29.8.2013

Lauttasaaren linjaston luonnostelua



Lauttasaaren linjastosta laadittiin tarkennettuja luonnoksia eilen. Lähtökohtana linjastosuunnittelulle oli riittävä matkustajakapasiteetti väleillä Vattuniemi-Lauttasaari, Katajaharju-Lauttasaari ja Lauttasaari-Ruoholahti. Vattuniemen osalta parhaana ja selkeimpänä ratkaisuna pidettiin edelleen yhtä linjaa Melkonkatua pitkin Lauttasaaren keskustaan.

Vattuniemen linjaa pidettiin parempana vaihtoehtona jatkaa Ruoholahden kautta Erottajalle kuin Katajaharjun linjaa, johtuen Lauttasaaren sillan kupeen kapasiteettitarpeesta sekä Vattuniemen työpaikkakeskittymästä ja suuremmasta asukaspohjasta, jonka linja tavoittaisi. Erottajalle ei kuitenkaan ole välttämätöntä jatkaa jokaista vuoroa, joten Ruoholahdessa voisi kääntää joka toisen. Sopivaa kääntöpaikkaa pitää vielä tutkia tarkemmin. Katajaharjun linja liikennöisi välillä Katajaharju-Lauttasaaren keskus.

Kuva: Luonnos Lauttasaaren linjoista


Jotta edellä esitetyt reitit Vattuniemi-Ruoholahti ja Vattuniemi-Erottaja olisivat  tasaväliset yhteisellä reittiosuudellaan molemmissa suunnissa ja liikennöinti olisi mahdollisimman kustannustehokasta, tulee bussin voida vaihtaa reittiä yhteisellä päätepysäkillä Vattuniemessä. Eli esimerkiksi bussi ajaa ensin lähdön välillä Erottaja-Vattuniemi ja seuraavan lähdön välillä Vattuniemi- Ruoholahti.

Blogissakin paljon keskustelua herättänyttä rengaslinjavaihtoehtoa tarkasteltiin myös. Rengaslinja poistaisi mahdollisuuden vaihtaa linjatunnusta Vattuniemessä tai se tulisi tehdä kesken reittiä, joka voi aiheuttaa sekaannusta. Rengaslinjaa voisi toki liikennöidä välillä Ruoholahti-Vattuniemi-Ruoholahti ja Erottaja-Vattuniemi-Erottaja, mutta kasvattaisi liikennöintikustannuksia luonnokseen verrattuna.

Kuten blogiin on jo aiemmin vastattukin, suunnitellaan metron liikennöintiaikojen ulkopuolinen linjasto erikseen, myöhemmässä vaiheessa työtä. Blogissa toivottua linjan 20N ajamista päiväsaikaan ei pidetty hyvänä ratkaisuna, koska reitti ei kulje Lauttasaaren metroaseman ohi eikä täten tarjoaisi kunnollisia liityntäyhteyksiä.

Lisäksi blogin kommenteissa on toivottu muutamaan otteeseen Erottajalle päättyvän linjan päättämistä Asema-aukiolle. Asema-aukiolle päättäminen kasvattaisi ajoaikaa ja kustannuksia, eikä toisi juurikaan parempia yhteyksiä. Metron ajoaika Lauttasaaren ja Rautatieaseman välillä on noin 5 minuuttia, jolloin bussiyhteys välillä Lauttasaari-Asema-aukio ei ole kilpailukykyinen metroon nähden. Lisäksi Asema-aukion ja eteläisen kantakaupungin välillä on jo hyvät yhteydet.

Linjan 510 kääntämistä Keilaniemestä Lauttasaareen tutkitaan myöhemmin tarkemmin.

14 kommenttia:

  1. Ei ainoastaan kaksi liityntälinjaa ei riitä ollenkaa Lauttasaareen. Vattuniemeen tarvitaan yksi linja vielä, joka korvaisi linjan 21v nykyisen reitin kokonaan eli Vattuniemenkatua- Meripuistotien osuuden.

