tag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post6811728240353600437..comments2023-11-06T20:07:24.505+02:00Comments on Länsimetron liityntälinjasto: Luonnoksia linjoista, jotka luovat liityntäyhteyksiä metrolle MatinkyläänUnknownnoreply@blogger.comBlogger101125tag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-33828355929652272802014-04-21T10:32:04.000+03:002014-04-21T10:32:04.000+03:00Kulkuyhteydet Saunalahdesta Kamppiin ovat aivan li...Kulkuyhteydet Saunalahdesta Kamppiin ovat aivan liian hitaat (ehdotettu muutos ruuhkabusseissa Länsiväylälle siirtymiseen Teboilin kiertoliittymästä on loistava!!). Lisäksi 30min vuoroväli päivisin ja iltaisin tuntuu kyllä kohtuuttoman pitkältä, etenkin jos vuorot 164 ja 165 kulkevat kovin lähekkäin toisiaan. Tähän asti 150A ja 165 ovat kulkeneet usein 5min välein ollen Saunalahdessa/Kampissa lähes samaan aikaan - ei mitään järkeä. Mikäli 164 ja 165 kulkevat hyvin limittäin ja odotusaika ei todellisuudessa ole kuin vartin verran hiljaisempina aikoina, se on ok. Muussa tapauksessa on edessä varmasti siirtyminen yksityisautoiluun. Pitkän työpäivän jälkeen ei enää jaksa odotella bussia pahimmillaan puolta tuntia (kaikkien työpäivät kun eivät valitettavasti lopu aina jo ruuhka-aikaan). Haluan silti vielä olla toiveikas, että kulkuyhteydet loppujen lopuksi paranevat nykyisestä. Kiitos, että otatte mielipiteet ja ajatukset vasrtaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-14099696378295593862013-11-29T15:09:18.151+02:002013-11-29T15:09:18.151+02:00Aivan! Lisäksi koulumäen pysäkiltä ei enää pääse 1...Aivan! Lisäksi koulumäen pysäkiltä ei enää pääse 147:lla. Sen läheisyydessä on kaksi koulua ja ainakin yksi päiväkoti. Pitäkää linjanveto samana kuin nyt!. Nytkin matka-aika onnettoman metron kautta Helsinkiin pitenee reilusti, jos vielä pitää ajaa Kaitaantietä menee kohtaa tunti 15 min sijasta. Parannusko? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-32829613142425923652013-11-25T09:54:41.838+02:002013-11-25T09:54:41.838+02:00Ehdotetut liikenneyhteydet Tillinmäestä eivät suun...Ehdotetut liikenneyhteydet Tillinmäestä eivät suunnitelman mukaan vaikuta toimivilta. Bussi M158 kiertelee todella paljon eikä siten ole mielekäs työmatkalaisille, lisäksi sen pysäkit ovat kaukana hyvin suurelle osalle tillinmäkeläisistä, jotka tällä hetkellä käyttävät linjaa 150A. Jonkin bussin tulisi siis kulkea edelleen Tillintietä ja/tai Kauklahdenväylää pitkin, ja jatkaa siitä mahdollisimman suoraan Matinkylään. Metron valmistumisen ei varmasti alunperin kuitenkaan ollut tarkoitus huonontaa ihmisten liikenneyhteyksiä tällä tavoin ja kannustaa autoiluun siirtymiseen, joten ainakin Tillinmäen osalta tulisi saada vielä joku uusi linja tai muuttaa näiden jo ehdotettujen reittejä. Esimerkiksi M164 voisi ajaa Kivenlahden teollisuusalueelle Tillintien kautta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-21300606442723571922013-11-20T16:18:57.540+02:002013-11-20T16:18:57.540+02:00Olen samaa mieltä. Ei linja 160k ole tarpeeton oll...Olen samaa mieltä. Ei linja 160k ole tarpeeton ollut. Nyt Kattilalaakson pohjoisosista olisi vain linja 158 Matinkylään, johon matka kestäisi varmaan saman 25min, kun tällä hetkellä 160k:lla Kamppiin. Eli tunti tulisi matka-ajaksi Kamppiin....Mikko Mattheiszennoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-18819412582864462252013-11-08T11:11:36.946+02:002013-11-08T11:11:36.946+02:00Entäpä liityntälinja Länsiväylä - Kehä II - Turunt...Entäpä liityntälinja Länsiväylä - Kehä II - Turuntie - Jorvi?