuin käärmettä pyssyyn ajavat eivät olisi olleet käytännön kanssa missään tekemisissä. En ole ainoa joka näin ajattelee, en ole edes tavannut ketään lähistöllä asuvaa joka olisi tässä asiassa kanssani eri mieltä.

      JK

      Poista
  15. Linja-autoliikenne on aiheuttanut mutkaisella Valkjärventiellä hankaluuksia. Toisinaan tilanne on vallan kaoottinen, koska linja-autot eivät mahdu sivuuttamaan toisiaan ja joutuvat peruuttelemaan antaakseen tietä. Siksi ehdotankin, että linja 111 ajaisi Valkjärventietä vain yhteen suuntaan.

    Tämä olisi mahdollista seuraavasti: Otaniemestä Tapiolaan Valkjärventien kautta, kuten suunnitelmassa nyt linjattu. Tapiolasta Otaniemeen siten, että kääntyy Pohjantieltä Kalevalantielle (yhteys nopeutuukin huomattavasti). Tarvittaessa avataan sulkupuomi Valkjärventien itäpäästä Kehä I:lle ja kierrätetään jokin Kehä I:n idästä tuleva linja Tietäjäntien kautta (palvelee työpaikkoja, ja Tietäjäntien asutusta).

    Haluaisin kuitenkin nostaa keskusteluun vieläkin radikaalimman ajatuksen: löytyykö Valkjärventien kokonaan korvaavaa linjausta? Silloin avautuisi hieno mahdollisuus luoda yhtenäinen viherkäytävä Tapiolan keskustasta Silkkiniityn kautta kauniiseen Pyhän Ristin puistoon, joka nyt on liikenteen saartamana. Ja siitäkin eteenpäin, golfkentän maisemiin.

    VastaaPoista