Blogissa on viimeksi kerrottu palautteiden pohjilta
tehdyistä muutoksista ja vaihtoehtoisista ratkaisuista 10.4.2014. HSL:n
hallitus käsitteli suunnitelmaluonnosta kokouksessaan 15.4.2014 ja lähetti sen kuntiin
lausunnoille. Kunnilla oli aikaa antaa lausuntonsa suunnitelmasta 30.9.2014
asti. Lausunnot saatiin Helsingiltä, Espoolta, Vantaalta ja Kauniaisilta.
Seuraavassa on tiivistelmät kuntien lausunnoista.
Helsinki
Helsingin kaupunki lausui Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman
muodostavan hyvän lähtökohdan seuraavan vaiheen tarkempaa suunnittelua varten.
Lauttasaaren osalta lausunnossa todettiin, että suunnitelmaa tulee vielä
kehittää. Ongelmina nähtiin mm. Vattuniemen linjojen keskittäminen
Melkonkadulle, linjojen 20, 21 ja 21B reittien kulkeminen Gyldenintiellä
molemmissa suunnissa, linjojen 21 ja 21B reitin eroavuus Ruoholahdessa,
bussiliikenne Heikkilänaukiolla ja yleisesti Lauttasaaren palvelutaso.
Maunulan osalta lausunnossa kritisoitiin linjan 51 sunnuntailiikenteen
aloittamista sekä pyydettiin selvittämään mahdollisuudet säilyttää edelleen
suorat yhteydet Rautatientorille.
Espoo
Espoon kaupunki lausui Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman olevan
vuonna 2012 valmistuneen Espoon liityntästrategian mukainen sekä että se
palvelee Espoon palveluverkon kehittämiselle asetettuja strategisia
tavoitteita.
Espoon kaupunki
lausui, että suunnitelmassa tulee huolehtia Juhanilan alueelle kysyntää
vastaava yhteys Tapiolan alueelle ja että linjan 548 päätepysäkki tulisi
siirtää Lähderannasta Jupperiin ja että linjat 247 ja 248 voidaan päättää
Lähderantaan. Muutoksella tarjottaisiin yhteydet Jupperista Viherlaaksoon,
jossa sijaitsevat Jupperin alueen terveyskeskus ja koulut.
Espoon kaupunki toteaa
lausunnossaan, että Niittykummun metroaseman ympäristössä tehdään
metroliikenteen alkaessa syksyllä 2016 kadunrakennustöitä, jotka tulevat
haittaamaan joukkoliikennettä alueella. Linjan 118/B reititys tulisikin
vaiheistaa siten, että aluksi voidaan liikennöidä Niittykummun sijasta
Urheilupuiston metroaseman kautta. Espoon konsernijaosto on kehottanut HSL:ää
selvittämään, miten linjoja 160 ja 161 voitaisiin nopeuttaa, koska suunnitelmassa
on esitetty, että niiden reitti kulkee Matinkylään Merituulentien,
Kalastajantien ja Suomenlahdentien kautta. Espoon kaupunki myös kehottaa HSL:ää
varautumaan suoran yhteyden perustamiseen Finnoosta Espoonlahteen, mikäli
eteläisen Finnoon asutus toteutuu ennen Kivenlahden metron käyttöönottoa.
Lisäksi Espoon kaupunki kehottaa HSL:ää varautumaan mahdollisiin
poikkeustilanteisiin, jotka voivat johtua rakennustöistä. Espoon kaupunki
kehottaa HSL:ää varautumaan reitti-, aikataulu- ja kapasiteettiongelmiin, jotka
voivat johtua mm. matkustuskäyttäytymisen muutoksista sekä huolehtimaan
matkustajien tiedotuksesta muutoksen alla.
Vantaa
Vantaan kaupunki on
lausunut suunnitelman linjasta 555 (Martinlaakso–Lauttasaari). Vantaan kaupunki
pitää viikonloppuliikenteen lakkauttamista huonona asiana sekä kritisoi linjan
jatkamista Lauttasaareen, koska se lisää ajoaikaa ja sitä kautta kustannuksia.