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-73646369944967870842013-11-07T22:52:05.488+02:002013-11-07T22:52:05.488+02:00Juuri näin. Nopeus on valttia työmatkaliikenteessä...Juuri näin. Nopeus on valttia työmatkaliikenteessä. Muuten menetetään peli yksityisautoille.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-83413786049158374382013-11-07T16:40:37.081+02:002013-11-07T16:40:37.081+02:00Ehdotus: Muutetaan M143 linja rengaslinjaksi jota ...Ehdotus: Muutetaan M143 linja rengaslinjaksi jota liikennoidään molempiin suuntiin ("M143A" ja M143B" tms). Reitti olisi nyt esitetty M143:n reitti täydennettynä renkaaksi niin, että Soukanniementien päätepysäkin sijaan reitti jatkuisi Suvisaarentie-Riilahdentie-Sammentie-Kaitamäki-Ankeriaankuja-Hyljelahdentie-Hylkeenpyytäjäntie-Suomenlahdentie -reitillä takaisin Matinkylään. Vuoroväliksi 10min ja moni olisi tyytyväinen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-1984240575746979892013-11-07T16:22:54.213+02:002013-11-07T16:22:54.213+02:00Sama kysymys, miten Hyljelahdesta Matinkylään koht...Sama kysymys, miten Hyljelahdesta Matinkylään kohtuuajassa? Minne on kadonnut aiemmassa liityntäreittisuunnitelmassa ollut liityntälinja M1 joka tuli Soukan suunnasta ja kulki Kaitamäen läpi Hyljelahdentielle?!? Jokin tämän uuden suunnitelman linjoista M143/M145/M147 pitää ohjata Hyljelahdentielle ja kulkemaan 10min vuorovälillä! Ei paljon lämmitä vaikka metro kulkisi Matinkylästä vaikka miten tiheällä vuorovälillä jos ensin pitää varata hyvinkin 20min keskimäärin kävelyyn+bussin odotteluun että pääsisi edes Matinkylään asti. Oma auto voittaa mennen tullen Hykjelahti-Matinkylä välillä ja samantien sitä ajelee perille asti muualle Espooseen/Helsinkiin/Vantaalle.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-61947341539319068822013-11-07T12:06:36.085+02:002013-11-07T12:06:36.085+02:00Hyvä kommennti!
Mielestäni helsinkiin pitäisi vie...Hyvä kommennti!<br /><br />Mielestäni helsinkiin pitäisi vielä kulkea pari bussilinjaa että pääsee nopeammin sille 550 linjalle.<br /><br />Ja se olisi mukavaa jos se metro kulkisi maan päällä :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-79265083737328151882013-11-06T10:19:00.404+02:002013-11-06T10:19:00.404+02:00Täsmälleen samat ajatukset. Liittymäreittien lähtö...Täsmälleen samat ajatukset. Liittymäreittien lähtökohtana tulee ehdottomasti olla, että kokonaismatka-ajat pidentyisivät niin vähän kuin suinkin mahdollista. Länsimetroon siirryttäessä kaikkien muiden kuin metroasemien vieressä asuvien Espoolaisten työmatkat Helsingin keskustaan muutenkin pitenevät ajallisesti. En näe vaihtoehtoa nro 2 sekavana, reitti tekee ihan normaalin silmukan, Matinkylän terminaali ei vain satu silmukan käännepisteeseen. Helppo hahmottaa viimeistään 1. käyttökerran jälkeen.