    Linja 15 pitää korvata jollain Lauttasaaren Liityntälinjalla tai linjalla 17.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nykyinen 21V:n reitti Meripuistotien kautta ei palvele metron liityntää Lauttasaaressa. Palvelun jakaminen kahdelle linjalle heikentäisi tässä tapauksessa yhteyksiä Vattuniemen ja Lauttasaaren metroaseman välillä.

      Linjaan 15 ei ole esitetty tässä luonnoksessa muutoksia eli sen oletetaan liikennöivän kuten nykyisellään.

      Poista
    2. Vattuniemessä ei kannata ajaa kahta eri linjaa, koska kuten todettua, silloin kummankin palvelu olisi heikkoa.

      Sen sijaan se ainoa linja kyllä ehdottomasti kannattaa ajaa Vattuniemenkadun kautta. Aiemmassa postauksessa oleva vaikutusaluekartta ei kerro totuutta, koska Vattuniemessä on isot korttelit, joiden läpi ei mene kulkuyhteyksiä. Todellisuudessa Vattuniemen itärannalta on 700-800 metrin matka Melkonkadun pysäkille.

      Rengaslinja on täällä jo tyrmätty ehkä perustellusti, joten teen uuden ehdotuksen.

      Ajetaan yhtä linjaa reittiä Lauttasaarentie-Gyldenintie-Särkiniementie-Wavulinintie-Itälahdenkatu-Melkonkuja-Vattuniemenkatu-Meripuistotie-Ruoholahti(-Erottaja).

      Kartasta mitattuna tuon linjan pituus on vain n. 900 metriä pidempi kuin 29.8. päivätyssä luonnoksessa olevan linjan pituus! Tällä saavutetaan kuitenkin valtava hyöty. Palvelualue laajenisi Vattuniemen itäpuolella, mutta ennen kaikkea bussi tarjoaisi yhteyden kumpaankin suuntaan: toiseen suuntaan pääsisi Lauttasaaren metroasemalle, toiseen suuntaan puolestaan Ruoholahden metroasemalle tai Erottajalle. Tällöin linjan kuormitus olisi paljon tasaisempi ja vuorovälikin voisi olla hieman harvempi, koska metrolle matkalla oleva matkustaja voisi ottaa kumman suunnan bussin tahansa.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
  2. Kannatettava ehdotus: saaren itäpuolelta pääsisi paremmin metroon ja metroa kammoksuville paniikkihäiriöisille olisi vaihtoehto julkisilla liikennevälineillä kulkemiseen.

    VastaaPoista
  3. Katsoin HSL:n sivulta, että HSL:n hallitus on edellisessä kokouksessaan päättänyt, että linjojen 21V, 65A ja 66A liikennöintiä jatketaan kesäliikennekauden 2016 alkuun saakka. Onko siis tarkoitus, että ensimmäisen puolen vuoden ajan (metro aloittaa kai loppuvuodesta 2015) vanhoja linjoja ajetaan rinnakkain liityntälinjojen kanssa, vai aloittavatko liityntälinjat vasta puoli vuotta metron avaamisen jälkeen? Miksi tällainen päätös lienee tehty, eikö olisi loogista, että linjasto muuttuisi samalla hetkellä, kun metro aloittaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siirtyminen liityntäliikenteeseen on helpointa toteuttaa aikataulukauden vaihtuessa (eli kesäkuussa tai elokuussa). Lisäksi ennen liityntäliikenteeseen siirtymistä tulee varmistaa, että liityntäliikenteen vaatima infra on valmiina.

      Poista
  4. Saisiko näihin vielä suunnittelijoiden kommentteja?