Vantaan kaupunki myös ihmettelee suunnitelman ristiriitaisuutta TTS 2015 – 2017
raporttiin, jossa linjan 555 vuoroväliä tihennetään 8-10 minuuttiin
ruuhka-aikana
Kauniainen
Kauniaisten kaupunki pitää Länsimetron liityntälinjastosuunnitelman
tavoitteita luonnollisina ja oikeina. Kauniaisten kaupunki kuitenkin
muistuttaa, että joukkoliikenteen tulee palvella matkustajia riittävän läheltä
ja että bussien hyvä saavutettavuus on tärkeämpää kuin tiheät vuorovälit. Täten
Kauniaisten kaupunki edellyttääkin, että suunnitelman linjan 251 tulisi
noudattaa nykyisen linjan 51 reittiä Kaunialassa. Lisäksi Kauniaisten kaupunki
edellyttää, että HSL suunnittelee Kauniaisten keskustassa tapahtuvan
ajantasauksen siten, että aikaa tasaa vain yksi bussi kerrallaan pysäkin
ahtauden takia.
Suunnitelman
päivittäminen lausuntojen jälkeen
HSL on tarkistanut suunnitelmaa kunnilta saatujen lausuntojen
perusteella. Muutokset suunnitelmaan esitetään kunnittain
Helsinki
Lauttasaaren palvelutasoa parannetaan luonnoksen perusvaihtoehtoon
nähden jatkamalla Katajaharjun linja 20 Ruoholahteen ja vastaavasti
lyhentämällä toinen Vattuniemen linjoista (21B) Lauttasaaren metroasemalle.
Vattuniemestä on vaihdoton yhteys Ruoholahteen ja edelleen Erottajalle linjalla
21. Näin sekä Katajaharjusta että Vattuniemestä on vaihdoton yhteys
Ruoholahteen ja Lauttasaarentien itäosista säilyy vaihdoton yhteys Lauttasaaren
yhteiskoululle. Jotta linjat 20 ja 21 saadaan tahdistettua Lauttasaarentiellä,
tihennetään linjojen 21 ja 21B vuoroväliä ja harvennetaan linjan 20 vuoroväli
ruuhka-aikoina 12 minuuttiin. Lauttasaaren tarjonta paranee luonnokseen
verrattuna hieman Vattuniemen osalta kaikkina vuorokauden aikoina, mutta
heikkenee hieman Katajaharjun linjan osalta ruuhka-aikaan. Katajaharjun linja
tarjoaa kuitenkin muutoksen myötä paremmat yhteydet Ruoholahden suuntaan.
Vattuniemessä linjat siirretään pois Melkonkadulta Vattuniemenkadulle.
Linjat kulkevat edelleen Heikkilänaukion läpi. Linjat 20, 21 ja 21B on linjattu
edelleen Gyldenintien kautta, johtuen mm. Gyldenintien hyvistä
vaihto-olosuhteista sekä mahdollisesta Lauttasaaren kauppakeskuksen
metroliikenteen aloitusta myöhäisemmästä valmistumisajankohdasta johtuen, joka
voi aiheuttaa käyttökatkoksia Lauttasaarentien kautta kulkevasta
vaihtoyhteydestä bussien ja metron välillä.
Ruoholahdessa kääntöpaikalle on löydetty uusi paikka Ruoholahdenrannan
varresta, jolloin Lauttasaaresta Ruoholahteen ja Erottajalle kulkevilla
linjoilla ei ole eroavia reittiosuuksia Ruoholahdessa. Kääntöpaikan yhteydessä
on myös vaihtomahdollisuus raitiolinja 9:lle. Myöhemmässä vaiheessa
Ruoholahteen päättyvä linja voidaan jatkaa Jätkäsaareen, jolloin se tarjoaa
liityntäyhteydet satamasta Ruoholahden metroasemalle ennen raitiolinjan 8
jatkamista, joka tapahtuu tämän hetken arvion perusteella vasta vuonna
2023.