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-42056146172318170282013-11-04T15:58:40.086+02:002013-11-04T15:58:40.086+02:00Samaa työmatkaa kulkevana olen samoilla linjoilla!...Samaa työmatkaa kulkevana olen samoilla linjoilla! Useampi vaihto hankaloittaa ja hidastaa matkaa aivan liikaa. Lisäksi töistä kotiin matkatessa hankaluus on sen bussin vuoroväli, jolla pääsee kotiin asti. Meneehän se 550 usein, mutta nämä Espoon bussit eivät. Kun siihen yhtälöön lisättäisiin vielä pakollinen metromatkakin, niin eihän sitä tiedä, että kestääkö työmatka yhtäkkiä sitten sen puoli tuntia pidempään, kun se oma bussi menikin jo. Kaikkien työajat eivät myöskään aina istu niihin perinteisiin ruuhka-aikoihin, jolloin harvat vuorovälit voivat todella tehdä matkasta kohtuutonta. <br /><br />Suunnittelijat, kuunnelkaa sitä, mitä ihmiset oikeasti tarvitsevat! Moni haluaisi varmasti käyttää julkisia, mutta kuten kommenteista huokuu, moni vaihtaa varmaan autoon. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-41605588280403660592013-11-01T15:44:04.990+02:002013-11-01T15:44:04.990+02:00Tuon Espoonkeskuksen linjaston pitäis aika äkäseen...Tuon Espoonkeskuksen linjaston pitäis aika äkäseen aloittaa toiminta sitä Finnoontietä yms. Mä en voi aloittaa yhdelläkään työkkärin työpajalla minkään laista "työkokeilua" tai "pajatyötä" koska 43 tilalle tullut 533 matka katkeaa Isolle Omenalle. Matkan varrella siinä pajojen vieressä on myös Gigantti jonne pääsi vielä niin helposti ennen syksyä, että tulee vaikuttamaan aika paljoon. Tykkäsin tuolla gigantilla päin käydä itsenäisesti ostoksilla, mutta nyt pakko aina mennä autolla, koska ei järkeä kiertää sinne tapiolan kautta koska Tapiolan liikenne järjestelyt on syvältä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-50883527297920538862013-11-01T10:35:24.222+02:002013-11-01T10:35:24.222+02:00M165:stä näyttäisi tällä suunnittelulla tulevan uu...M165:stä näyttäisi tällä suunnittelulla tulevan uusi Kauklahden"sightseeing" linja jo olemassaolevien 18 ja 213 rinnalle. Ei hyvä. Aamu- ja iltapäiväruuhkan aikoina on oltava suora yhteys metrolle. Miksi kaikki bussit menevät Matinkylään? Eikö Tapiolaan enää tule (liityntä)bussiterminaalia? <br />Suunnitelmassa on unohtunut kokonaan kertoa, että M165 ei mene enää olleenkaan Kauklahden keskusta-alueen läpi huonontaen Näkinkylän ja Näkinmetsän alueen asukkaiden yhteyksiä M165:lle. Ehottomasti pitäisi säilyttää sisäinen linja 65 palvelemassa mm. koululaisia. Muutetaan tätä vasta sitten kun metro tulee Kivenlahteen saakka.<br />Yritin löytää tästä jotain postitiivistakin. Yksi löytyi, kunnes sen mielessäni lyttäsin. Ajattelin, että vuoroväli olisi se positiivinen asia, jos 15 min. välein menee ruuhka aikaan, mutta luultavasti ruuhka ajaksi katsotaan klo 8-9 aamulla ja 16-17 illalla. Joten se ei palvele Helsinkiin klo 7:ksi menijöitä ja klo 15.00 takaisinpäin tulijoita.<br />Toivoin, että metron tulo tuottaisi uusi injoja, joka palvelisi vähän kauempaakin tulevia. Suunnitelmissa vain puhutaan kaupunkikekusten palveluista, joka sekään ei toteudu Kauklahden kohdalla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-48716473023344083342013-10-31T16:56:12.055+02:002013-10-31T16:56:12.055+02:00Hannusjärvellä, Soukanväylän läheisyydessä asuvien...Hannusjärvellä, Soukanväylän läheisyydessä asuvien kulkeminen vaikeutuu ja hidastuu melkoisesti. Koulumäen pysäkiltä pääsee tällä hetkellä reilussa parissakymmenessä minuutissa Kamppiin. Jatkossa pysäkiltä kulkee yksi bussi 30-60 min välein Matinkylään. Siitä vielä vaihto metroon. Kokoinaismatkustusaika tuplaantuu! Pysäkin läheisyydessä on 4-5 koulua ja 2 päiväkotia!