    VastaaPoista
  5. Reittiehdotus näyttää muuten oikein järkevältä, mutta tuo ylempänä ehdotettu tarkistus itärannan pysäkeistä on ehdottoman kannatettava. Enää en asu saarella, joten voin tarkastella asiaa puolueettomasti, mutta kokemusta on kävelymatkasta itärannan asunnosta 65A:n päätepysäkille: kävelymatkaa todellakin on 700 m ellei ylikin, kun korttelien läpi ei pääse. Ehdottoman tärkeää joukkoliikenteen palvelutasolle olisi säilyttää nykyiset pysäkit tai niitä korvaavat palvelemaan Vattuniemen kaakkoiskulmaa, jonne koko ajan rakennetaan lisää asuntoja.

    VastaaPoista
  6. Asun myös Lauttasaaren Vattuniemen itärannalla ja kannatan lämpimästi reittiä Vattuniemenkatua pitkin. Se on Vattuniemen ehdoton pääväylä.

    Vattuniemen itäpuolella asuu paljon työikäisiä lauttasaarelaisia, jotka työskentelevät Helsingin keskustassa ja Espoossa. He varmasti hyppäisivät liityntälinjaan ja metroon mieluusti kotiväylältään.

    VastaaPoista
  7. Se, että bussit liikennöisivät Gyldenintietä kaksisuuntaisesti on hengenvaarallinen ratkaisu. Tätä kahdesta aiemmasta ehdotusta huonompaa on nyt jostain syytä ajettu kuin käärmettä pyssyyn. Tiedän että alueella asuvat ovat varoittaneet tästä, mutta jostain syystä parempi ehdotus näkyy nyt kuopatun. Miksi?

    Ostarin metroasemalle päin etelästä ja Katajaharjusta tulevien bussien pitäisi ehdottomasti kulkea Gyldenintien sijaan Särkiniementietä pohjoiseen.

    Gyldenintie on ahdas, ja aiempien järkyttävien liikenneongelmien sijaan tehtäisiin nyt vieläkin hankalampi ratkaisu. Ei järjen - eikä vastuullisuuden - häivää. Etelästä Gyldenintien sivusisäänkäynnin pysäkillä jäävät siirtyvät (=useat ryntäävät) suoraan kadun yli metron sisäänkäynnille, mitä ei millään tavoin voi estää.

    Sen sijaan Särkiniementien pysäkiltä on sata metriä kävelyä, mikäli välttämättä haluaa käyttää sivusisäänkäyntiä vaihtaessaan bussista, joka ajaa myös pääsisäänkäynnille.

    En ymmärrä lainkaan, jos asia on päätetty - kuulematta esim lähiasukkaita lainkaan. Pitääkö tulla montakin ruumista ja/tai täydellistä liikennekaaosta ennen kuin järki otetaan käteen?

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Loistava ehdotus tuo reitti Lauttasaarentie-(Gyldenintie-)Särkiniementie-Wavulinintie-Itälahdenkatu-Melkonkuja-Vattuniemenkatu-Meripuistotie-Ruoholahti(-Erottaja). Ehdotettu linja kattaisi hyvin koko Vattuniemen ja lisäksi antaisi laajalti vaihtoehtoja liikkua eri tavoin tarpeen mukaan. Länsimetron tavoite on helpottaa ja nopeuttaa julkisilla liikkumista ja siten myös lisätä julkisen liikenteen käyttöä. HSL:n esittämät reittiehdotukset huonontaisivat Vattuniemen itärannan asukkaiden tilannetta kaikilta osin länsimetron käyttöönoton myötä. Edellä esitetty ehdotus takaisi sen, ettei näin käy, joten kannatan sitä lämpimästi ja toivon, että ko. linjan toteuttamista mietittäisiin vakavasti.

    VastaaPoista
  10. Miksi kartoissa ei näy lainkaan ns. Koivusaaren asemaa, ei edes sen Katajaharjun puoleista sisäänkäyntiä? Eihän aseman kohtalosta ole lopullista päätöstä. Miten voi suunnitella metron liityntäliikennettä alueella, jos yksi asema on pudotettu kokonaan pois kartalta.

    VastaaPoista