Lauttasaaren linjat |
Maunulan osalta esitetään linjan 51 sunnuntailiikenteen aloittamisesta
luopumista. Sunnuntaisin vanhan Maunulan palvelu perustuisi linjan 66
liikennöintiin vanhan Maunulan kautta tunnuksella 66K. Muilta osin
suunnitelmaan ei ole tehty muutoksia Maunulan osalta. Mikäli linjaa 51
jatkettaisiin Rautatientorille, jouduttaisiin sieltä tilanpuutteen vuoksi
vastaavasti siirtämään joku toinen linja päättymään Hakaniemeen.
Metsäpurontieltä on edelleen vaihdoton yhteys Elielinaukiolle linjalla 63.
Linjalta 51 voi vaihtaa Käpylän asemalla lähijuniin, Hakaniemessä metroon,
raitiovaunuihin tai busseihin tai Mäkelänkadulla Rautatientorille meneviin
busseihin.
Espoo
Suunnitelmaan on
lisätty linja 115, joka tarjoaa Juhanilan alueelle yhteyden Tapiolaan.
Viikonloppuisin linjaa 115 ajetaan A-reitillä, jolloin linjan reittiä jatketaan
Tapiolasta Lauttasaareen. Tällöin linja palvelee myös Hanasaaren
kulttuurikeskusta viikonloppuisin, kun linja 555 ei kulje.
Liityntälinjastosuunnitelmaa on muutettu niin, että linjan 548
päätepysäkki siirtyy Jupperiin.
Tapiolan linjat |
Vantaa
Suunnitelmaehdotukseen ei tehty muutoksia Vantaan lausunnon perusteella.
Suunnitelman vertailutilanne on talvikausi 2014-2015 ja, mikäli linjan 510
vuoroväliä tihennetään talvikaudella 2015-2016, on myös linjan 555 liikenne
tässä suunnitelmassa esitettyä tiheämpää metroliikenteen alkaessa.
Kauniainen
Linjan 251 reitin muuttamista kiertämään Kaunialan kautta ei lisätty
suunnitelmaehdotukseen. Kaunialan kierros kasvattaisi linjan 251 ajoaikaa ja
lisäisi täten kustannuksia, jotka eivät ole perusteltuja matkustajamäärien
perusteella. Kauniaisten läpi kulkevien matkustajien osalta muutos heikentäisi
houkuttelevuutta. Lisäksi, koska Kaunialan lenkillä on pysäkit vain toisella
puolella, heikentäisi muutos myös linjaston selkeyttä.
Suunnitelman
jatkokäsittely
Suunnitelmaa käsitellään HSL:n hallituksessa 20.1.2015.
HSL:n hallituksen esityslistaa voi katsoa osoitteesta http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2015392-9.HTM
Samasta paikasta löytyvät myös itse suunnitelmaraportti, sen liitteet ja
kuntien lausunnot kokonaisuudessaan.
HSL alkaa valmistautua suunnitelman toimeenpanoon, kun HSL:n hallitus on
hyväksynyt sen. Ensimmäisenä vaiheena on kilpailutuksen suunnittelu. Tämä
suunnitelma on laadittu lopputilanteeseen eli siihen vaiheeseen, kun kaikki
metroasemat ja bussiterminaalit ovat käytettävissä. Metroliikenteen alkaessa
kaikki asemat ja bussiterminaalit sekä joukkoliikenteen kannalta oleelliset
katuyhteydet eivät välttämättä ole käytettävissä, jolloin joudutaan
suunnittelemaan väliaikaisratkaisuja. HSL tiedottaa väliaikaisratkaisuista
erikseen.
En halua istua joka etanabussissa 40 minuuttia Tapiolaan jotta voisin rämpiä rakennustyömaan poikki vaihtaakseni metroon joten ostin auton ja lopetin julkisen liikenteen käytön kokonaan. En käsitä miksi tulevan linjan 124 matkustajat pakotetaan Tapiolaan- en asioi siellä ikinä muutenkaan. Kiitos HSL kun kuuntelette asiakkaita. Not.
VastaaPoistaEipä täällä esitetyillä mielipiteillä ole ollut koko blogin aikana mitään merkitystä.