<br />Miksi lija 147 siirtyy kulkemaan Kaittaantietä pitkin?<br />Taitaapa loppua julkisen liikenteen käyttö monella. Onneksi Länsiväylälle tulee tilaa...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-36384138480735160502013-10-30T22:48:58.556+02:002013-10-30T22:48:58.556+02:00Metron hyvänä puolena pidetään sitä, että se tuo m...Metron hyvänä puolena pidetään sitä, että se tuo mahdollisuuden jatkaa samalla kulkuvälineellä metrolinjastoa pitkin. Tämähän on hyvä asia niille, joiden tarvitsee nykytilanteessa pitää mennä ensi Ruoholahteen bussilla ja hypätä sieltä metron kyytiin ja matkata itään päin. Hyvä niin, mutta kolikon toinen puoli on se, että läheskään kaikilla ei ole tätä tarvetta. Useimmille riittää päästä Ruoholahteen tai Kamppiin saakka. <br /><br />Monet ovat laskeneet minuutteja yhteen ja päätyneet samaan lopputulokseen kuin minä - matka-aika tulee kasvamaan metron myötä huomattavasti sellaisilla, joilla on tarve päästä maksimissaan Kamppiin saakka.<br /> <br />Tällä hetkellä näyttää siltä, että ne, joiden pitää Matinkylässä tulevaisuudessa vaihtaa metroon, kokonaismatka-aika kotoa Ruoholahteen/Kamppiin tulee kasvamaan huomattavasti nykyisestä. Itse veikkaan sitä, että tämä todennäköisesti johtaa siihen, että yhä useampi tällä hetkellä bussiliikennettä käyttävä työmatkalainen siirtyy oman auton käyttöön, koska bussi+metro -yhdistelmä yksinkertaisesti kestää matka-ajallisesti liian pitkään. <br /><br />Paljon on tullut toiveita suorien bussilinjojen säilyttämiseksi metron rinnalla. Lisätään tähän mukaan uusi ehdotus ellei tämä sitten ole jo ollut jonkun toimesta esillä aiemmin. Matinkylä on sijainniltaan olennainen solmupiste. Ehdotankin sellaista ratkaisua, että Matinkylän ja Kampin välille jätettäisiin suora bussiyhteys Länsiväylää pitkin. Nämä bussit ajaisivat jatkuvasti samaa ympyrää - kun bussi saapuu Kamppiin, se lähtee heti takaisin kohti Matinkylää ja päin vastoin. Vuoroväli olisi tiheä, ruuhka-aikana minuutin pari, muulloin harvempi. Tämä tuottaisi matka-ajaltaan huomattavasti nopeamman vaihtoehdon niille, jotka haluavat päästä vain Ruoholahteen tai Kamppiin, mutta eivät välipysäkeille tai pidemmälle. Tämä bussiliikenne kulkisi metron rinnalla vaihtoehtoisena tapana matkustaa Ruoholahden/Kampin suuntaan ja päin vastoin. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-79375679293570706312013-10-30T13:40:15.982+02:002013-10-30T13:40:15.982+02:00Etelä-Espoon julkista joukkoliikennettä uudistaess...Etelä-Espoon julkista joukkoliikennettä uudistaessa valtuuston hyväksymä ehdoton tavoite oli parantaa julkista joukkoliikennettä, siis parempaa palvelua matalammilla kustannuksilla.<br />Valtuustolle aikanaan hyväksyttäväksi esitelty Länsimetro-hanke on muuttunut hyvin paljon, kustannukset ovat kaksinkertaistuneet vaikka metroasemien pituus puolitettiin. Alkuperäisilläkin kustannuksilla investointi oli silloin teetettyjen julkistettujen selvitysten mukaan taloudellisesti ja ekologisesti kannattamaton. Minulle on käsittämätöntä miten valtuustolta riittää vielä luottamusta teknisen toimen apulaiskaupunginjohtajalle.<br />Tässä esitetyillä bussilinjastojen muutoksilla voidaan saavuttaa paljon alle euron kustannussäästöt matkustajamatkaa kohti. Voidaan hyvin perustellusti kysyä onko säästö missään suhteessa matkustajille tuleviin haittoihin, kuten matka-ajan lisääntymiseen jopa yli puolella tunnilla ja lisääntyneisiin kulkuneuvojen vaihtoihin. Minusta vastaus on yksiselitteisesti kielteinen. Matinkylä ei voi olla linjaston terminaali.<br />Soukan ja Espoonlahden alueen Helsingin keskustaan kulkevat bussilinjat tulee säilyttää. Ne matkustajat jotka haluavat matkastaan hitaamman ja hankalamman voivat toki silloinkin vaihtaa Matinkylässä kulkuneuvoa, vaikka bussit kulkisivat suoraan Länsiväylää pitkin.<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-51149993324650302382013-10-25T08:14:19.677+03:002013-10-25T08:14:19.677+03:00Aikamonella näyttää olevan sama huoli: matka-ajan ...Aikamonella näyttää olevan sama huoli: matka-ajan pidentyminen ja/tai hankaloituminen. Metron hyviin puoliin kuuluu sen sujuvuus, ei liikenneruuhkia tiellä tmv. sekä nopeat vuorovälit. Olen itse valmis vaihtamaan bussista metroon kunhan se on tehty joustavaksi ja nimenomaan matka-aikaa tuijotettaessa sen tulisi pysyä samana tai tietysti toivottavasti pienentyä.<br />Usein ajatellaan että työmatka on kotoa (piste A) töihin (piste B), mutta aika monella lapsíperhellä siihen väliin tulee päivähoito. Esim. meillä päivähoitopaikkaan voisi joko kävellä (2 lasta molemmat alle 5v) tähän menisi aamulla yli 30min. Nyt näyttää siltä, että poikittaisliikenne alueiden välillä heikkenee kun kaikkien linjojen suunta on ainoastaan metro-asema. Toisekseen linja 147, joka jo nykyisellään on suhteellisen hidas muuttuu entistä hitaammaksi jos Soukan lisäksi kiertää Iivisniemen kautta eikä suuntaakaan entiseen malliin Länsiväylälle heti Soukasta. Olen tästä erityisen pahoillani sillä jo nyt kotoa - päiväkotiin - töihin vie reilun tunnin suuntaansa ja mikäli tämä tästä pitenee on se ainakin kriittistä meidän perheellemme. Laurinlahdesta olisi toivottavaa saada "kevyt" ja nopea linjayhteys Matinkylän metrolle, ei vaikeuttaa jo entistä linjaa pidentämällä. <br />Pidän itse pienten lasten vanhempana kriittistä tunnin työmatkaa eli 2 tuntia päivässä maksimina minkä olen valmis käyttämään joukkoliikenteessä istumiseen. Nyt emme ole käyttäneet kuin satunnaisesti omaa autoa, mutta voin kuvitella, että jo 3t päivässä bussissa/metrossa istuminen tekee päiväkotipäivistä niin pitkiä, että se uhraus ei kannata. Autolla matka-aika kun ruuhkissakin on sen 40minuuttia.<br />Toivoisin myös näkeväni laskennallisia suunnitelmia matka-ajoista, jotta ihmiset pystyisivät arvioimaan muutoksen vaikutuksia myös sitä kautta. Ainakin tällä hetkellä Laurinlahden perukoilta Matkinkylään matka-aika näyttäisi kasvavan. Bussit ovat ruuhkaisia jo nyt, miten jatkossa? Pystyykö metro kompensoimaan menetttyä matka-aikaa, joka on käytetty sinne pääsyyn?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-51262447277078789432013-10-24T13:49:05.798+03:002013-10-24T13:49:05.798+03:00Nyt katsoin näitä ensimmäistä kertaa ja näyttää et...Nyt katsoin näitä ensimmäistä kertaa ja näyttää että pahat aavistukset liityntälinjojen ja niiden toimivuuden suhteen näyttävät olevan toteutumassa, jos näissä on jo suunnittelijoiden mielestä valmiina pidettyjä linjaratkaisuja. Toivoo todella että nämä ovat alustavia ajatuksia vaikeimmista tapauksista ja että tuo maininta että tässä on vain osa linjoista pitää paikkansa. Kommentoimatta mitään yksittäistä näistä