VastaaPoistaMiksi tuo juhanilan alue on niin tärkeä, asuuko siellä joku HSL:n hallituksen jäsen tai kaveri? Pelkkää pientalo-aluetta, eikä alueella alunperin ole ollut kovin kummoista joukkoliikennettä? Minusta on pöyristyttävää, että välille Latokaski-Olari-Meilahti on suoran yhteyden (195) lakkautuksen jälkeen kuljettava kolmella kulkuvälineellä matka-ajasta puhumattakaan. Saisikin perustelut miksi väli juhanila-Tapiola oli tätä tärkeämpi, vaikka 195 -linjan puolesta useat kaupunginosayhdistyksetkin ottivat kantaa?
Pieni sivukevennys:
VastaaPoistaBussi 132 on kulkenut vakaata reittiään suunnilleen vuodesta 1970, siis yli 40 vuotta (on tosiaan pysynyt käytännössä sillä samalla reitillä), ja lienee suorastaan legendaarinen.
Metron myötä linja poistuu. Ansaitsisi ainakin asianmukaisen muistojuhlan!
Miksi linjan 195 poistamisesta aiheutuvat ongelmat on jätetty täysin huomiotta? Espoon tiet tulevat ruuhkautumaan todella, todella pahasti näiden päätösten myötä. Ensin väkisin tehdään huono päätös rakentaa tynkämetro, ja sitten vielä moninkertaisesti typerämpi päätös lakkauttaa lähes kaikki bussilinjat Espoosta, myös ne, jotka eivät kulje metron lähelläkään. Ei taida kovin montaa julkisen liikenteen käyttäjää olla näissä päätöksen tekijöissä. Kukkahatut päässä vaan kuvitellaan, että ihmisille on aivan sama meneekö päivittäiseen työmatkaan entisen 45 minuutin sijaan 1,5 tuntia tai entisen 25 minuutin sijaan 50 minuuttia. Tai että on ihan tosi kätevää entisen ovelta ovelle kulkeneen bussin sijaan kulkea kahdella eri bussilla, matkustaa maan alle metroon, odotella metroa ja taas matkustaa maan päälle. Onpas ihan hirveän kivaa. Ei varmaan kukaan alakaan harkita toisen auton ostoa tässä vaiheessa... Voisiko näitä päätöksiä tekevä joukkio vaikka kokeilla pari viikkoa tuollaista matkustustapaa itse? Kenelläkään teistä ei varmaan ole päiväkoti-ikäisiä lapsia tai pikkukoululaisia? Kukaan teistä ei varmaan kuskaa lapsiaan iltaisin harrastuksiin julkisilla? Saman tien voisivat hyvät veronmaksajat muuttaa Espoosta johonkin kehyskuntaan, koska yhteydet laskivat juuri jonnekin Vihdin- Lohjan tasolle. Suuret kiitokset.
VastaaPoistaSivistymättömiä ihmisiä olette kyllä kaikki. Ne, jotka harkitsevatkin ostavansa toista autoa: ensimmäinen saastuttaa jo valmiiksi! Ajatelkaa luontoa ja pakokaasun aiheuttamia saasteita.
PoistaTämä tuleva metro ei ole ihmisiä varten.
VastaaPoistaMeillä oli tasaisesti rakennettu Espoo ja hyvät bussiyhteydet kaikkialle. Nyt kaikkien pitää pakkautua Etelä-Espoon metropysäkeille.
Vai kuinka perustelette sen, että nykyisen yhden bussiyhteyden sijasta tulevaisuudessa matkustan Latokaskesta Meilahteen 3:lla kulkuneuvolla. Lisäksi viikonloppuisin odottelen Otaniemessä puoli tuntia bussia 551.
Keskustaan tulen pääsemään 2:lla kulkuvälineellä yhden sijaan ja paljon hitaammin.
Vanhuksille tämä kulkuneuvon vaihtaminen on todella hankalaa. Mahtuuko edes istumaan? Vaan ei kai sillä ole mitään väliä. Onhan meillä metro!