erikseen kiinnittyy huomio outoon syheröisyyteen osassa reiteistä, samoin osin linjojen mittaan. Yhdistämällä näitä samaan linjaan saadaan kyllä toimimaton ratkaisu aikaiseksi. Herää myös kysymys miten on ajateltu kaiken muun liikennejärjestelyn ja pysäkkien olevan esim. Matinkylän aseman ympärillä, ennen rakentamisen alkuakin Omenan ympäristö on ollut ruuhka-aikaan osittain tukossa niin että nykyisten vähienkin bussien kulku on vaikeutunut. Kaikenkaikkiaan tulisi kehittää kunnollista tarpeksi tiheää kehämäistä poikittaisliikennettä kautta Espoon sekä Helsingin ja Vantaan, eikä rakentaa liian isoja solmukohtia. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-17750847719340159502013-10-23T21:33:53.261+03:002013-10-23T21:33:53.261+03:00Osa Tillinmäestä jää nyt paitsioon ja matkat busse...Osa Tillinmäestä jää nyt paitsioon ja matkat busseille ovat osalla aika pitkät. Tuntuu että aika vähillä bussilinjoilla ajatellaan huomattavan suuuren määrän Saunalahden/Tillinmäen asukkaiden kulkevan. M164 voisi kulkea Tillinmäen kautta Tillintietä pitkin ja siirtyä Tillinmäentietä Kiviruukin teollisuusalueelle. Tai bussi voisi lähteä Saunalahdesta Tillinmäkeen ja kulkisi Tillinmäentietä Nöykkiöntielle ja siitä suoraan Länsiväylälle. Suunnitelmissa on aiemminkin todettu että heidän matkansa, jotka asuvat kauimpana ja joutuvat vaihtamaan bussiin, pitenee selvästi. Mutta eikö voisi luoda ihan uusia bussilinjoja, jotka keräisivät kulkijat suht. nopeasti ja kulkisivat sitten suoraan Länsiväylää Matinkylään. Näin metrolle oltaisiin myönteisempiä ja sitä voisi myös käyttää.<br />Jos 158:lla olisi suorempia ruuhka-ajan linjoja auttaisi jo paljon.<br /> Toivottavasti muistetaan myös koululaisten kulkeminen lähikouluihin. Tillinmäestä matkat tehdään usein busseilla.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-59227451492723033712013-10-23T12:21:38.491+03:002013-10-23T12:21:38.491+03:00Onko lainkaan ajateltu mitä tämä "uudistus&qu...Onko lainkaan ajateltu mitä tämä "uudistus" tekee niille, jotka eivät käy töissä metroreitin varrella? Itse kuljen Nöykkiöstä Pitäjänmäkeen ja matka taittuu suht. joustavasti 160+550 busseilla (vaihto Westendissä). Matka-aika aikaisin aamulla n. 45 min. ja myöhemmin n. 1 h. En todellakaan haluaisi enää pidentää matka-aikaa, saati vaikeuttaa matkantekoa turhilla vaihdoilla! Tämän suunnitelman mukaan pitäisi mennä ensin M160 bussilla Matinkylään, sieltä metrolla pari pysäkinväliä eteenpäin ja vaihtaa taas bussiin!? Mitä järkeä tässä oikein on? Suunnittelijat eivät taida tietää mitään julkisesta liikenteestä...<br />Ja todellakin busseja pitää mennä Nöykkiö-Latokaski-alueelta useammin kuin 30 min. välein! Nytkin ne ovat jo ruuhka-aikoina todella täynnä ja 158 kiertelee järkyttävän pitkään ympäriinsä.<br />Ja riittääkö metron kapasiteetti todellakin tälle kaikelle tälle asiakasmäärälle? Mitäs sitten kun metro ei jostain syystä kuljekaan? Tulee sähkövika tai raiteilla on joku este? Silloin ilmeisesti Espoosta ei kuljeta Helsinkiin muuten kuin omalla autolla/taksilla.<br />Ihan älytöntä lopettaa toimivat bussilinjat ja pakottaa kaikki käyttämään metroa, nekin kenen ei tarvitsisi. Tämän uutisen jälkeen kotona todettiin, että joko vuoteen 2016 mennessä olemme muuttaneet pois Espoosta tai perheeseen on hankittu toinen auto! Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-60582768021519586712013-10-22T13:59:34.172+03:002013-10-22T13:59:34.172+03:00Samaa mieltä edellisen Anonyymin kanssa. Latokaske...Samaa mieltä edellisen Anonyymin kanssa. Latokasken perukoilta pitää päästä nopeammin keskustaan eli Länsiväylää pitkin. Kiertäminen Martinsillan kautta ei ole reilua Latokaskelaisille, metro pidentää matka-aikaa muutenkin. Mikseivät Espoonlahden suunnan bussit voi tulla sitä kautta? Onko vaihtoehtoa edes mietitty? Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-33268346235148122602013-10-22T00:58:18.289+03:002013-10-22T00:58:18.289+03:00Latokaskesta (M160) pitää päästä Nöykkiönkatua suo...Latokaskesta (M160) pitää päästä Nöykkiönkatua suoraan Länsiväylälle ja siitä metroasemalle. Ruuhka-aikoina työmatkalla ei haluta "+5min. kiertely, pysähdys- ja kaasutuslinjaa" Martinsillan kautta. Tiheät vuorovälit myös iltaisin. Muussa tapauksessa metro jää tyhjemmäksi ja yksityisliikenne vain lisääntyy. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-78075029613368035582013-10-19T23:27:27.071+03:002013-10-19T23:27:27.071+03:00160K:n pysäkkimme Kattilalaaksossa on nykyisellään...160K:n pysäkkimme Kattilalaaksossa on nykyisellään n. 100m päässä. Matka Matinkylään tai Kamppiin on täten kätevä ja nopea, paitsi että vuoroväli on yleisimmin 1h. Siirtyminen käyttämään Oxfotin pysäkkiä lisää Reittioppaan mukaan kävelymatkaa 8-11 minuuttia suuntaansa riippuen onko tulossa vai menossa. Nämä minuutit ovat aivan liian optimistinen arvio pienten lasten kanssa, etenkin lumikinosten yli rattailla yrittäessä. Jos bussista myöhästyy tai siellä on jo kahdet rattaat eikä kyytiin mahdu, täytyisi palkintona tarpomisesta olla tiheä vuoroväli. Jos Kattilalaakson kautta kulkemaan jää vain M42, sen vuoroväli ei saisi sitten olla yli 20 minuuttia hiljaisinakaan aikoina, eikä yli 15 min päiväsaikaan. 42:ta voisi käyttää liityntälinjana tehden vaihdon Kivenlahdessa tai Finnoontiellä Latokasken itäpuolella kuten nykyisin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-15262975594925937972013-10-19T15:41:19.551+03:002013-10-19T15:41:19.551+03:00Lystimäestä ja osasta Olaria tulee nykyistä pidemm...Lystimäestä ja osasta Olaria tulee nykyistä pidemmät kävelymatkat bussipysäkille ellei tule valinnaisia linjoja esim. Uuskartanontielle. Niittykummun asema rakennetaan välittömästi ja sinne voisi ohjata osan Olarin liittymäliikenteestä ja keventää paineita Matinkylän asemalle. Voisi olla lyhyenpiä paikallisia rengaslinjoja syöttämään metroasemille. Jo 1950-luvulla oli Puu-Pasilasta raitiovaunulinja syöttämässä alueen joukkoliikennettä Nordensköldinkadulle.Matka oli kai n. 2 km. Vaikka liityntäliikenteestä on omat riesansa ja matkaaika Kamppiin pitenee niin heti pidemmälle matkustettaessa kute Kaisaniemeen, Hakaniemeen, Söörnäisiin niin matka-aika taas lyhenee merkittävästi. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5463274019959403268.post-79065766698683855742013-10-18T20:54:33.679+03:002013-10-18T20:54:33.679+03:00Se nyt on ollut alunperin selvä että matka-ajat Et...Se nyt on ollut alunperin selvä että matka-ajat Etelä-Espoosta pitenevät, kierto Otaniemen kautta sekä vaihto jo sen tekevät. Sen pystyi jo Metron päätös vaiheessa näkemään; Länsiväylän bussi kaistaa ei mikään voi nopeudessa voittaa.Anonymousnoreply@blogger.com